I si s’hagués dit Lemon?

Doncs potser no hagués estat tan… Apple. Tan intuïtiu. Tan fàcil. Tan versàtil. La poma és la fruita més universal. De pomes n’hi ha per a tots els gustos. Us exposaré exemples prou coneguts. Amb la poma s’il·lustra el passatge en el qual Adam i Eva van ser expulsats del Paradís per tastar la fruita prohibida, la temptació. Més endavant, a l’art, es va fer servir com símbol de la nova Eva, és a dir la Mare de Déu. Hi ha moltes imatges romàniques on es veu la Verge amb una poma a la mà dreta. També hi ha la poma de Blancaneus. La poma de la discòrdia, donant fi a un problema entre Hera, Afrodita i Atenea. La poma que va fer servir Newton per formular la llei de la Gravetat. El logotip dels Beatles és una poma.

La marca Apple, encara que no s’expliqui i que hi hagi diferents hipòtesis, ben segur que no va ser triada a l’atzar. En Jobs tenia molt clar que la seva companyia s’havia de dir Apple. I si ho tenia clar, per alguna cosa seria… Segons sembla, mai li van preguntar el perquè. No ho sabrem mai. Serà però pel tema de la universalitat?

La marca Apple, la marca de moda. Una marca consolidada que en aquests moments ven més els seus productes madurs (ordinadors, smartphone i tablets) per la seva la imatge que pel producte en si.  Sobretot ara que aquesta tecnologia està a l’abast dels seus competidors. I ja l’han pogut copiar, adaptar. Fins i tot, diria que millorat. Però fou Apple qui va crear una nova forma de comunicació. Una nova d’interacció entre els usuaris i les màquines. Deia Jobs que els Macs eren bicicletes per la ment. Una forma de mantenir la ment entrenada, en marxa, activa.

La marca Apple, avui és una de les marques més valuoses del món (s’estima que valdria 89.000 milions d’€). Una marca que innova constantment. L’altre dia sentia dir a l’Antoni Bassas que s’està ja treballant seriosament en el nou cotxe Apple (ben segur un nou concepte de cotxe que ben segur revolucionarà el parc automobilístic actual). Recordeu quan es deia que era impossible que un fabricant d’ordinadors fes mòbils? Doncs després del mòbil el rellotge. I ara el cotxe!

La marca Apple, una marca que és capaç de crear nous nínxols de mercat, una marca capaç de crear necessitats. Fa 10 anys, necessitàvem un Smartphone tàctil? O una tauleta? O fa només un parell o tres d’anys, portar al canell tota la informació actualitzada en forma de rellotge? Si el primer Smartphone va ser de BlackBerry, el primer a triomfar de debò va ser l’Iphone. Un aparell mòbil que va néixer amb l’objectiu de funcionar amb els dits i de forma superintuitiva.

La marca Apple, és disseny. Els productes Apple són gairebé objectes de culte, són peces de museu. El que ven, les botigues, la web, el packaging, les comunicacions on-line. Tot és pur art.

La marca Apple crea experiències. Una experiència avui és mirar una pel·lícula al mòbil metre es viatja en metro, o comprar música i fer llistes mentre s’és al parc. Una experiència és respondre un Whatsapp des del canell (com en James Bond) i, aviat, anar d’un lloc a un altre d’una forma diferent. Perquè ja ho deia Apple en un dels seus eslògans de TBWA Los Ángeles: “Think different”.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús