L’entrevista del mes

A partir d’aquest mes iniciem una nova secció en els posts de Mosaiking Comunicació. Per conèixer una mica millor tot l’entorn de la nostra professió, hem pensat entrevistar una persona del sector cada mes. Entre tots ens anirem enriquint de tots els coneixements bàsics sobre la imatge, la publicitat i la comunicació.

Aquest mes ens estrenem amb Laia Corbella, especialista en analítica web i social media.

Marta Royo – Qui és Laia Corbella?
Laia Corbella – Una mare de bessons de 8 anys, a la que li agrada gaudir de la família, els amics i la feina… i una amant de l’analítica.

MR – Quan decideixes entrar en el món web 2.0 i per què?
LC – L’any 2009, quan m’adono del canvi de paradigma que comencem a viure: El poder de l’usuari per compartir i crear coneixement obliga a les marques a ser transparents i a comunicar-se de tu a tu amb els seus clients potencials. Un fet que permet una nova manera de fer màrqueting molt més enriquidora.

MR – Què és l’analítica web? Com ho explicaries per algú que no és expert?
LC – L’analítica web és una eina que ens permet entendre el comportament de l’usuari al nostre site (web) corporatiu, donant-nos la possibilitat d’extreure’n una sèrie de conclusions que ens ajudaran a optimitzar-la d’acord a uns objectius de negoci prèviament establerts.

MR – Per què és important monitoritzar-ho tot?
LC – La monitoritizació és un factor importantíssim en qualsevol estratègia, que ens permet entendre què en pensa l’usuari de la nostra marca o producte i de la competència. Tipificant tot el que fem podrem establir les bases del Social Media Plan (pla de xarses socials)  i extraure’n conclusions.

MR – Creus en el poder de xarxes socials?
LC – Sí, sempre i quan hi hagi una planificació estratègica que ens permeti una bona actuació… I no val allò de que ‘un familiar meu té Facebook i Twitter i segur que ens ho pot portar’. El Community Manager serà la teva veu a les xarxes socials i una relliscada pot acabar en una crisi online.

MR – I si ets petit, com encaixes tot això?
LC – Amb la mateixa creativitat que si ets gran.
Per encarar qualsevol projecte de Social Media, el més important és la creativitat, intentar innovar i conèixer bé quin és el teu target: com pots arribar a ell emocionalment, quin llenguatge has d’utilitzar per comunicar-te, per on es mou a nivell online, quina experiència podem oferir-li que el faci participar i que l’inciti a compartir…
Es poden fer grans coses amb creativitat i poca inversió.

MR – Què li aconsellaries a un emprenedor que comença de zero i vol fer-se una web?
LC – El punt d’inici de qualsevol web és entendre quin és el seu objectiu, perquè necessitem tenir la web:

  • vendre un producte o servei
  • ampliar la base de dades (és a dir, nous registres)
  • augmentar el nombre de pàgines vistes per sessió
  • descàrrega d’un catàleg
  • visualitzacions de l’últim spot…

Un cop tinguem clar l’objectiu, podrem decidir quines KPI’s (mètriques-ratios) necessitem per a poder mesurar l’èxit de l’objectiu. Amb l’analítica web orientada a negoci podrem veure si assolim o no aquest objectiu i quins són els punts a millorar per a tenir èxit.
Amb tot això, caldrà anar sempre de la mà del publicista amb una sòlida estratègia de comunicació: el famós què dir i com dir-ho que dius tu sempre…

MR – Com veus la web 2.0 d’aquí a 10 anys?
LC – Avui en dia ja es parla de la web 3.0, una expressió que s’utilitza per entendre l’evolució de la web i que està íntimament relacionada amb la personalització i la web semàntica. Aquest últim concepte parla sobre com l’usuari realitza les cerques per accedir a la informació. És a dir, fa referència a com les màquines, haurien de ser capaces d’entendre totes les dades allotjades a la web per processar-les amb rapidesa i poder oferir els resultats pertinents a l’usuari.

Entenc que tota aquesta evolució ens ha de conduir cap a una millora en l’experiència de l’usuari a l’entorn digital en la qual el Big Data haurà evolucionat fins a permetre la gestió i la presa de decisions segons aquesta informació a temps real.

L’anàlisi de tot aquest gran volum de dades que es mou permet un millor coneixement del nostre client potencial que, ben utilitzat, ajudarà a millorar l’experiència de l’usuari a l’entorn online.

MR- I tu, com et veus d’aquí 10 a anys?
LC – Compartint :)

MR – Moltes gràcies Laia, un plaer haver-te conegut una mica més. A tu i tot allò que fas. Molta sort!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús