Origen, evolució i situació actual de les castes a l’Índia

En moltes ocasions a Sonrisas de Bombay se’ls pregunta pel pes que té el sistema de castes a l’hora de dur a terme la seva acció i relació amb les comunitats dels slums amb els que treballa. L’entitat publicava al seu blog aquest article on s’analitza la qüestió.

Històricament, el sistema de castes està present a la societat índia des de fa aproximadament 3.000 anys. Aquest arrelat mètode d’organització, divideix jeràrquicament al total de la població en multitud de grups, encara que es poden diferenciar quatre castes principals a més d’una infinitat de subcastes.

Aquesta diferenciació comunitària es deu principalment a causes religioses atès que, l’hinduisme estableix que els éssers humans han estat creats de les diferents parts del cos del déu Brama, creença que proporciona als habitants de l’Índia diferents graus de puresa i, en funció d’aquesta s’estableix la classificació.

El sànscrit o llengua divina de l’hinduisme manifesta en el seu llibre sagrat més antic aquesta estratificació social, i, denomina a les castes com varna i a les subcastes com jati. En ell també es troben les quatre castes principals denominades com Bramans, Kxariyes, Vaïxyes i Xudres. Si s’analitza el significat de varna, és a dir, color, es podria creure que es tracta d’una diferenciació ètnica, no obstant això, és una qüestió de representació de colors.

DSC04294
 

 

 

 

 

 

 

 

Així doncs, els Bramans s’associen amb el color blanc, vinculat a la puresa i, d’acord amb l’hinduisme, van sortir de la boca i el crani de Brama. Representen la intel·ligència i es tracta d’un conjunt constituït per sacerdots, metges i intel·lectuals, situats a la cúspide de la piràmide. Segons la creença, el següent grup o Kxariyes s’associa al color vermell, representa l’energia, va sortir dels braços de Brama i està format per reis i guerrers. La tercera casta o Vaïxyes està vinculada al color groc o al de la terra i es creu que va sortir de les cuixes de Brama. Aquest grup està format per amos de terres i comerciants. L’últim nivell o Xudres representats pel color negre, tonalitat associada a la foscor, segons l’hinduisme van sortir dels peus de Brama per treballar per a la casta anterior. Així doncs, la formen treballadors i camperols. En la part més baixa de la societat hindú es troben els dàlits o oprimits, denominats també intocables, mancats de casta, igual que les poblacions tribals.

La paraula varna també té el significat de classificar, ja que, al principi, la població es dividia en classes en funció de la feina que pogués desenvolupar cadascú, però, amb el temps, les classes van derivar en castes. D’aquesta forma, l’ocupació s’heretava, igual que passa en l’actualitat amb la casta, també hereditària. Avui en dia, no és possible canviar-ne, tret que sigui mitjançant la dedicació a la vida religiosa, és el que es coneix com a shadus o ascetes hindús, o a través de la mort, ja que els hindús creuen en la reencarnació i el kharma, i, segons aquesta suposició, el seu comportament actual definirà la seva casta quan es reencarnin.

El sistema de castes indi va quedar abolit a la Constitució de 1950, així, es pretenia evitar la discriminació i abusos dels estrats inferiors. No obstant això, diversos estudis afirmen que el sistema de castes és el responsable de la pobresa a l’Índia, i a la pràctica, la diferenciació entre castes continua vigent, especialment a les zones rurals. Els dàlits segueixen essent considerats com a impurs i continuen essent avergonyits públicament, sotmesos a les castes superiors. Malgrat tot, actualment existeixen polítiques estatals per frenar l’exclusió i discriminacions que ocasiona el sistema de castes, a més de quotes destinades als membres més discriminats.

A Sonrisas de Bombay lluiten contra la no discriminació i ho fan també des dels gestos que poden semblar més insignificants però que contribueixen a canviar mentalitats i a trencar tòpics i perjudicis. Per combatre la pobresa i la desigualtat és necessària una reforma estructural i amb el seu programa d’incidència política avancen en aquesta línia, així com amb campanyes de sensibilització.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús