La vaga dels controladors i el famós estat d’alarma vist des de l’estranger

PER NOEMÍ CASAS

Ahir vaig sortir a fer unes pintes amb un amic alemany i un irlandès i gairebé dels primers temes que van treure va ser: Com potser que hi hagi estat d’alarma a l’estat espanyol amb els militars i tot? Què ha passat amb els controladors? Tant malament estan com per deixar mitja Europa sense vols?

Vaig tractar d’explicar-los pel que havia anant llegint als diaris, però ni a mi mateixa m’acabava de quadrar tota la història ja que sembla ben esperpèntica. D’una banda, el primer que es va copsar des de l’estranger van ser les fortes mesures del govern: què exagerat enviar als militars no? És que una vaga de controladors amenaça la seguretat nacional? (es preguntaven els meus amics).  Per l’altra banda, i aquesta ja me’n vaig adonar quan llegia als diaris la notícia, en aquest assumpte també ha ressaltat la poca parcialitat dels mitjans en general, i el fet que només teníem una versió de la història. Perquè? Que està passant? El govern no censura oi? (em preguntaven ells) I d’aquí la conversa al pub va passar a parlar de la dictadura, i d’altres coses, com la qüestió de Catalunya, que potser podem abordar en un altre post.

Dissabte, un amic postejava en el seu facebook: M’haig d’assabentar pels mitjans internacionals del que està passant amb el tema dels controladors:

A l’Irish times: Spanish air travel thrown into disarray
Al The Guardian: Spanish prime minister uses military law to get airports moving again

Entre d’altres mitjans, que destacaven el fet de la declació d’estat d’alarma, l’intervenció militar etc.

I, és que, tal i com ho veig des de fora, intentant llegir vàries fonts i sense haver escoltat les bajanades i el anecdotisme que segur que s’ha emprat a la televisió, m’atreviria a destacar a dues coses:

1. La més greu: La intervenció i l’actuació del govern espanyol. Com un amic em deia, això no passarà  quan Catalunya sigui independent (o esperem que així sia).

La irresponsabilitat del govern per afrontar la situació desde el començament. Per cosir-los a decrets, forçar la llei fins on ni es pot. Per treure la norma just quan més empipats estan els controladors (amb un llarg pont de feinada) i no preveure les reaccions. I finalment i, la més greu de totes, per declarar l’estat d’alarma per primer cop en la democràcia, per voler demostrar, que per xulos, ells.

2. La manca d’informació, la parcialitat i la censura d’aquest problema. A quants controladors hem sentit? Quants mitjans han tractat d’avaluar el problema imparcialment? Perquè se’ns han assenyalat als culpables de seguida, anomenant-los com a segrestadors? Ara no em posaré a defensar els controladors tampoc, perquè amb la seva actuació (que possiblement no van pensar bé) van perjudicar moltes persones. Però em queixo de que realment hi hagut una desinformació bestial, i que si aquests senyors es queixen serà per alguna cosa. Pel que he llegit, sembla que no hi ha prous controladors aeris i en comptes de contractar més el  govern està tractant de forçar els que hi ha fent-los fer moltes més hores extres que la llei hauria de permetre.

Sobre aquest segon punt, recomanaria llegir alguns articles/blogs que intenten donar una visió molt més àmplia del conflicte:

Blog Sinergia sin control: Controladores, luces y sombras.
Blog Blogionistas: No controles.

I per a quí l’interesi veure el que opinen els controladors:

El blog d’una controladora: Controladores aéreos y otras hierbas

Bé, deixo el debat obert. M’agradaria deixar clar que no soc cap experta en el tema, i que nomes vull aportar un granet de sorra de com s’ha vist el conflicte a l’estranger: Irlanda, on tampoc és que ens puguem lluir de tenir un govern just i eficaç.

19 comentaris

  • Sergi Marzabal

    05/12/2010 20:58

    Ningú nega la seva problemàtica. La problematica existeix i tenen tot el dret a defensar-se. PERO FAN VAGA QUATRE COPS A L’ANY! per Nadal, a lestiu, setmana santa i ponts importants. NO POT SER que el seu problema es reprodueixi quatre cops a l’any i que NOMES puguin solventar-lo fent vaga els dies que donen per cul a 500.000 persones.
    Simplement no es acceptable.

  • Tweets that mention La vaga dels controladors i el famós l’estat d’alarma vist des de l’estranger – Ara.cat — Topsy.com

    05/12/2010 21:08

    […] This post was mentioned on Twitter by Noemi Casas, Noemi Casas. Noemi Casas said: La vaga dels controladors i el famós l’estat d’alarma vist des de l’estranger – Ara.cat http://t.co/VukRuSg via @diariARA @NoemiCasas […]

  • Noemí Casas

    05/12/2010 22:03

    Sergi, si jo tampoc defenso els controladors perquè sempre escolleixen les pitjors dates per posar-se en vaga, però l’actuació del govern sembla desmesurada, quan ells son els que haurien d’haver solvetant la situació fa molt de temps (arribant a un acord evidentment). No et sembla que podien haver pensat que els controladors reaccionarien així, donat l’experiència de vagues passades? té nassos també treure el decret famós just abans del pont…

  • Francesca

    06/12/2010 0:07

    Em fa la impressió que no gens informada però que el que sí que has llegit és l’editorial d’ahir del teu director (en el seu dret d’opinar el que vulgui) Però tu o has plorat d’impotància i ràbia a cap aeroport (jo tampoc) però gastar-te un article per dir-nos que des de l’estranger les coses es veuen ‘millor’ i que la premsa ho maquilla toc, reina… Pensa qué és un controlador, les seves jornades, vacances i sous, i sobretot sobretot, pensa en la seva impunitat fins ara, i que no ens faci tant de por l’exèrcit, que és una mesura puntual per treure d’una sala de luxe d’hotel uns barruts que deixen el país potes enlaire

  • Anonim

    06/12/2010 6:15

    Gracies pel teu article Noemi. Efectivament, comencava a semblar que la gent no es capac de pensar per si mateixa i que nomes reaccionen i actuen com a rebany, segons el que govern i mitjans de comunicacio els hi dictin. Es molt lleig que ningu s’interessi per informarse de veritat i per coneixer abans de jutjar i criticar.

  • Enric Camps

    06/12/2010 6:39

    Noemi,
    Jo porto TRES dies llegint a totes hores els articles que ha escrit la premsa estrangera (principalment Anglesa, Frances i Italiana), a més dels llocs WEB d’ideologia més oberta. Enlloc m’ha semblat que ningú tingués les idees clares, per tant em costa treure conclusions fàcils. Però el que és cert, com comenten el Sergi i la Francesca, es que si toques de peus a terra, no es pot defensar gens ni mica a aquesta gent que (amb poc seny i molta rauxa), han perjudicat una gent i un país que ja té prou feines per llevar-se cada dia amb optimisme. Més enllà d’això, la culta la té un govern que porta cinc anys marejant la perdiu amb aquest tema, perquè si haguèssin actuat abans (el senyor Blanco i companyia), hores d’ara no estaríem així. Però insisteixo, que no es la manera d’arranjar res fent-ho així. Contràriament al que persegueixen, els controladors estan obtenint de la societat un descrèdit i un rebuig quasi unànime, i causen un perjudici enorme a les veritables possibilitats d’entesa en un futur.
    Finalment, penso que treure l’exèrcit o no treure’l, no és el debat. Al capdavall, quan el mal ja estava fet, hi havia alguna altra opció? Això ningú s’ho pregunta… És qüestió d’estètica només: tots sabem que l’exèrcit espanyol no sap fer “l’ou en un canut”…

  • Radical LLiure

    06/12/2010 8:54

    Són els mateixos controladors éls que no permeten que se’n contractin més per així cobrar hores extres a un preu desorbitat. I el decret es va treure abans del pont per garantir que anirien a treballar. Per una interpretació interessada de la llei molts anaven a quedar-se a casa perquè havien complert el còmput d’hores anuals. i a molts mitjants han sortit declaracions i s’han fet entrevistes a controladors!

  • VICTORINO

    06/12/2010 11:15

    Hi ha molts col•lectius amb una gran responsabilitat, com els pilots, conductors de trens. d’autobusos o de camions de gran tonatge, els cirurgians o d’altres. Els sous no s’acosten ni mol menys al dels controladors. Crec que aquests emoluments els obliguen especialment a mesurar la repercussió dels seus actes sobre tantes persones. Inclús han posat en perill urgències mèdiques o emergències que s’haurien pogut presentar amb efectes mol greus. Han perjudicat també econòmicament al turisme nacional i a la imatge de seguretat de programacions difícilment avaluables. Un suspens per tots els actors i el gestors.

  • Xavi Drudis Ferran

    06/12/2010 11:19

    Celebro l’article i lamento alguns comentaris.

    Senyors, m’és igual si els controladors tenen raó o no. Els controladors no van a negociar armats ni amenacen en posar ningú a la presó.

    L’únic que fan és no treballar. Si els obliguem a treballar a la força som esclavistes. Si no aconseguim que tots els treballadors necessaris per a fer volar els avions treballin voluntàriament (ni oferint-los tants privilegis com dieu) és que no sabem tenir un espai aeri i ens hem de conformar amb viatjar en tren.

    Si estàs fins als pebrots dels controladors aeris pots tancar els aeroports (idealment amb cert avís previ) però no els pots fer treballar a la força. Si no treballen quan toca els pots despatxar però no els pots enviar pistolers. Perquè si no el següent que demanarem és que ens posin galeres per viatjar amb esclaus remant.

    No pot ser que el que passi és que quan volem augmentar la quantitat i freqüència dels vols no ens hi pensem gaire però quan hem d’augmentar plantilles ja és més complicat ?. No pot ser que ens estiguin venent cada cop més vols, més terminals, més trànsit i ens amaguin algun punt de complexitat que no coneixem i que no està ben resolt?. I que quan algú es troba tirat a l’aeroport per comptes d’emprenyar-se amb personatges com un cert cap de la patronal, aparentment mai visitat per l’exèrcit, que venia bitllets sense pode pagar vols, i tota la penya que ha anat fent créixer una oferta sense límits sense patir massa per si després això és material i humanament possible, ens emprenyem amb els que treballen per intentar que el nyap funcioni fins que diuen prou ?

    I a més no siguem beneits. El mal ja estava fet. Recuperar la circulació el diumenge no soluciona res. El mòbil era usar l’excusa per
    a: declarar un estat d’alarma (oi que el pont no dura 15 dies?)
    b: fer a la societat còmplice de la militarització dels conflictes socials atacant un col·lectiu que te tan mala fama com els jueus a l’edat mitja (rics, posseïdors de coneixements estranys, inflexibles, privilegiats). Saben que per molt exèrcit que tinguin no poden anar contra tot el poble, per tant és important dividir-lo i fer-lo còmplice dels abusos.

    I nosaltres ens deixem perquè ens frustra no poder sortir de pont.

    Impotència i ràbia per no poder volar ? I quina impotència i ràbia sentiries si un tio armat et vingués a dir que estàs mobilitzat i que t’has de posar a fer una feina que ell no sap de què va però que si et negues a fer o creu que no fas prou bé se t’endurà a la garjola ? Va, home, va, si només els faltaven fuets i tambors per anar cridant: “boga!, boga!”

    Més comentaris:

    http://blogspersonals.ara.cat/enconstruccio/2010/12/04/estat-dalarma/

  • sr Rius

    06/12/2010 11:57

    noemi, chica, parece que el unico objetivo de tu articulo es ciscarte en los españoles y en España. Pruebalo de nuevo con otra excusa que esta vez no te ha quedado muy convincente.

  • Josep Junyent

    06/12/2010 13:09

    Noemi, tambe vist des de fora et dono totalment la rao.
    Aquest cap de setmana passat l’Estat espanyol va tornar a semblar una monaquia bananera de pandareta.
    Hi estic d’acord, sobretot en l’enfasis que hi poses de l’altre bandol. Als controladors ni els hem pogut sentir la veu. I sobretot tambe el que es vergonyos i pre-democratic (recorda anys preterits de dictadures!) de la manera de tractar el tema el govern espanyol, declarant l’estat d’alarma i posant-hi els militars.

    No defenso pas l’actuacio dels controladors aeris ja que tampoc estic d’acord amb la seva manera d’actuar pero per mi aixo tant sols va ser un cop d’efecte del Govern dels nostres veins, per emmasquerarla seva incompetencia negociant amb els controloadors i per amagar les altres mesures que van prendre. De les quals ni se n’ha parlat.

  • Lluís Cortés

    06/12/2010 14:43

    Bé, no sóc qui de fer un judici de qui té raó quan, com molt bé has dit, ens ensumem que falten peces del puzzle.

    També des de fora, i per tant sense patir-ne cap efecte, tinc una intuició. No puc defensar la meva posició sòlidament, però segons com, aquest afer sembla estar servint de cortina de fum de qualsevol altre tema.

    I serà que el govern no ha pres mesures aquests dies, referents a la crisi: privatitzacions de transports i loteries, apujada d’impost del tabac, conflictes amb marroc, estat del deure espanyol, anunci de reforma de les pensions, reunions ambles principals empreses, eliminació de la prestació de 400 €…

    I no dic que les mesures que he enumerat estiguin correctament o malament preses, però ja se sap que mai plou a gust de tothom, a més, algunes d’elles són prou impopulars.

    Evidentment que el tema dels controladors és important. Però el fet que hagi descarregat tempesta just coincidint amb tota la resta de temes, i que justament a aquest se l’amplifiqui tant que no se sent a parlar de res més a mi, si més no, em sembla curiós.

  • Ramon Renedo Yanguas

    06/12/2010 16:11

    Tinc 38 anys, i des d’els quinze he sentit els controladors (o els pilots) amenaçar vaga els dies previs a qualsevol pont o vacances. El problema és que quan un col·lectiu amenaça s’ha d’estar disposat a actuar i asumir doncs les conseqüències. Els controladors han calculat malament, perque pensaven que tenien el monopoli del control aèri -fals- i que el Govern no faria efectiva la seva força. I evidentment. s’han equivocat. Zapatero necesitava un cop d’efecte per demostrar que és un líder capaç, malgrat la greu crisi econòmica i els resultats electorals.
    Per cert, si voleu entendre millor els controladors us recomano la lectura d’un llibre de l’economista francès François de Closets, “Toujours plus” (no n’hi ha traducció al català però en editorial Flio en trobareu una en castellà: Siempre más). Entre d’altres temes descriu cóm un col·lectiu de treballadors altament especialitzats “tanca ” una professió o ofici per a aconseguir una situació de monopoli i privilegi.

  • Noemí Casas

    06/12/2010 20:39

    Moltes gràcies a tothom pels vostres comentaris! Tant els que els hi agradat el post com els que no, que per això estem aquí per manifestar la nostra diversitat d’opinions.

    Nomes vull remarcar que possiblement vivint a l’estranger les coses es veuen molt diferents que a Catalunya, ja que els mitjans “els seleccionem” nosaltres mateixos. Amb això vull dir que tot i que en el meu cas intento mirar gairebé totes les fonts possibles sempre s’escapen coses.

    Repeteixo també que no vull defensar els controladors ni res per l’estil, em sembla una salvatjada el que van fer, però he intentat entendre els seus motius d’arribar a una situació tant extrema com aquesta, i com deia el Lluís en un comentari, la situació no es gens clara. Sembla que tot plega se’ns amagui alguna cosa (el govern).

    En relació al comentari del Sr Rius, doncs no es que vagi en contra dels espanyols ni d’Espanya, però he de dir que no estic contenta amb el seu govern, perquè de moment també em representa a mi (tot i vivint a l’estranger).

    Per últim, nomes volia afegir un link a una notícia de Vilaweb, on se’ns explica que fins i tot la coordinadora europea de controladors troba fora de lloc l’actuació del govern (en tot el conflicte i amb els esdeveniments del cap de setmana passat):
    http://www.vilaweb.cat/noticia/3820992/20101206/coordinadora-europea-controladors-diu-lactitud-govern-indigna-democratic.html

  • Sdinger

  • El noi de ‘Droichead Atha’

    07/12/2010 13:32

    Els controladors, corruptes, juguen amb el govern, juguen al joc dels corruptes, igual que el govern que és corrupte (com gairabé tots)…

    Enlloc d’enviar militars i amenaçar als civils que se’ls aplicarien lleis militars, tenien que haver anat a picar la porta del director d’aena… “¿Tienes un plan B?”, “¿Y ahora que vas a hacer?”….

    Però aena i el govern són la mateixa cosa diguessim… i ara per ara només volen “cash” per arreglar els problemes econòmics…

    Si un mateix dia a una mateixa hora (com va pasar aquell divendres a partir de les 5pm) tota la gent que està “bloquejada” per manca d’un servei que depen de l’estat com cues-llistes d’espera als hospitals, cues per tramitar un paper, etc… es queixesin TOTS ALHORA… l’emergència seria tal, que potser també s’hauria d’enviar els militars als hospitals i a les oficines plenes de funcionaris ‘escaquejats’ a veure que passa… potser calen militars arreu per fer funcionar les coses…

    Tothom en sap d’arreglar els problemes “a decretazos” i “a tiros”…

    Per cert que no són els únics empipats amb la privatització del sector, ara per Nadal li toca el personal “de terra” que ja va envair les pistes provocant un altre caos fa un parell d’estius si no recordo malament…

    I per reclamacions i colectius “similars”, jo també recordo que els treballadors del METRO de Barcelona feien vaga perque volien cobrar quan es jubilesin el mateix sou que quan treballaven… deu fer uns 20 anys d’això… no sé com va acabar el tema… o com esta ara… però… “sense comentaris”…

    Tinc un amic que treballa al port de Barcelona.. ja han tallat la ronda litoral unes quantes vegades perque també els volen privatitzar… als ports no hi ha passatgers “civils”, hi han paquets amb menjar, cotxes, i mooltes altres coses…
    Quan el goven necessiti “més cash” (per a no ser recatat) llavors ja farà un decret i enviarà els militars per obligar a treballar als estibadors… això sí que serà una guerra, perque aquest no són “nens pulits d’oficina”.. aquests van amb barres de ferro… ja s’ha vist de tant en tant a la TV tot i la censura dels mitjans…

    Mal precedent això d’usar “la força”…

    Mentrestant… paga’t una mutua privada si no vols morir a la llista d’espera de l’hospital… i no et preguntis… ON VAN A PARAR ELS CALÉS?… sinó, acabaràs a la cua del psiquiatric… o a la pressó…

  • El noi de ‘Droichead Atha’

  • Gelet

    07/12/2010 14:05

    Si la gestió del aeroorts fos privada res d’això hagues passat. No defensaré pas la malifeta dels controladors,però sería força interessant conèixer tota la pel.lícula desde l’inici.El que no te cap mena de justificació és el govern Espanyol.Jo els feia fora de la unió europea.

  • cucela

    07/12/2010 15:22

    Noemí, em sembla que caldria més informació per part teva abans de fer l’article. El problema de les hores extres és al revés de com l’has plantejat. Els que volen més hores extres són els controladors perquè les cobren a el TRIPLE. Com deia un controlador entrevistat per l’ARA, ell guanya uns 200.000 € i amb les hores extres ho duplica.
    De debó creus que parlem de drets ? o parlem de privilegis? Quanta gent coneixes que guanyin 400.000 € l’any ? que són més de cins milions de pesetes al mes !!!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús