Espanya anima Califòrnia a tirar endavant el tren d’alta velocitat

D'esquerra a dreta: JM Archilla de RENFE, Luis López d'ADIF i l'alcaldessa de Fresno.

Tan sols dues setmanes després d’haver participat en dues concentracions de suport al Moviment 15M a San Francisco, divendres passat vaig assistir a una conferència que va mostrar una cara completament diferent d’Espanya: el tren d’alta velocitat. Amb el títol Fast Track to Sustainable Growth (que en traducció d’estar per casa voldria dir El camí ràpid al creixement sostenible) i co-organitzada per diverses institucions espanyoles, la conferència tenia per objectiu demostrar la necessitat d’un tren d’alta velocitat a Califòrnia (connectant San Francisco i Los Angeles), posant com a exemple el gran “èxit” de l’exemple de l’AVE.

I és que el projecte californià no gaudeix precisament de massa aprobació per part de l’opinió pública. Deixant de banda la passió que tenen als Estats Units pels cotxes i les autopistes, les raons principals per les quals el projecte és controvertit són l’elevat cost i el fet que el primer tram no començarà ni pels volts de San Francisco ni Los Angeles, sino a que connectarà les ciutats de Fresno i Bakersfield a l’interior de l’estat, una zona generalment menyspreada pels californians més costaners. De fet la majoria d’articles que han aparegut sobre el tema durant aquests últims mesos es mofen del projecte amb el nom de “train to nowhere” (el tren que no va enlloc). També cal dir que la raó per la qual el primer tram del tren d’alta velocitat californià es farà allà precisament perquè no hi havia manera de tenir el suport (i el terreny) necessari a les zones on hauria tingut més sentit fer-lo.

En tot cas, després de passar tot un dia escoltant els representants de l’ICEX, del Ministeri espanyol d’obres públiques, de la RENFE, d’ADIF i de l’agència encarregada del projecte del tren d’alta velocitat californià, era evident que tots els assistents van marxar a casa més convençuts i entusiasmats que mai. Malgrat que a la sortida molts s’estranyaven que Espanya sigui el país amb la xarxa més extensa de trens d’alta velocitat d’Europa i la segona del món després de la Xina.

1 comentari

  • Vicenç Marquès i Sanmiquel – SABADELL (Catalunya)

    01/11/2011 13:26

    Sí. Espanya és la segona del món en disposar de trens d’alta velocitat. Però el que no se’ls hi ha dit als senyors que van acudir a la conferencia de RENFE i ADIF, és que de moment, ja se n’han hagut de tancar dues línies per no ser rendibles i tan de bo no se n’hagin de tancar més.
    De tota manera és bo per l’Estat espanyol que un estat àrab del Golf Pèrsic hagi confiat en l’Estat espanyol per dotar el seu país d’una xarxa de trens d’alta velocitat, en comptes de adjudicar-ho a França que, cap i a la fi, és el país amb més tecnologia per poder-ho fer. No voldria equivocar-me, però crec que França va ser la nació pionera amb això dels TGV,s.

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús