Samira un exemple de superació pel dret a l’educació inclusiva

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=kxFZ11mC558 nolink]

La Samira (testimoni en vídeo) va viure durant un any en un pis d’acollida per a nens i nenes i joves saharauis que es va obrir al 2010 a Sant Cugat del Vallès i que gestiona SCAPS (Sant Cugat amb el Poble Saharui). Aquesta jove va arribar a Catalunya per tractar-se un glaucoma, però també va poder accedir a un procés educatiu a la Fundació ONCE que li ha permès recuperar la seva autonomia i seguretat en sí mateixa.

Com la Samira hi ha al món 93 milions de nens, nenes i joves amb algun tipus de discapacitat. D’aquests un 95% no va la escola, i els que ho fan tenen menys possibilitats de finalitzar els seus estudis. Bona part d’aquests joves viuen a països empobrits, però el context de retallades en la inversió educativa fa que ens trobem també amb un retrocés important a l’escola catalana i per tant en fer efectiu un model d’educació inclusiva.

Per això la CME s’ha centrat any aquest en la reivindicació d’una educació inclusiva que garanteixi l’accés a aquest dret a tothom i que doni resposta amb els recursos humans i econòmics adients, a les necessitats de tot l’alumnat.

Del 7 al 11 d’abril té lloc la Setmana d’Acció Mundial per l’Educació, enguany amb el lema “Sumem capacitats. Pel dret a una educació inclusiva”. Durant aquests dies moltes escoles i organitzacions arreu del món organitzaran activitats diverses i es mobilitzaran per recordar als governs la necessitat d’assegurar el compliment del dret a l’educació de persones amb discapacitat a tot el món i per exigir que es destinin els recursos necessaris perquè l’educació inclusiva sigui una realitat el més aviat possible. Però per arribar fins aquí, des de la campanya hem fet ja molta feina.

Entre les activitats realitzades a Catalunya destaquem els tallers realitzats a la Universitat Blanquerna de Barcelona, a l’escola de persones adultes Martinet de Nit, amb els monitors/es de la plataforma d’entitats de lleure i juvenils salesianes i amb la Fundació Catalana de l’Esplai, en les que mitjançant diferents dinàmiques es va reflexionar sobre els reptes i realitats de l’educació inclusiva. Les mateixes dinàmiques s’estan treballant a 61 escoles de Catalunya a partir dels nostres materials pedagògics.

La CME ha participat també a una jornada intercentres que forma part del projecte de l’Audiència Pública de l’IMEB.  I a les jornades “Persones de Tots Colors” que es van organitzar conjuntament amb Entretallers i l’Ajuntament de Sant Cugat. També s’ha adherit a la Campanya, la Jornada d’Escola Inclusiva organitzada per Aspasim.

Aquesta setmana moltes escoles i entitats faran l’activitat de mobilització “Avança per una educació per a tothom” per treballar amb l’alumnat els plantejaments de la CME i ahir mateix juntament amb DINCAT vam participar en les 17enes jornades lúdico-esportives, que JOCVIU organitza reivindicant una escola per a tothom. A les 12:00, vam llegir el manifest conjunt. Una celebració amb més de 300 nens i nenes d’escoles ordinàries i especials que va ser tot un èxit i una clara reivindicació d’una escola per a tothom.

A un any de que d’arribar a la data fixada pel Fòrum de Dakar l’any 2000, per assolir una educació per a tots i totes, podem afirmar que malgrat els esforços queda molt i cal un replantejament de les polítiques educatives amb una voluntat inclusiva real dotada dels recursos necessaris. Des de la CME continuarem treballant per aconseguir els canvis polítics necessaris per assolir aquesta fita.

La Campanya Mundial per l’Educació és una coalició internacional d’ONGs, sindicats del món educatiu, centres educatius i moviments socials de tot tipus compromesos amb el dret a l’educació. www.cme-espana.org

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús