Ferran o Ferran Adrià?

Quina és la diferència entre ser el Ferran o ser el Ferran Adrià? Probablement rau entre ser un bon cuiner o ser el millor cuiner del món. És la diferència entre una persona o una marca personal. En Ferran és una persona que cuina a casa, per la seva gent, per la seva família. En Ferran Adrià és una marca que va molt més enllà d’un cuiner. Si penses en un bon cuiner, penses en algú que cuina. Si penses en Ferran Adrià penses en innovació, en creativitat, en futur, en talent, en tecnologia… Igual que si penses en un periodista o penses en Jordi Basté. Oi que és diferent? En Basté ha revolucionat la ràdio dels darrers anys, i un periodista és algú que informa de l’actualitat…

Amb aquests exemples vull explicar-vos la importància de tenir una marca, una marca personal. I què és la marca personal? D’una marca s’han fet milers de definicions, però en els termes que ens ocupa, per mi la millor és la de Jeff Bezos, el fundador de Amazon, la teva marca personal és el que els altres diuen de tu quan no ets davant. Sigui quina sigui la teva professió. Et dediquis al que et dediquis. Inclús si no et dediques a res. La gent té una clara idea de tu. De qui ets, de què fas, de com et mous, de com et vesteixes, de quins llocs freqüentes, fins i tot de quin Smartphone tens! Que us suggereix Gerard Quintana o Leo Messi? A mi coses més enllà de la música o del futbol. Per mi Gerard Quintana és el precursor del Rock Català dels ’90. I Leo Messi, què voleu que us digui si a més sóc del Barça.
Aquests exemples serien els exemples “top” d’una marca personal. Però quan us diuen el nom de la vostra perruqueria o de la dietètica o de l’advocat, també us sorgeixen emocions. Bones o dolentes. Clar que sí! Tenir una marca no ha de ser només privilegi dels grans. Crear una marca hauria de ser quelcom a l’abast de tothom. Per a mi, quan una persona engega un projecte personal (igual que els productes o serveis) ha de tenir clar els seus valors. Què farà de bo a la societat. Que aportarà als usuaris que no aporti la competència. Què aglutina aquest projecte que el fa ser engrescador. Perquè vaig a la Elsa a pentinar-me o perquè vaig a la Montse o al David quan vull productes ecològics…

Amic, si tens un projecte personal entre mans, ho tens clar? Si ets un advocat o un nutricionista o un metge busca en què ets millor que els altres i comunica-ho. Busca una oportunitat al mercat, fes-te-la teva i comunica-la. Com sempre, tot el que facis, comunica-ho, si no anirà com diuen en castellà “en saco roto”.
En Risto Mejide (una altra marca personal que va molt més enllà d’un publicista) al seu llibre Urbrands, ho deixa ben clar, crea la teva pròpia marca abans que algú ho faci per tu…

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús