I tu, informes o comuniques?

El que està bé, ho està. I el que no està bé, no. I què està bé i què no està bé quan parlem de publicitat i comunicació? Quan una marca comunica i empatitza, podem dir que ho fa bé. Que fa bé la seva feina. Quan una marca només dóna informació, sense crear cap mena de vincle amb el consumidor o usuari, llavors no ho fa bé.

Quina diferència hi ha entre informar i comunicar? Informar és donar un missatge a algú sense esperar una resposta a canvi. És simplement donar a conèixer. És mostrar característiques, no beneficis. Comunicar és anar més enllà. Algú que comunica té una intenció més profunda que la de donar informació. Comunicar consisteix a donar una informació per a després rebre una resposta. Obtenir un feedback. Donar un missatge que espera un estímul, sigui racional o emocional. Positiu o negatiu. Informar és un “Avui t’has de quedar dues hores més”. Comunicar és un “Avui t’has de quedar dues hores més. Et va bé?”.

Si entrem en casos concrets de campanyes de publicitat, us posaré un parell d’exemples. La setmana passada vaig tenir el plaer de visitar Aire de Barcelona, un magnífic espai de wellness situat al barri del Born. He volgut fer l’exercici de comprar la seva comunicació amb la dels Bains de St. Thomas, dels quals en vaig veure un anunci a la premsa fa uns dies.

Si comencem pel principi, ens topem amb el nom. Aire de Barcelona comença amb bon peu: té un nom atractiu, que et produeix sensacions, o si més no, fa que tinguis curiositat per saber-ne més. El de Bains de St. Thomas, en canvi és totalment descriptiu del que és el producte. Si només parlem del nom, quin us atrau més? Aire de Barcelona o Fonts Naturals d’Aigua Calenta?

En clau de missatge, a l’anunci de premsa dels Bains St. Thomas he comptat 8 missatges a comunicar: la situació, què és, els serveis que ofereix, com és l’aigua termal, l’horari, el contacte, la possibilitat a més de tractaments en un espai nou que obren, més missatges visuals amb les fotos del lloc. Missatges tan descriptius i informatius calen? Per això ja existeixen els catàlegs de producte! Quin és el tret diferencial? Què el fa diferent i únic? Què fa que jo hi vulgui anar? Piscines, jacuzzis, hammam, horaris amplis, aigua calenta en tenen a tot arreu… Potser és que està al mig de la natura? Potser que les fonts són naturals? Doncs destaca-ho com a missatge principal a comunicar!

Quan miro la comunicació d’Aire de Barcelona, trobo només un missatge i unes fotografies. Et parla d’experiències, d’oasis de pau i relax. Acompanyat d’unes excel·lents fotos del lloc. Comunica. Et proposa anar-hi perquè trobaràs alguna cosa. Et parlen en clau de benefici de producte. I destaquen que és al mig de Barcelona, a la zona coneguda com La Ribera durant l’Edat Mitjana. No trobeu que és diferencial?  Uns banys àrabs al mig de la capital catalana…

Si haig de triar el producte, jo ho tinc clar. Probablement als dos llocs el producte i el servei és excel·lent, però uns el comuniquen bé i els altres no tant…

Per cert, demà faig un curs al Col.legi de Periodistes on parlaré d’això. De com una persona també ha de comunicar i no informar. Ha de comportar-se com una marca…

Si teniu algun tema del qual voleu que parli o us doni un cop de mà, ja ho sabeu. Només cal que m’escriviu.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús