Nadal i anuncis que provoquen

Avui escriuré poc. Us ensenyaré dos anuncis. Tots dos pretenen persuadir a l’usuari final mitjançant la provocació. Cadascun amb una forma diferent de fer arribar el seu missatge, però amb un objectiu comú: crear notorietat de marca. Crear impacte. Promoure diferenciació. Cridar l’atenció. Crear opinió entre la població. Si sovint per crear polèmica en la publicitat s’utilitza la violència, el sexe i els tabús (Benetton), ara que arriba el Nadal, sembla que és un moment òptim per crear impacte amb una nova forma de provocació publicitària. La notorietat en forma de sentiments, emocions, nostàlgia o desitjos. Per això és el moment on les marques aprofiten per llançar campanyes amb missatges commovedors. Missatges que emocionen (recordem que les emocions poder ser positives o negatives). Aquesta fórmula si bé no és nova (El Almendro o Loteria del Estado), cada any es reinventa. I sembla que es supera.

Al gra. Aquí els dos anuncis dels quals parlo:

El primer, https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo una cadena de supermercats alemanya. Edeka. De fet, és igual que sigui Edeka com qualsevol altra marca. Un anunci del tot emocional (que pot ser emocionant o delirant, segons com es miri). Utilitza els sentiments per arribar al consumidor final. M’atreviria a dir, el xantatge emocional. Parla del fet que Nadal és una excusa per “tornar a casa i reunir a tothom”. Encara que sigui a qualsevol preu… Juga amb el tòpic (que tant de bo fos veritat) que el Nadal és per estar en família i unir als desunits. Aquest anunci tenia en el moment d’enviar aquest post més de 40 milions de visites.

El segon, http://www.vertele.com/noticias/coca-cola-retira-su-polemico-spot-navideno-por-ofender-a-indigenas-mexicanos/#None (us deixo aquest Link, perquè de You Tube ja està retirat…) de Coca-Cola. Qui si no podria atrevir-se? Joves blancs piquen de mans, de forma, paternalista, a joves indígenes. Remarcant estereotips de superioritat, tant cultural com racial. Una forma de provocar sentiments i de cridar l’atenció si més no força perillosa. Coca-Cola el va retirar al cap de 48 hores de la seva emissió, i ha rebut un munt de sancions i denúncies. I jo em pregunto. Publicitat a qualsevol preu? Val tot? Si bé la professió publicitària és una professió caracteritzada per la seva capacitat per detectar els valors que bateguen a la societat i per la seva habilitat per crear campanyes i missatges adhoc, també ens hem de plantejar si cal jugar amb segons quins tipus de valors o de sentiments.

Com diu aquell, pasen i vean! I jo afegeixo y opinen!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús