Innovar, avançar i… comunicar-ho!

Si la innovació consisteix a introduir novetats per augmentar el valor dels productes, la innovació és un element bàsic en el progrés econòmic i la gestió empresarial

Innovar és engegar noves formes de liderar i treballar. Innovar és adaptar-se al nou entorn, a les noves situacions. Innovar és arriscar.

Es pot parlar d’innovació en l’àmbit macroeconòmic o en el microeconòmic.
Si parlem a escala de país, la Unió Europea està dotada d’unes institucions econòmiques i d’un potencial innovador suficientment fort per sortir de la crisi. Per què no provar les polítiques americanes a segons quins països europeus? Per què uns països són rics i d’altres són pobres? La clau rau en les institucions. A grans trets, hi ha països que incentiven la inversió i la innovació i proporcionen igualtat de condicions, de forma que bona part de la població pot desenvolupar el seu talent. Aquestes condicions generen prosperitat. En canvi hi ha països que per sobreviure simplement frenen la despesa, redueixen els costos, però no tenen recursos per generar polítiques que impulsin el creixement.

Si ens endinsem el model empresarial, el model es repeteix. Sovint hi ha l’assignatura pendent de la innovació. Prima el preu en comptes del talent, guanya l’establishment a l’arriscament, es parla de proveïdors i no de col·laboradors, es valora més la jornada laboral llarga que el fet de treballar per incentius. Fins i tot l’experiència es pot veure com una amenaça.

Innovar és adaptar-se a les noves tecnologies. En sectors tradicionals, sovint es desaprofiten  les millores tecnològiques per por a la no adaptació.
Innovar és deixar-se guiar pel professional més preparat, i pensar en els beneficis d’implementar aquest tipus d’actuació: diferenciació i rendibilitat.
Innovar és reconèixer l’error. Rectificar en el moment en què es descobreix. Demanar disculpes i demanar suport als més preparats!
Innovar és aprofitar el temps al màxim. És fer reunions on-line en comptes de reunions presencials, és parlar per correu electrònic en comptes de per telèfon, és crear carpetes a l’ordinador estalviant paper i impressió, és pagar i rebre on-line, és poder treballar des de qualsevol lloc del món…
Innovar és arriscar. És evolucionar en les idees, en la nova forma de fer les coses. Si sempre fem el mateix, és difícil que res canviï.

Com sabeu, m’agrada il·lustrar les meves reflexions amb exemples:

Per una floristeria, innovar és crear rams anti-crisi. Amb flors no tan fresques, del dia abans, amb varietats més econòmiques. Innova i comunica el canvi.
Per un laboratori clínic, innovar és posar-se en la pell del client. Per què no adjuntar als resultats de l’analítica uns consells per prevenir incrementar segons quins paràmetres?
Per la marca personal,  innovar és comunicar el qui i el què. Qui és la marca? Què ofereix? Què la fa diferent de la competència? Quin és missatge clau a transmetre? Quines eines hi ha per poder-ho comunicar? Per informar ja tenim els prospectes dels medicaments…

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús