Entrades amb l'etiqueta ‘activisme’

Dia Mundial de la Lepra

dilluns, 31/01/2011

lepra (Aitor Guitarte @ Flickr)

Avui, 31 de gener és el Dia Mundial de la Lepra, una enfermetat curable però encara present a molts països, com per exemple l’Índia. Més que escriure un article, avui prefereixo convidar-vos a visitar uns blogs amics, Sonrisas de Bombay i Bombay en Acció, on acaben de publicar apunts sobre el tema.

Imatge: Aitor Guitarte @ Flickr

Shanti Bhavan Dancing Holidays

diumenge, 2/01/2011

[youtube MKD2lnQNYNQ Shanti Bhavan Dancing Holidays]

No hi ha dubte que Internet, i en especial les xarxes socials, poden ser una gran ajuda perquè les ONGs puguin comunicar la seva acció, no només als socis i donants que ja tenen fidelitzats, sinó a tot un públic potencialment enorme. Els blogs, Facebook, Twitter o Youtube s’han anat convertint en eines habituals per a moltes organitzacions.

Però per a moltes ONGs petites això segueix essent un gran repte. Per això m’agrada veure casos d’èxit. Shanti Bhavan, l’escola de l’Índia de la que ja us he parlat uns quants cops en aquest blog, ha penjat recentment un vídeo al Youtube (el que encapçala aquest post) que en només 5 dies ha aconseguit més de 3500 visualitzacions. Això per a una organització del seu tamany és un gran èxit.

Aquest no era ni molt menys el primer vídeo que penjaven. De fet és una organització molt activa a les xarxes socials (té per exemple més de 1000 amics al Facebook). Això em fa pensar per què aquest vídeo de cop ha tingut més èxit que els altres? Sempre és un misteri per què passen aquestes coses, però jo m’atreveixo a destacar algunes claus de l’èxit d’aquest vídeo en concret:

Positivitat: s’agraeix veure vídeos de cooperació “en positiu” que mostrin els bons resultats, coses que es fan bé, i aspectes divertits. En general encara es tendeix massa a buscar la llàstima.

Professionalitat: no cal que els vídeos siguin professionals per triomfar, però està bé que ho semblin. Un vídeo ben editat sempre tindrà més cartes al seu favor. En el cas de Shanti Bhavan el vídeo l’ha fet un voluntari que feia una residència a l’escola i que es dedica al món audiovisual.

Ganxo: si volem que la gent s’enviï el vídeo i que aquest es propagui viralment, cal que enganxi, ja sigui pel contingut, missatge, música, etc. En el cas que explico, el format videoclip musical ha funcionat molt bé.

Adequació: el vídeo de Shanti Bhavan, que conté un missatge de felicitació per a aquestes festes, s’ha penjat en el moment adequat, quan molta gent el pot fer servir per a felicitar-se els uns als altres.

Per contrapartida, aquest vídeo no explica què és Shanti Bhavan, ni la realitat del sud de l’Índia, com sí que ho han fet altres vídeos també molt ben elaborats (com per exemple aquest i aquest), però segur que al menys un petit percentatge de la gent que el vegi visitarà la pàgina de l’organització o veurà altres vídeos, de manera que el resultat és positiu.

Per cert, bon any a tothom!

Esclavatge modern

dissabte, 4/12/2010

slavery_map.jpg

Pensem en l’esclavatge com una cosa del passat. Quelcom que pertany a la història i que fou abolit a principis del segle XIX. La realitat però, és molt diferent.

Des de fa uns dies, la web productsofslavery.org ensenya d’una manera molt gràfica detalls de 122 productes d’ús diari, fabricats en 58 països, sota condicions d’esclavatge (ja siguin treballs forçats de diferents tipus, o mà d’obra infantil). Amb una simple ullada, un s’adona que l’esclavatge segueix essent una realitat a tot el món, sobretot al Sud.

Hi ha milions de persones repartides per tot el planeta obligades a viure com esclaus. Tot i que és cert que generalment aquesta explotació ja no és anomenada esclavatge, les condicions són les mateixes. Els tipus d’esclavatge d’avui en dia són el treball en condicions de servitud, els treballs forçosos, la mà d’obra infantil, l’explotació sexual, el tràfic d’éssers humans, o el matrimoni precoç i forçat, per dir-ne algunes.

Com és lògic, els països en vies de desenvolupament i els països en conflicte són els més afectats pel treball infantil, i com sol passar, les nenes són les més perjudicades. Moltes són obligades a deixar l’escola per fer tasques domèstiques a casa (cuidar dels germans, cuina, neteja, transportar aigua..). Tasques que sovint han de combinar amb altres formes d’activitat econòmica fora de la llar. És una cosa que malauradament he vist molts cops a l’Índia.

DELHI, INDIA - JANUARY 30:  Indian children work nearby to their parents at a construction project in front of the Jawaharlal Nehru Stadium on January 30, 2010 in New Delhi, India. The Commonwealth Games are due to be held in the Indian capital from October 3-14, 2010, but concerns remain over construction of its sporting and transport infrastructure. The sheer scale of the project has drawn an enormous population of migrant workers from all over India. This week the High Court of Delhi has sought a response from the Government over the alleged failure to provide all the benefits of labour laws to workers involved in construction work for the coming Commonwealth Games. Workers are being paid below the minimum wage in order to complete these projects whilst also being forced to live and work under sub standard conditions. (Photo by Daniel Berehulak/Getty Images)

Concretament l’Índia, un país que conec una mica a través del meu treball de voluntari en diferents organitzacions, s’endú el deshonrós títol de ser el país amb més productes produïts per mà d’obra infantil. Hi ha productes de tota mena, des de rajols o cigarretes fins a braçalets i sedes.

Hi ha zones rurals de l’Índia on encara existeixen veritables senyors feudals, propietaris de terres que exploten els seus treballadors en jornades inacabables durant set dies a la setmana, a vegades sense cap retribució, ja que han de pagar deutes de préstecs que els han fet els seus “senyors”.

Fa uns mesos al meu blog personal vaig parlar d’un foto-assaig sobre el treball infantil al subcontinent indi. Us recomano mirar-lo, tot i que les imatges són molt dures.

Gràfic: antislavery.org
Fotografia: Daniel Berehulak/Getty Images.