Sant Tornem’hi!

diumenge, 6/09/2015

post_3-11

S’han acabat les vacances. El descans. El no mirar el rellotge. El fet de desconnectar, de passejar, de gaudir dels amics, d’anar a dormir quan tens son i llevar-te quan ja no en tens. Sense despertadors, sense cap odre preestablert, sense exigències de cap guió. Només amb l’ordre que un vol seguir.

Però com diu la dita, quan tot s’acaba, tot comença. I sembla que s’estrena el nou curs.  Una estrena on cadascú té el seu paper. On comencen noves obligacions,  nous objectius, nous propòsits, plans de futur. Un nou curs, amb motxilla inclosa. Els nens comencen l’escola i els grans tornem a la rutina, amb les piles ben carregades. Per afrontar la feina, els horaris feixucs, l’hivern, el fred, els dies més curts… I per què no, una època d’emprendre noves aventures. Com deia l’altre dia a RAC1, el setembre és el mes per excel·lència d’engegar projectes, de pensar en coses noves, de fer realitat somnis d’estiu. Aventures, projectes i somnis probablement fruit de llargues hores de conversa i de reflexió.
I aquí em paro. Aquí m’aturo. Que els nous projectes no siguin només fruit de les ganes. Fruit de la necessitat. Fruit de l’haig de fer un canvi, com qui s’apunta al gimnàs o comença a fer dieta perquè el setembre “toca”. Reflexionem amics. Crear el teu propi projecte, el teu propi negoci ha de ser fruit d’una bona reflexió. Ha de satisfer una necessitat. I has d’estar preparat per fer-ho. Perquè el teu projecte sigui un èxit ja des de la idea. I la clau d’aquest èxit ha de ser la suma de l’experiència i de la passió…

Aquí et passo una recepta, realista i assolible, per cuinar el teu projecte i que sigui un èxit. Sigui nou, o sigui quelcom que continues (la teva feina, els teus estudis, o qualsevol altra obligació del nou curs).

La recepta del Sant Tornem-hi

• 500 grams d’experiència o de pràctica
• 500 grams d’energia
• 500 grams de passió
• 250 grams de realisme
• 250 grams d’optimisme
• 300 grams de creativitat
• 100 grams de recursos

Ho passem tot pel sedàs abans de batre-ho, apliquem una mica de paciència (que és la mare de la ciència), més un toc de bon humor (com deia Freud, l’humor és la manifestació més elevada dels mecanismes d’adaptació de l’individu…). Ho deixem reposar uns dies abans de posar-ho al coure. Un cop tret del forn, només cal un pessic de voluntat. Ben segur sortirà una bona cosa…

Una abraçada i a gaudir del nou curs!

 

 

Consultori de marques a RAC1

dimecres, 26/08/2015

Comença el nou curs. I amb el nou curs, els nous propòsits. El setembre és una època d’engegar projectes, de començar noves aventures, de fer realitat molts somnis d’estiu. Som un país d’emprenedors. De lluitadors. Però per crear un projecte, a més d’idees, calen altres coses. I una de les coses importants és destinar-li un temps i uns recursos al màrqueting i a la publicitat. Per crear la teva marca. Per arribar al teu públic.
De tot això, vaig tenir la sort de parlar-ne ahir a El Món a RAC1 amb en Jordi Armenteras.
Tot i que aquí teniu el link amb el podcast del programa, us deixo 10 consells molt pràctics per ajudar-vos a què, del vostre petit negoci, en feu una gran marca.

1- Tingues clar el què dir de la teva empresa/negoci. Busca en què ets diferent i comunica-ho. I si no ho tens, crea-ho! El què dir no és territori només de les grans marques. En els petits també cal buscar-ho: Peixateria on et deixen el peix a punt de coure, dentista especialista amb fòbies dentals, mudances amb molta cura, fruiteria amb sucs fets al moment.

2- Sigues creatiu en el com dir-ho! Sigues notori i fes el teu eslògan memorable. I intenta parlar en clau de benefici de producte, no de característiques. Com deia Leo Burnett (gran publicitari del segle XX), No em diguis com de bé ho fas;
diga’m el bé que em fas. Nokia, conecting people o Catalana d’Occident, tot, tot i tot.

3- Crea el teu logo i la teva identitat de marca. Tot allò que comunica la teva marca és important. Logo, targetes, paper de carta, fulletó de presentació de producte/servei…  I el logo, si pots que l’acompanyi una icona. Com el “tic” de Nike, millor.  En el meu cas, és la “M” i el color magenta… Et dóna molt de joc alhora de dissenyar altres peces o materials.

4- Pensa en una identitat que funcioni tant en formats of-line com en formats on-line.  Text llegible (ull el fons clar sobre text clar), imatges que no pesin gaire, colors que no vibrin a la pantalla… I avui en dia, no pensis tant en les targetes en paper i més en la teva signatura digital. Cada cop que enviïs un e-mail, signa amb el teu logo. Són impactes que guanyes!

5- No converteixis les teves comunicacions en informatius. Anuncis de premsa plens de missatges desordenats (que no saps on llegir) o webs plenes d’informació, de pàgines, de pestanyes. Lentes de navegació de tanta informació que hi ha… Sintetitza i prioritza. Missatge principal i missatge secundaris.
Sovint es confon informació amb comunicació. Informació és el que fa un prospecte d’un medicament.  I comunicació  consisteix a crear un vincle amb l’usuari, esperar una resposta d’un missatge.

6- Dissenya campanyes de publicitat que comuniquin. Sempre un concepte creatiu que sintetitzi el missatge clau que vols comunicar. Després el disseny gràfic. Mai abans! Un disseny sense un concepte que aclareixi el missatge clau a transmetre, és un mal disseny.

7. Identifica bé el teu públic objectiu. No intentis agradar a tothom. Això mai funciona! Per exemple, si vols vendre sabates ortopèdiques dirigides a gent gran, no facis una campanya a FB! Fes una promoció a un casal d’avis, porta sabates i que les provin!  I en tot cas a FB… contacta amb els seus néts amb un concepte divertit. Vols anar d’excursió amb el teu avi? Doncs pel seu aniversari regala-li unes sabates.

8. Sigues clar i transparent. No facis com moltes grans companyies que sovint no diuen tota la veritat.  És el que els publicistes en diem “overpromises”. Més enllà de la promesa. Més enllà de la proposta de venda. Telefonies, assegurances, estètica, productes financers…  Si tens una oferta, compleix-la!

9. Fixa’t en la competència i tingues-li enveja sana. Mira el que fa bé la teva competència i si pots, millora-ho!  Si sóc una farmàcia, faré un estudi de les farmàcies de la zona i miraré què no faig, què puc fer jo i inclús què puc millorar.

10. Tria bé el teu canal de comunicació. en funció dels teus objectius i la teva estratègia Un cop tinguis clar què dir, com dir-ho, tinguis la teva imatge creada i perfectament definit quin és el teu públic objectiu, pensa en el teu pla d’acció: Xarxes socials? Campanya d’emailing? Promocions al punt de venda?
Pla de mitjans convencional?

I el darrer, si vols crear la teva marca i la teva campanya de publicitat… truca a un publicista!! “Zapatero a tus zapatos” Un bon jardiner en sap de plantes i un dermatòleg de pell. Un publicista en sap d’imatge i de publicitat i un cuiner en sap d’àpats. Sovint tothom s’hi atreveix amb la publicitat. Tothom té un cosí que sap fer logos, que en sap de xarxes socials i que sap fer webs. I quan s’hi posa i no funciona, llavors pot ser un drama…

Darrers dies, darreres recomanacions…

dimarts , 18/08/2015

Bon dia,

Tercera (i darrera) setmana de vacances. Hem canviat d’aires. Del nord al sud. Ens agrada casa nostra, tenim un País ple d’indrets preciosos, de racons bonics, de personatges per descobrir, de plats rebons. Ja ho diu Lluís Llach: venim de nord, venim del sud, de terra endins de mar enllà…

En línia als posts de les dues últimes setmanes, vull compartir amb vosaltres més coses per descobrir de les comarques de Tarragona; llocs, personatges, plats típics, més llibres…

Una passejada sota el mar:

Què tal una passejada sota l’aigua per les platges de l’Hospitalet de l’Infant? La foto de la capçalera no és el Carib ni Menorca. És una foto de les aigües de la Platja de l’Arenal. Allà, es pot fer Snorkel, a l’espai reservat pel Snorkel Platja. Podreu llegir el mar per sota l’aigua. Podreu descobrir un mar ple de sorpreses…
http://www.vandellos-hospitalet.cat/node/6819/download/d%C3%ADptic%20darrera%20versi%C3%B3.pdf

Una Festa Major diferent:

Coneixeu el Correfoc de Garcia (Ribera d’Ebre)?  Això sí, us haureu d’esperar la propera festa major. Una gran traca i més de 400 diables, coronen un dels correfocs més espectaculars del nostre país. Nou destí: agost 2016
http://ocionews.com/correfoc-de-garcia-xxxii-edicion-en-la-festa-major-2015/

A qui seguir a Twitter:

@j_morera (descobert gràcies a la Rosalia Ferrer – @milipicu), cinquena generació de forners de l’Espiga d’Or. Una forma diferent de fer pa. Una forma diferent d’arribar a l’ànima de l’usuari. Com? Creant una marca propera, que genera emocions positives. I amb un excel.lent tracte de les xarxes socials!

Anem de cuina: Una cuinera i Un plat:

http://www.lacuinadecasa.com, de la prestigiosa cuinera reusenca, Mariona Quadrada. Una llicenciada en filologia catalana que treballa en l’àmbit de la gastronomia des de l’any 1984 i s’ha especialitzat en la cuina del sud del país.

Què tal un “Romesco” al Serrallo de Tarragona? El romesco, a més de la famosa salsa freda per acompanyar amanides o bacallà o…,  és el suquet de peix típicament tarragoní que ofereixen molts restaurants de la ciutat, sobretot del port del Serrallo. Diuen els pescadors que va néixer a les barques del Serrallo per aprofitar el peix pescat que no es podia vendre.

Un altre llibre:

Primavera, Estiu, Etcètera de la Marta Rojals. Em declaro “superfan” de la Marta Rojals sí! A banda dels fabulosos articles de Vilaweb que us recomanava fa uns dies, és una gran escriptora. Dels dos llibres que ha escrit, em quedo amb el primer. Un trosset de la vida de l’Èlia. Una noia de la Palma d’Ebre. Una delícia escrita on no falta cap detall de les Terres de l’Ebre.

Amics, cal aprofitar els darrers dies, la traca final. A gaudir, que l’hivern és molt llarg.

Un dia perfecte d’estiu

dimecres, 12/08/2015

Benvolgut amic, benvolguda amiga,Ja em trobo a la segona setmana de vacances i segueixo gaudint de cada dia, de cada minut, de cada segon.

A més de llegir (i rellegir), hi ha altres coses que m’agrada molt fer durant les vacances. Passejar, compartir una bona taula amb els amics, visitar indrets diferents, descobrir llocs nous…

Un dia perfecte d’estiu seria un dia on es pogués combinar una mica de tot. Aquí les meves preferències d’aquest agost:

Passejades:

Una bona passejada per la Via Verda que va a la Platja del Castell de Palamós. Són 6 ó 7 km. Es pot fer a peu o en bicicleta. El regal de veure el mar quan arribes, no te preu.
http://www.viesverdes.cat/ES/55/ruta-del-tren-petit.html

Una excursió a Platja Fonda (una de les cales més verges de la Costa Brava). Una de les cales de Begur. Una cala preciosa on pots nadar i gaudir de la natura. Sense “xiringuitos” i sense gaires barques http://www.begur.cat/turisme/cat/platges.php

Restaurants:

Un bon àpat al Bar Miguel de Palafrugell. El rei del cabrit. Peix fresc del dia i cabrit amb allets, a un preu molt econòmic. Aquest hivern l’han remodelat, però els preus i l’encant, s’han mantingut.
https://www.facebook.com/pages/Bar-Miguel/181915071834434

Arribar-te Cap de Creus i dinar en un indret insòlit amb el mar als teus peus. Gaudir mentre menges un peix fresc a la brasa, acabat de sortir del mar, d’un paisatge espectacular de mar i penya segats. La relació qualitat preu és també molt bona. http://restaurantcapdecreus.blogspot.com.es/

Per visitar:

L’Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols. Aquest estiu, amb l’exposició Barcelona-París-Nova York. L’exposició mostra com ha evolucionat la representació de la ciutat des del Romanticisme fins a les Avantguardes, i les tres metròpolis del títol en són l’exemple. Recomanable anar-hi amb nens http://www.espaicarmenthyssen.com/ca/

Més llibres:

Coneixeu l’Editorial Llibres de Delicte?  Llibres del Delicte és una editorial independent, que neix amb la voluntat de mantenir un compromís amb la literatura en català i, en concret, amb la bona novel·la negra que s’escriu al país. Aquí un llistat amb les recomanacions per aquest estiu. http://llibresdeldelicte.com/

Un bon llibre que em van recomanar arran del post de la setmana passada “Sayonara Barcelona”, d’en Joaquim Pijoan. Grup 62. Una novel.la d’un empordanès. El protagonista de Sayonara Barcelona torna a la seva ciutat vint-i-cinc anys després d’haver fugit al Japó sense acomiadar-se de ningú. El protagonista va a la recerca del seu passat, prova de refer els llaços trencats i s’encara a una ciutat molt diferent de la que va deixar.

Un bloc:

El bloc del Picó. Me’l va recomanar una amiga meva, la Marta. Un bloc sobre meteorologia del nostre país. Allò que als catalans tant ens agrada. Hi ha un fòrum on pots dir la teva i enviar-hi fotos. Si t’agrada el temps i els fenòmens meteorològics, t’agradarà! http://www.pico.cat

A seguir gaudint de l’estiu i, si en fas, de les vacances!

 

Per rellegir a l’estiu

divendres, 7/08/2015

Com van les vacances?
Descansant, passejant, de relax, gaudint de la família i dels amics?A mi, a l’estiu, i sobretot quan vaig vacances, el que més m’agrada és llegir. I rellegir textos que durant l’hivern no he pogut acabar de llegir bé. Llibres, articles, posts…
Si ets dels meus, et recomano alguna cosa per rellegir aquests mesos d’estiu:

1. Llibres:
Llistat de llibres en català: http://www.illadelsllibres.com/recomanacions-estiu-2015-lilla-dels-llibres/
El working happy, de la Txell Costa: http://txellcosta.com/llibre-working-happy/

2. Articles:
Les contres de l’ARA, de l’Albert Om: http://www.ara.cat/media/albert-om-contra-diari-ara_0_1403859798.html
Les reflexions sobre la vida, de la Marta Rojals: http://www.vilaweb.cat/hemeroteca/?query=marta%20rojals

El Merilandig per la vida, de la Meri Plana: http://merilanding.blogspot.com.es/

3. Posts:
Sobre emprenedoria i publicitat, un parell de posts meus: http://www.mosaiking.com/2015/07/la-sort-sovint-es-de-qui-la-busca/
http://www.mosaiking.com/2015/05/el-meu-cosi-fa-logos/
La cortina de Fum, d’en Toni Aira: http://www.toniaira.cat/la-cortina-de-fum/
Per estar en forma i sentir-te radiant, tenim el blog de la Pilar Benítez:  http://sienteteradiante.com/blog

Una abraçada i a seguir gaudint i … llegint!

 

Parlant de Marques a RAC1

dijous, 30/07/2015

Ens passem el dia envoltats de marques i parlant de marques. Segurament, com que hi estem tan acostumats, ni tan sols ens fixem en com d’importants acaben sent en el nostre dia a dia, i tampoc som conscients del partit que en podem treure.

Ahir a El Món a RAC1 amb el Jordi Armenteras en vem parlar. Fins i tot van obrir els micros per rebre consultes en directe.

Dimarts 18 d’agost hi torno. Entre tant, si voleu fer alguna cosulta, podeu escriure un correu a elmon@rac1.net

I si voleu sentir el podcast, a la home de la meva web, al primer slide, el trobareu linkat

http://www.mosaiking.com/

Gràcies per ser-hi!

 

Els 10 manaments del bon comunicador

diumenge, 26/07/2015

1. Tenir clar el missatge a comunicar. Si pot ser només un i únic. Abans de comunicar la nostra idea, hem de tenir clar com es resumeix. I el més important, poder-la resumir en una frase. El que els publicistes (ja comencem sí…) en diem la Unique Selling Proposition: única proposició de venda. La frase que defineix el què et fa únic i diferencial. La teva essència.

2. Explicar-lo de forma notòria i diferent. Recordeu l’article del story telling de fa unes setmanes? El nostre discurs, sovint competeix amb altres. Com millor s’expliqui el nostre benefici, molt millor! Perquè es recordi el que expliquem, ho hem de fer forma interessant. A través de les històries notòries i memorables.

3. Fer servir un llenguatge entenedor. Cal triar el tipus de llenguatge en funció del nostre públic objectiu. Si ens dirigim a nens, parlarem d’una manera, si ens dirigim a mares d’una altra. Crear un llenguatge propi únic sovint és un error. No podem parlar igual a una conferència de l’escola que davant d’un grup d’empresaris.

4. Captar l’atenció de l’usuari. Un cop tenim el missatge clau, explicat de forma memorable, amb un llenguatge que connecti amb el teu públic, hem de treballar com ho expliquem. Com si fóssim uns actors de teatre. I si cal, assajar-ho al despatx abans de sortir en escena.

5. Suggerir en comptes d’imposar. Si suggerim idees segurs del que diem, amb arguments treballats, serem més creïbles que si imposem perquè ho dic jo. Si ens creiem el que diem, segur que amb el nostre entusiasme encomanarem a la nostra audiència. Només quan ens creiem el que som, som capaços de “vendre-ho”.

6. Fer servir exemples d’històries viscudes. Quan expliques la teva pròpia vivència, la teva pròpia experiència, et mostres convincent. Et mostres real i proper. Un bon comunicador es mostra proper a la seva audiència.

7. Ser original, creatiu i amb un punt d’humor. Prepara’t alguna anècdota, alguna cosa divertida, algun exemple diferent. Arguments que en algun moment de la teva xerrada, reunió o ponència, ben segur que et serviran per posar la cirereta al pastís.

8. Com més natural millor. No intentis imitar, sigues tu. Cadascú té la seva personalitat. Saps què és el millor de ser tu? Que et fa ser autèntic! Com tu no hi ha ningú més!

9. Nervis? Pensa recursos per si… Si et quedes en blanc, no pateixis: improvisa. Si tens les coses clares, encara que canviïs l’ordre del discurs, ningú se n’adonarà. Jo tenia un cap que abans d’una reunió o una xerrada sempre em deia: Marta, la teva audiència sovint en sap menys que tu, sinó que vénen a fer?

10. Recolzar-se en una bona presentació. Porta sempre una presentació que acompanyi el que diràs. Unes diapositives, uns titulars, unes imatges. Sobretot que t’ajudi a no perdre el fil. Però sobretot, no llegeixis. I si ho fas, que no se’t noti…

La sort sovint és de qui la busca

dissabte, 18/07/2015

L’altre dia estava asseguda en un banc de la Plaça de la Vila del barri i sento que els del banc del costat diuen: (Sarrià és com un poble i la gent, sobretot ara a l’estiu, “fa plaça”).
– En Pere s’ha quedat sense feina. La dona, a l’atur. Tres fills, i un a la universitat. Pobres, com s’ho faran?
Vaig pensar, pobre Pere, sí. Per sort, a casa treballem tots dos. Com ens ho faríem si jo estigués a l’atur i el meu marit es quedés sense feina? Què faríem amb els nostres tres fills, les escoles, els llibres, omplir la nevera (tres fills mengen el que no està escrit) els rebuts de final de mes…
Doncs… com ho vaig fer jo quan vaig decidir marxar de l’empresa on treballava fa ja més de 4 anys per crear la meva aventura, el meu projecte: Mosaiking Comunicació. Com ho vaig fer jo quan vaig decidir renunciar a un bon sou, a unes comoditats, a uns recursos, a una seguretat, per arriscar-me i tirar-me a la piscina engegant una nova empresa.
I… com? Pencant, pencant, pencant i pencant! Aprofitant cada oportunitat que m’arriba. I buscant-me la vida. La meva premissa: la clau de l’èxit d’una persona que crea el seu propi projecte és la suma de l’experiència en el que faci o creï + la passió que hi posi en la seva professió.
Trucar deu portes perquè se te n’obri una, presentar una idea del dret i del revés perquè el client la compri, escriure molts posts per poder un dia col·laborar en un diari, enviar molts e-mails a molta gent perquè et contesti de tant en tant algú, ser molt actiu a les xarxes socials per conèixer gent nova, estar atenta a qualsevol pista de la qual pugui sortir una oportunitat.
I tot això, amb el que els francesos diuen “savoire faire”. Intentant ser convincent, sense ser pesat (ben segur que a voltes no ho he aconseguit), intentar seduir sense ser pilota. Intentant ser jo. Perquè el millor de mi, és la meva autenticitat. Allò que només puc oferir jo. Simplement perquè sóc jo i no un altre. No sé si m’explico. Aquest és el meu valor afegit. Marta Royo Espinet només n’hi ha una.
I quan em pregunten, què enyores de la teva altra vida? Doncs si us sóc sincera RES. Fins fa poquet, enyorava la nòmina. Però ara, ni la nòmina. Em guanyo la vida, però el més important: sóc feliç ajudant a la gent a fer créixer els seus projectes, els seus petits somnis. Pensant-los un nom, creant-los una marca, fent-los-hi una campanya de publicitat. Introduint les marques al mercat i als mitjans. Que feliços són els meus clients (i jo!) quan veuen que el mercat parla de la seva marca!
“Peres”, amics, coneguts, saludats, us encoratjo que si no teniu feina (o si el que teniu no us agrada o no us omple prou) que… us tireu a la piscina i proveu de crear alguna cosa vostra.  Ara bé, recordeu. Cal pencar i no deixar passar cap oportunitat. Evidentment tenir una base (estudis, recursos, suport familiar…) ajuda, negar-ho seria una fal·làcia, però fins i tot no tenint-ne, actualment es poden trobar facilitats si es busquen. Formació de franc i a distància, cada cop n’hi ha més. A la nostra ciutat a Barcelona Activa, als Centres Cívics, als Casals de Barri. I recursos, sóc del parer que per començar, no cal fer una gran inversió. Cal anar a poc a poc. Esperant sempre el retorn de cada € invertit.
Per tant, segueixo dient que “si es vol, es pot”. I és llavors quan la frase “La sort és de qui la busca” pren sentit… Tot el sentit del món…

Els 10 manaments de la publicitat

dissabte, 11/07/2015

  1. Parlaràs del producte (o del servei) per sobre de totes les altres coses. Segons David Ogilvi, un dels publicistes més reconeguts de la història, com més informatiu sigui un anunci, més persuasiu resulta ser. Creativitat i originalitat sí, però sense perdre de vista què és el que s’està venent. Quantes vegades us ha passat que recordeu un espot però no la marca que s’anunciava?
  2. No faràs el teu anunci difícil d’entendre. Diu en Lluís Bassat, un dels grans d’aquí, que s’ha de parlar pel més ruc i semblar el més llest. No valen les excuses. És igual anunciar un component electrònic que un fàrmac que un pa de motlle. Que s’entengui!
  3. Honoraràs més el concepte creatiu que el disseny gràfic. Un bon concepte, amb un bon titular i un bon disseny, és més de la meitat de l’anunci. El text després ho pot arrodonir, però sempre, sota una idea brillant i notòria paraigües.
  4. Innovar sí, però amb criteri. Si una cosa funciona, no la canviem. Titulars de dues o tres paraules màxim, notoris i memorables. Millor incloure el preu que no fer-ho (si no el posem, ens l’acabaran preguntant igualment…) Text negre sobre fons blanc, imatges entenedores, frases curtes…
  5. No tindràs por d’equivocar-te. Es diu que l’home és l’animal que ensopega dues vegades sobre la mateixa pedra. Doncs el publicista, encara més. T’equivocaràs, sí! Però caminant es fa camí. L’immobilisme és nociu. I en creativitat encara més.
  6. No intentaràs agradar a tothom. Ja ho deia JJ Rosseau “no hi ha major enemic que l’amic de tothom”. Sempre hi haurà algú a qui no li agradarà la teva campanya. Però si a tu t’agrada, comunica el que tens al cap i compleix els objectius, la feina està ben feta! Em pregunto, Apple agrada a tothom?
  7. No diràs mentides. És realment difícil veure dir mentides a una PIME a al seva comunicació. En canvi, com és que les grans empreses sovint no diuen tota la veritat? Potser no son mentides com a tals, però sí el que els publicistes en diem “overpromises” (més enllà de les promeses). Telefonia, assegurances, energia, producte financers, estètica… prometen coses més enllà de la realitat… Tot això, a mitjà termini, acaba repercutint en la marca.
  8. No canviaràs mai una campanya si funciona. Si quelcom funciona bé, no ho canviïs. Que me’n dieu del logo de El Corte Inglés. Oi que no us agrada? Però funciona. I fa moooooolts anys…
  9. Envejaràs la competència sempre que ho faci bé. L’enveja sana és bona. Ens ajuda a millorar, a superar-nos. Per tant, busca el que fa bé la teva competència i… si pots, millora-ho!
  10. Creuràs en la teva creativitat. Tots tenim un creatiu dintre, ara bé, cal que ens ho creiem. I ser creatiu vol dir simplement tenir intuïció, curiositat.

L’entrevista del mes

dimecres, 1/07/2015

A partir d’aquest mes iniciem una nova secció en els posts de Mosaiking Comunicació. Per conèixer una mica millor tot l’entorn de la nostra professió, hem pensat entrevistar una persona del sector cada mes. Entre tots ens anirem enriquint de tots els coneixements bàsics sobre la imatge, la publicitat i la comunicació.

Aquest mes ens estrenem amb Laia Corbella, especialista en analítica web i social media.

Marta Royo – Qui és Laia Corbella?
Laia Corbella – Una mare de bessons de 8 anys, a la que li agrada gaudir de la família, els amics i la feina… i una amant de l’analítica.

MR – Quan decideixes entrar en el món web 2.0 i per què?
LC – L’any 2009, quan m’adono del canvi de paradigma que comencem a viure: El poder de l’usuari per compartir i crear coneixement obliga a les marques a ser transparents i a comunicar-se de tu a tu amb els seus clients potencials. Un fet que permet una nova manera de fer màrqueting molt més enriquidora.

MR – Què és l’analítica web? Com ho explicaries per algú que no és expert?
LC – L’analítica web és una eina que ens permet entendre el comportament de l’usuari al nostre site (web) corporatiu, donant-nos la possibilitat d’extreure’n una sèrie de conclusions que ens ajudaran a optimitzar-la d’acord a uns objectius de negoci prèviament establerts.

MR – Per què és important monitoritzar-ho tot?
LC – La monitoritizació és un factor importantíssim en qualsevol estratègia, que ens permet entendre què en pensa l’usuari de la nostra marca o producte i de la competència. Tipificant tot el que fem podrem establir les bases del Social Media Plan (pla de xarses socials)  i extraure’n conclusions.

MR – Creus en el poder de xarxes socials?
LC – Sí, sempre i quan hi hagi una planificació estratègica que ens permeti una bona actuació… I no val allò de que ‘un familiar meu té Facebook i Twitter i segur que ens ho pot portar’. El Community Manager serà la teva veu a les xarxes socials i una relliscada pot acabar en una crisi online.

MR – I si ets petit, com encaixes tot això?
LC – Amb la mateixa creativitat que si ets gran.
Per encarar qualsevol projecte de Social Media, el més important és la creativitat, intentar innovar i conèixer bé quin és el teu target: com pots arribar a ell emocionalment, quin llenguatge has d’utilitzar per comunicar-te, per on es mou a nivell online, quina experiència podem oferir-li que el faci participar i que l’inciti a compartir…
Es poden fer grans coses amb creativitat i poca inversió.

MR – Què li aconsellaries a un emprenedor que comença de zero i vol fer-se una web?
LC – El punt d’inici de qualsevol web és entendre quin és el seu objectiu, perquè necessitem tenir la web:

  • vendre un producte o servei
  • ampliar la base de dades (és a dir, nous registres)
  • augmentar el nombre de pàgines vistes per sessió
  • descàrrega d’un catàleg
  • visualitzacions de l’últim spot…

Un cop tinguem clar l’objectiu, podrem decidir quines KPI’s (mètriques-ratios) necessitem per a poder mesurar l’èxit de l’objectiu. Amb l’analítica web orientada a negoci podrem veure si assolim o no aquest objectiu i quins són els punts a millorar per a tenir èxit.
Amb tot això, caldrà anar sempre de la mà del publicista amb una sòlida estratègia de comunicació: el famós què dir i com dir-ho que dius tu sempre…

MR – Com veus la web 2.0 d’aquí a 10 anys?
LC – Avui en dia ja es parla de la web 3.0, una expressió que s’utilitza per entendre l’evolució de la web i que està íntimament relacionada amb la personalització i la web semàntica. Aquest últim concepte parla sobre com l’usuari realitza les cerques per accedir a la informació. És a dir, fa referència a com les màquines, haurien de ser capaces d’entendre totes les dades allotjades a la web per processar-les amb rapidesa i poder oferir els resultats pertinents a l’usuari.

Entenc que tota aquesta evolució ens ha de conduir cap a una millora en l’experiència de l’usuari a l’entorn digital en la qual el Big Data haurà evolucionat fins a permetre la gestió i la presa de decisions segons aquesta informació a temps real.

L’anàlisi de tot aquest gran volum de dades que es mou permet un millor coneixement del nostre client potencial que, ben utilitzat, ajudarà a millorar l’experiència de l’usuari a l’entorn online.

MR- I tu, com et veus d’aquí 10 a anys?
LC – Compartint :)

MR – Moltes gràcies Laia, un plaer haver-te conegut una mica més. A tu i tot allò que fas. Molta sort!