Una volta amb un Smart elèctric.

dissabte, 5/03/2011

La benzina acaba de marcar un record històric de preu. Anar a omplir el dipòsit de benzina suposa una autèntica clatellada a la nostre economia i ho paguem, tot remugant al pobre treballador de la benzinera, que no en té cap culpa. Es en aquest moment, mentre els nostres pensaments són totalment escatològics vers la mare del culpable de tot plegat, quan comencem a voler arreglar el mon i a buscar solucions per no sentir-nos tan malament davant l’autèntic robatori legalitzat que acabem de patir.

Honda_CBF1000_8.jpg

No sé per què, molts cops ens tornem ecològics davant la cartera i moltes solucions “sostenibles” (quina ràbia em fa aquest mot, m’agradaria saber qui la va inventar) en comencen a semblar molt viables.

Tot aquesta introducció em va venir al cap aquesta setmana, just quan sortia de la benzinera després de deixar-hi 100€ i em disposava a recollir un Smart Fortwo elèctric. No havia passat ni una hora que ja era dins el petit Smart. Poso la clau al contacte i repeteixo l’operació dos cops: no se sent res de res. La fresa excitant dels motors de benzina no hi és i, al seu lloc, el silenci més absolut. Pitgem l’accelerador i ens movem tot sentint el lleuger brunzir del motoret elèctric, com si fos un cotxe teledirigit gegant. La resta, ja ens ho vèiem a venir: va quasi igual que un cotxe de benzina excepte el silenci i l’autonomia, de només 130 km.

En arribar a casa, l’endollem per recarregar les bateries i comencem a fer números: hem gastat més en peatges que en energia. D’electricitat, potser hem gastat 1,5€ en poc més de 100 km. (igualet que un utilitari mitjà que gasta deu vegades més…). La barreja de sentiments torna al nostre cap, en una segona fase després del primer episodi de la benzinera fa unes hores. Ara per això, és una barreja de ràbia, impotència i cara de ruc.

Però això no pot ser tan bonic. Busquem ràpidament totes les pegues possibles per justificar-nos que hem de seguir fent el borinot i pagant el litre de benzina a preu de llagosta. No els podem recarregar a tot arreu, son lents de recarregar, no hi ha infraestructures per recarregar a la ciutat, l’autonomia és limitada, només corre a 100 km/h, el cost de compra és més car, de moment… Caram, si que en trobo de excuses. I el més curiós de tot és que les excuses me les posen els estaments oficials (si, els mateixos que s’omplen les butxaques amb els meus 100€ del dipòsit plè del mati), que només pensen en posar-me limitacions i multes, i no en facilitat mobilitats privades sostenibles (un altre cop la parauleta…).

En fi, torno el Smart totalment convençut de que pot ser una de les solucions del futur. Però no depèn dels fabricants, sinó de canviar la nostra cultura. Mentrestant, seguirem anant a 110 km/h i pagant la benzina a preu d’or.

J. Chaume

Retallada de velocitat a 110km/h

divendres, 25/02/2011

El Consell de Ministres del govern espanyol ha aprovat una mesura que ens afecta a tots els conductors. A partir del 7 de març, la velocitat màxima a les autopistes i autovies es reduirà de 120 km/h a 110 km/h. La revolta popular a Líbia a encès les alarmes davant la preocupació de un preu excessivament disparat del petroli. I no es per menys, doncs Espanya es el tercer client en importància del país nord-africà, més preocupat ara pel seu futur que per l’or negre. Alfredo Pérez Rubalcaba comentava que la mesura restrictiva dels 110 km/h és per aconseguir una reducció de consum energètic, cosa que l’usuari no es creu i que en realitat, només serveix per engreixar els beneficis dels fabricants de senyals de transit.

El senyor vicepresident del govern d’Espanya assegura que la mesura reduirà el consum dels vehicles de benzina un 15% i dels dièsel un 10%. El que no explica és que si el parc automobilístic es renovés més sovint, els consums i les emissions serien menors gracies els importants avenços que els fabricants estan aconseguint. Però això pot costar diners i ara no convé: sempre és més fàcil apretar als mateixos. (alhora que donen un important argument a l’oposició a les pròximes eleccions…).

Però la noticia no és tan dolenta. Sembla que te caràcter provisional fins que els països revoltats tornin a la normalitat, encara que segurament llavors ens tornaran a enredar dient-nos la bona noticia de que pugen el limit a 120km/h, això si, sense abaixar el preu de la benzina que ja estarà pels núvols. Tan de bo el dia que la pugin ho facin amb seny i escoltin les propostes del Sr Felip Puig de anar a 130km/h, que ja ens toca alguna alegria de tant en tant.

L’altre aparent bona noticia és que es reduirà un 5% el preu del bitllet dels trens de rodalies i de mitjana distància, amb l’afany de reduir l’us dels cotxes. El que tampoc diuen és que la reducció suposa deixar-ho com fa dos mesos i que el servei ferroviari és en una situació precària (pel que fa a casa nostre, es clar). Potser ja va sent hora que aprenguin a fer números de veritat, estalviant en coses absurdes i innecessàries del seu govern i deixin de castigar al poble constantment. A veure si els propers a revoltar-nos som nosaltres…

Plou ? … ja podem anar a 120 doncs.

dilluns, 14/02/2011

Al contrari del que passaria en qualsevol país civilitzat, avui com que plou podem anar més ràpid que quan hi ha anticicló.

A més coincidint amb el caos de senyalització que hi ha a les vies afectades, el festival de frenades amb terra mullat està garantit.

En fí un bon dia per provar les frenades d’emergència i veure si el ABS funciona correctament.

Que tinguem sort ….

Renovar el carnet sense anar a les oficines de la DGT

dimecres, 15/12/2010

El nou reglament que va entrar en vigor el passat maig permet renovar el carnet de conduir sense necessitat  d’acudir a les oficines de trànsit, ja que les taxes es podran abonar  en els mateixos centres en què se superi l’examen psicotècnic. Gràcies a  aquesta modificació, el mateix dia que se superi aquesta prova per  renovar la llicència, si es té carnet i no s’ha esgotat el saldo de  punts, el centre lliurarà un document provisional a l’usuari perquè  pugui conduir durant 90 dies fins que la Fàbrica Nacional de Moneda i  Timbre enviï el carnet definitiu al seu domicili.

El  Govern calcula que, en permetre als centres psicotècnics que gestionin  la pròrroga de la vigència dels permisos o llicències de conducció, quan  així ho demani l’interessat, els conductors estalviaran un total de 7,2  milions d’euros i 3.600.000 hores en concepte de desplaçaments, ja que  es reduiran les cues a les oficines de Trànsit.

Amb  el nou canvi, les gestions es podran realitzar per via telemàtica, de  manera que els centres connectats a la Direcció General de Trànsit (DGT)  no tindrien per què cobrar una quantitat addicional per aquest tràmit. A  més, els centres de reconeixement hauran de remetre per via telemàtica  al Registre de conductors i infractors els historials clínics en els  quals es recolzen els informes d’aptitud psicofísica al moment de  realitzar l’examen, de manera que el Govern podrà constatar que els  informes són el resultat “d’una exploració completa de l’estat de salut  de l’afectat”.

Aquest nou reglament simplifica els  tràmits administratius que comporta l’exigència de l’informe d’aptitud  psicofísica per poder obtenir els permisos i llicències de conducció. Es  preveu també que els centres puguin contractar amb una clínica la  prestació de serveis d’oftalmologia, en lloc d’haver de comptar amb un  metge oftalmòleg en el centre. També es crea la figura del director  facultatiu, que serà el responsable de la signatura de l’informe  d’aptitud psicofísica en aquells supòsits en què el director del centre  no reuneixi la consideració de facultatiu.

Els  informes d’aptitud psicofísica s’hauran emetre en format telemàtic de  manera immediata al Registre de conductors i infractors, així com els  historials clínics en els quals es recolzen els informes d’aptitud  psicofísica. Els informes d’aptitud psicofísica tindran efecte a tot el  territori nacional, mentre que en l’actualitat només podien tenir efecte  en la província on estigués ubicat el centre.

Així que ja ho sabeu, si us cal renovar el carnet, no cal moure’s de casa.


Mans lliures

dimarts , 14/12/2010

Cada  dia tinc l’oportunitat d’observar a molts conductors parlant pel mòbil mentre condueixen, conducta del tot reprovable. Aquesta practica es pot evitar adquirint un simple mans lliures universal de cost ridícul comparat amb tots els costos associats al vehicle.

De tota manera els que més em sobten son els conductors de vehicles de gamma alta que veig enganxats al seu Smart-Phone d’última generació. La majoria, per no dir tots, d’aquests cotxes equipen de sèrie sistemes de mans lliures bluetooth.

O sigui que no arribo a entendre quin es el motiu que porta als conductors a conduir amb l’orella enganxada al telèfon desatenent els comandaments del cotxe i l’atenció.

Precaució … arriba la neu !

dimarts , 30/11/2010

S’acosta el fred i amb ell les probables nevades. L’any passat vàrem poder observar com molts dels bloquejos de carreteres es produïen per la manca de coneixement dels conductors en la conducció amb la carretera nevada o amb plaques de gel. Per això us donem alguns consells bàsics de conducció amb neu.

mb-350-4matic-100b5203.jpg

Foto:  Jordi Casals Fast Parcmotor

1 .- Augmenteu l’atenció

En circumstancies adverses cal anticipar els problemes i estar més alerta que mai. La vista es la que treballa en busca d’obstacles. Compteu amb que les distancies de frenada s’allarguen molt.
2 .- Suavitat en la conducció

La anticipació ens permetrà evitar qualsevol tipus de maniobra brusca (frenades fortes, acceleracions brusques, gir excessiu del volant, etc … ). Totes les nostres accions al volant han de ser a càmera lenta.

El pedal de l’accelerador, igual que el del fre, cal usar-los amb molta delicadesa. Utilitzem  el motor com a fre, amb una marxa mes curta del que portaríem a fi d’evitar haver de frenar o reduir marxes.

3.- Conèixer el cotxe

Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat activa del cotxe ABS, ESP, ASR, etc…  pels que hem pagat una petita fortuna, es clau per a practicar una conducció segura. Saber com treballa l’ESP es essencial  per fer allò que gairebé ningú no fa per desconeixement i por. En el cas que ens ocupa … desconnectar-lo. Excepte si portem pneumàtics d’hivern llavors millor no fer-ho.

4.- Saber utilitzar les cadenes

No cal dir que cal estar segur de saber posar les cadenes oi? El que no cal es aturar-se a posar-les si no es del tot necessari. Som un país de majoria urbanita i quan veiem veu al marge de la carretera ja hi ha qui posa les cadenes, com si fos divertit ! Doncs bé a part d’entorpir enormement la circulació, malmetreu els pneumàtics i l’asfalt si no hi ha prou gruix de neu.

5.- Sentit comú.

Conduir amb por es un dels pitjors enemics a la carretera, si no us veieu en cor de sortir a la carretera en aquestes condicions millor quedar-se a casa. Es infinitament més segur per a un mateix i pels altres. Regla bàsica de la conducció: no conduir mai per sobre de les possibilitats de cada conductor.

23 km / 1h15min / 3,56€

dijous, 25/11/2010

Aquest es el resum del meu trajecte diari. Des del centre de Terrassa fins a Mª Cristina a la Diagonal de Barcelona. M’encanta conduir però mentre algú encara defensa els límits ecològics de 80km/h jo continuo fent mitjanes de 17km/h. Això mentre el meu motor d’allò més eficient , capaç de fer consums de menys de 5 litres al 100, es dedica a cremar prop de 10 litres per cada 100 quilòmetres en les retencions. Algú em pot dir on pot ser el benefici pel medi ambient ?

Això si, com a bon català toca passar per caixa. Total per gaudir d’una infraestructura clarament insuficient. Jo vull el límit a 80km/h ! Reclamo el meu dret a anar a 80km/h ! Com a mínim per circular per una autopista de peatge.

I a tot aquell que s’ho pregunti. No, no hi ha una alternativa de transport públic viable, que més voldria jo. Potser quan acabin la Linea 9 de metro … d’aquí a … qui sap quan.