Consultori de marques a RAC1

Comença el nou curs. I amb el nou curs, els nous propòsits. El setembre és una època d’engegar projectes, de començar noves aventures, de fer realitat molts somnis d’estiu. Som un país d’emprenedors. De lluitadors. Però per crear un projecte, a més d’idees, calen altres coses. I una de les coses importants és destinar-li un temps i uns recursos al màrqueting i a la publicitat. Per crear la teva marca. Per arribar al teu públic.
De tot això, vaig tenir la sort de parlar-ne ahir a El Món a RAC1 amb en Jordi Armenteras.
Tot i que aquí teniu el link amb el podcast del programa, us deixo 10 consells molt pràctics per ajudar-vos a què, del vostre petit negoci, en feu una gran marca.

1- Tingues clar el què dir de la teva empresa/negoci. Busca en què ets diferent i comunica-ho. I si no ho tens, crea-ho! El què dir no és territori només de les grans marques. En els petits també cal buscar-ho: Peixateria on et deixen el peix a punt de coure, dentista especialista amb fòbies dentals, mudances amb molta cura, fruiteria amb sucs fets al moment.

2- Sigues creatiu en el com dir-ho! Sigues notori i fes el teu eslògan memorable. I intenta parlar en clau de benefici de producte, no de característiques. Com deia Leo Burnett (gran publicitari del segle XX), No em diguis com de bé ho fas;
diga’m el bé que em fas. Nokia, conecting people o Catalana d’Occident, tot, tot i tot.

3- Crea el teu logo i la teva identitat de marca. Tot allò que comunica la teva marca és important. Logo, targetes, paper de carta, fulletó de presentació de producte/servei…  I el logo, si pots que l’acompanyi una icona. Com el “tic” de Nike, millor.  En el meu cas, és la “M” i el color magenta… Et dóna molt de joc alhora de dissenyar altres peces o materials.

4- Pensa en una identitat que funcioni tant en formats of-line com en formats on-line.  Text llegible (ull el fons clar sobre text clar), imatges que no pesin gaire, colors que no vibrin a la pantalla… I avui en dia, no pensis tant en les targetes en paper i més en la teva signatura digital. Cada cop que enviïs un e-mail, signa amb el teu logo. Són impactes que guanyes!

5- No converteixis les teves comunicacions en informatius. Anuncis de premsa plens de missatges desordenats (que no saps on llegir) o webs plenes d’informació, de pàgines, de pestanyes. Lentes de navegació de tanta informació que hi ha… Sintetitza i prioritza. Missatge principal i missatge secundaris.
Sovint es confon informació amb comunicació. Informació és el que fa un prospecte d’un medicament.  I comunicació  consisteix a crear un vincle amb l’usuari, esperar una resposta d’un missatge.

6- Dissenya campanyes de publicitat que comuniquin. Sempre un concepte creatiu que sintetitzi el missatge clau que vols comunicar. Després el disseny gràfic. Mai abans! Un disseny sense un concepte que aclareixi el missatge clau a transmetre, és un mal disseny.

7. Identifica bé el teu públic objectiu. No intentis agradar a tothom. Això mai funciona! Per exemple, si vols vendre sabates ortopèdiques dirigides a gent gran, no facis una campanya a FB! Fes una promoció a un casal d’avis, porta sabates i que les provin!  I en tot cas a FB… contacta amb els seus néts amb un concepte divertit. Vols anar d’excursió amb el teu avi? Doncs pel seu aniversari regala-li unes sabates.

8. Sigues clar i transparent. No facis com moltes grans companyies que sovint no diuen tota la veritat.  És el que els publicistes en diem “overpromises”. Més enllà de la promesa. Més enllà de la proposta de venda. Telefonies, assegurances, estètica, productes financers…  Si tens una oferta, compleix-la!

9. Fixa’t en la competència i tingues-li enveja sana. Mira el que fa bé la teva competència i si pots, millora-ho!  Si sóc una farmàcia, faré un estudi de les farmàcies de la zona i miraré què no faig, què puc fer jo i inclús què puc millorar.

10. Tria bé el teu canal de comunicació. en funció dels teus objectius i la teva estratègia Un cop tinguis clar què dir, com dir-ho, tinguis la teva imatge creada i perfectament definit quin és el teu públic objectiu, pensa en el teu pla d’acció: Xarxes socials? Campanya d’emailing? Promocions al punt de venda?
Pla de mitjans convencional?

I el darrer, si vols crear la teva marca i la teva campanya de publicitat… truca a un publicista!! “Zapatero a tus zapatos” Un bon jardiner en sap de plantes i un dermatòleg de pell. Un publicista en sap d’imatge i de publicitat i un cuiner en sap d’àpats. Sovint tothom s’hi atreveix amb la publicitat. Tothom té un cosí que sap fer logos, que en sap de xarxes socials i que sap fer webs. I quan s’hi posa i no funciona, llavors pot ser un drama…

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús