Saps què?

Avui us parlaré d’algunes curiositats de la publicitat. Si em permeteu fer una mica d’història, la publicitat va sorgir amb la necessitat de comunicar, de dir coses. A les primeres manifestacions trobem els primers anuncis. Amb el creixement del comerç a l’edat mitjana neix el concepte de marca, que s’utilitzava com a senyal que identificava els gremis.Des de l’existència de la formació de comerços i la necessitat de vendre els productes propis, va sorgir la necessitat de comunicar-ho i s’aconseguí a través de la publicitat oral, que n’era la forma més comuna. Se sap que la publicitat no és una tradició moderna. S’han trobat taules on comerciants del s. XXX a.c. anunciaven els seus productes o serveis.Això sí, si ens centrem en la publicitat moderna, podríem dir que neix amb la impremta creada per Gutenberg, que va permetre la difusió més extensa dels missatges publicitaris. I es diu que la primera gran campanya publicitària va ser la de Michelin. La idea era publicar cada setmana els “Dilluns de Michelin” amb el ninot Bibendum com a mascota. Un il·lustrador de l’època va ensenyar als germans Michelin un dibuix d’un bàvar aixecant una copa i dient “Nunc est bibendum” (i ara… a beure!). André Michelin ho va relacionar de manera immediata amb una frase que ell havia dit en una conferència “El Pneumatic és menja a els obstacles”, per la qual cosa va encarregar una Il·lustració amb un personatge de pneumàtics bevent una copa de claus. El conegut Bibendum.

Una altra història curiosa és la de l’origen de Nike. En grec, Nike, significa victòria. A més, segons la mitologia grega és una de les filles de Zeus, representada per una dona amb ales. El logo, es va inspirar amb una simplificació d’una de les ales…
No podem deixar d’esmentar el cas de Coca Cola, que és una companyia caracteritzada per les seves grans campanyes de publicitat. Però quan se’ns demana que relacionem alguna d’aquestes accions publicitàries amb la marca, no ens recordem del famós fet que va provocar que l’actual Papa Noel sigui vermell, ni de les llegendes que asseguren que un dels seus ingredients és, o era, la cocaïna. El primer que ens ve al cap és l’anunci “For everyone” creat per McCann Erickson Argentina i emès el 2002: https://www.youtube.com/watch?v=6DexcaV0-Ko

Un altre fet curiós, és la primera vegada que es van posar en pràctica accions de publicitat subliminal, el 1957, de la mà de James Vicary. Ell va usar els missatges: “Tens gana? Menja crispetes”  i “Tens set? Beu Coca-Cola”. Durant la projecció d’una pel·lícula, després d’això, les vendes d’aquests articles van augmentar considerablement.

La veritat és que, encara que l’essència publicitària sigui la mateixa, hem evolucionat molt des de les primeres octavetes promocionals fins a les modernes tècniques subliminals, des del boca – orella als anuncis virals que arrasen la xarxa.
Estem davant d’un sector que ha de canviar a la mateixa velocitat que ho fan els gustos i els costums dels usuaris, per poder adaptar-se a ells.  Malauradament, no totes les marques (ni tots els publicistes) ho fan (ho fem) sempre bé. Les èpoques de transició són difícils i ara mateix hi ha una divisió entre les marques més estratègiques i les més tàctiques.
Per mi per dur a terme una bona tàctica (que podríem resumir-lo en les accions més del dia a dia) cal definir una sòlida estratègia d’origen. El famós missatge clar i la forma de comunicar-lo. El què dir i el com dir-ho. Amics, el missatge és la clau de la vostra marca!
I tu, què ens pots explicar de la teva marca?

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús