Banda Ampla sobre cooperació: “No ens doneu la mà, treieu-nos el peu de sobre”

El d’ahir va ser un dia de contrastos. La televisió pública de Catalunya, en la seua desconnexió local, ens alegrava el migdia fent-se ressò de la campanya de la Coordinadora d’ONGD de Lleida pel rescat social, i l’enviament a ZP de 2.136 signatures de la ciutadania. La mateixa TV3, però, canviava radicalment de registre unes hores després. El Banda Ampla “Cooperant”, en un plató amb escassíssimes veus de la “perifèria” i amb un guió escapçat, que girava al voltant dels segrestos, certament va contribuir poc a una crítica fonamentada per millorar la molt millorable cooperació que es fa a Catalunya.

La presentadora anunciava només començar que no era convenient parlar dels segrestos de cooperants. Però aquest va ser el tema durant mig programa. L’arrencada ens va deixar perplexos. Un sentiment que compartien altres veus en el programa paral·lel al twitter (#bandaampla), com és el cas de setemcat:

#bandaampla Cal començar parlant de segrestos en un programa dedicat a la cooperació internacional?

És lícit parlar de cooperació partint dels segrestos? És prudent? És vàlid que un mitjà públic recorri a allò tan recorrent de “L’audiència és l’audiència?”.

Tancada la decepció del primer gran bloc, recuperem la il·lusió. “Vinga, que ara arriba el contingut interessant. Maneres de fer cooperació, retallades,….”. Res de res. La presentadora (no ens queda clar amb quin objectiu) presenta en pantalla un llibre de Gustavo Nerín que més que estimular debat pensem que s’ha quedat en la provocació simple. lstorne apunta al twitter:

Nerín no fa pedagogia, prefereixo el llibre anticooperació d l’odg,1 crítica constructiva dsd la cooperació, per millorar-la #bandaampla

Entre l’àmplia representació de la cooperació (sobretot de la que es fa des de la capital catalana) ningú recull la… provocació?

Superat l’equador del programa comencem a percebre, també, un ús de determinats termes molt qüestionable (més encara en un mitjà públic): Tercer Món? Països Pobres? I si comencem a parlar de països (econòmicament) empobrits? Per no entrar en la (inevitable?) “percepció caritativa” de la cooperació, aquella d’”anem a ajudar”. Si ens miréssim a nosaltres mateixos/es una mica més, potser descobriríem que la millor ajuda podria ser frenar l’espoli permanent i creixent als països del Sud. La idea d’albertsc79 al twitter ho il·lustra perfectament.

#bandaampla: Deia un sabi nicaragüenc “no necesitamos que nos den la mano, sólo necesitamos que nos quiten el pie de encima”

El guió del programa anava per mal camí. Les veus no ens semblaven representatives de tot el territori. I això que hi havia un autocar de Lleida del qual, si no ens fallen els càlculs, van intervenir de forma esporàdica una o dos persones. Cal dir que ningú es va posar en contacte amb la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida, l’OCiS de la UdL o la regidoria de Drets Civils, Cooperació i Igualtat, agents que treballen la cooperació a Lleida, per informar que hi havia un autocar des de Lleida o, simplement, per convidar-nos a aportar la visió de la cooperació des del territori.

Seguim buscant algun encert. Potser l’enquesta del programa? Doncs, francament, no sabem el que es buscava amb preguntes com “Ha anat o aniria a fer tasques de cooperació al tercer món?davidminoves puntualitza:

Que no+ 34% estigui disposat a fer cooperació no treu que el percentatge que cregui que cal mantenir la cooperació sigui + gran #bandaampla

Un altra pregunta “Creu que la cooperació internacional és útil per reduir la pobresa al tercer món?”. La qüestió, inevitablement, perpetua la percepció de la cooperació caritativa, tancada i gens transformadora. Tot i que ho intentem amb tota l’energia, confesso que em costa trobar elements positius. Potser el fet que es posés sobre la taula la transparència de les ONG (que, encara avui, viuen en massa casos en una opacitat gens exemplar). La reflexió twittera d’albertsc79 ens ha interessat:

#bandaampla Em sembla perfecte parlar de la transparència de les ONG. Quan parlarem de la transparència de les empreses de l’IBEX35?

I anem tancant. No heu trobat a faltar res? En el debat paral·lel a la xarxa molts/es s’estranyaven que no es parlés gens d’una de les retallades més grans que hi ha hagut: la del 55% en cooperació (amb un ERO que afecta la meitat de la plantilla de l’ACCD). En parlava RaquelMas70

El govern actual desmantella la política de cooperació catalana: reducció del 50% del pressupost i personal de l’ACCD. #bandaampla

CoopIntern_Cat concloïa:

#bandaampla debat mediàtic i sensacionalista, tòpics d sempre. No importa retallada pressupost de cooperació, no mereix cap menció?

Ens sumem a la conclusió d’ixbikiti:

El rescat bancari global multiplica 92 vegades els Diners necessaris per eradicar la fam… i parleu de models de cooperació? #bandaampla

Seguirem buscant la part positiva del programa d’ahir. Si la trobem, la compartirem amb vosaltres. Esperem que ens digueu què en penseu de tot plegat. Gràcies.

10 comentaris

  • Aitor Urkiola

    04/11/2011 15:50

    Jo ahir vaig participar en el programa i he de dir que no vaig sortir gens content.

    Vam dedicar massa temps als cooperants com si fossin els protagonistes i no els pobles del Sud. No vam recolzar amb força la necessitat de superar el model assistencial d’ajuda basat en la compassió, la caritat i la visió reduccionista dels pobles del Sud. Una imatge que encara s’utilitza en la comunicació de certes ONG perquè és útil encara per aconseguir donacions. D’aquesta manera d’aquesta manera no ajudem a generar canvis aquí i allà basats en la justícia social.

    A més a més, no vam denunciar amb prou força l’anticooperació. És a dir, la resta de forces intervinents que s’estan enriquint amb l’empobriment dels pobles del Sud: elits del Sud i del Nord, transnacionals, agències intergovernamentals, grans fundacions, governs, …

    I finalment m’hagués agradat parlar de les retallades dels pressupostos de cooperació i d’altres continguts socials a l’entorn de Catalunya a la televisió pública catalana.

    També he de dir que no trobo les meves opinions representades en aquest resum que heu fet.

    Acabo dient que feu molt bona feina i ànims per als temps que vivim en els nostres territoris.

  • Bernat Casamajo

    04/11/2011 16:04

    Doncs sí que hi diré la meva, perque per un programa que val la pena a la TV i que fa temes una mica més socials, només falta que ens el carreguem ara!
    D’enrtada, jo de cooperació no en sé res, sóc informàtic, amb això vul dir que potser aquesta visió tan crítica que tens potser té a veure amb el fet que ho vius molt des de “dins”. Suposo que el dia que la tele faci un programa sobre informàtica em posaré malalt! Pero mentrestant, i acceptant que la tele dificilment permet aprofundir gaire, et vull tranqulitzar: a mi, com a espectador ” normal”, el programa em va agradar. Puc estar d’acord amb algunes de les crítiques que fas, però a mi no em sembla que desvirtuessin el programa totalment. És més, habitualment em sento “ben tractat” per aquest programa, perque trobo que no pretén adoctrinarme, ni ferme comulgar amb cap tesi concreta, sinó que aporta molts punts de vista i opinions ( i ahir en vaig sentir moltes, que rebatien i contra argumentaven justament aquestes coses que tu trobes que no es van fer bé, i per tant s’enriquia el debat). NO sé, entenc que quan algú toca el “teu”tema, mai trobem que ho fan prou bé…però modestament, i per animar-te a trobar algo en positu, ja que ho demanes, si ens carreguem un dels pocs programes de televisió que dona veu i cara a persones que difícilement ho poden fer només perque nosaltres no hi erem o perque ho haguéssim fet diferent, crec que ens fem mal favor.
    Salut i gràcies pel post, que tambe m’ha servit per saber més coses de tot aquest sector. Ànims!
    Bernat

  • osistere

    04/11/2011 16:04

    gràcies per l’aportació Aitor. Les teves opinions que, en gran part, compartim, tenen poc pes a l’article precisament pel que tu dius: pq es va parlar poc o gens dels temes que exposes. Nosaltres també vam trobar un guió molt deficient. Una abraçada

  • osistere

    04/11/2011 16:07

    Bernat, merci pel comentari. T’he de dir que nosaltres seguim habitualment (i ens agrada, pq no dir-ho) l’esperit del Banda Ampla. Precisament per això potser som més exigents del que es podria esperar. I el fet que estiguem al sector, com bé dius, fa que ens ho mirem tot amb lupa. Disculpa si transmetem en l’article negativitat (t’asseguro que no és la nostra forma de fer). Però, certament, posar en primer pla els segrestos i no parlar d’una retallada del 55 per cent en cooperació ens ha sorprés. Gràcies per compartir!

  • Obscri

    04/11/2011 18:06

    Doncs entenen el fons del que dius, t’oblides que hi va haver gent que van aportar coses, intentar trencar topics i fer pedagogia i crec que el resultat final es prou bo. A mi em va agradar les aportacions de la FCONGD, les del Aitor, les de la antropologa i la del Ignasi Carreras sense anar mes lluny. Crec que en resum el programa ha servit peruqe l’amplia majoria tingui algunes idees mes clares. Voluntaris i assalariats, profesioanlització, dubtes i construcció de cooperacio com eina de canvi estructural, etc.. son idees positives. Coincideixo amb Bernat q transmeteu negativitat i afageixo un cert resentiment per no ser protagonistes, pero em sembla que gent que entengues de cooperació ni havia i de tendencies molt diverses.

  • oscar sistere

    04/11/2011 20:09

    Obscri, en primer lloc gràcies per l’aportació. Estic d’acord amb tu en que no hem estat prou pendents de les moltes aportacions positives que hi va haver. No comparteixo del tot el fet que el programa hagi aclarit massa coses, o, en tot cas, moltes de transcendents creiem que van quedar sense aclarir. També estic d’acord en que ens ha faltat el component positiu en la nostra radiografia. Ho admetem. Però t’asseguro que no tenim ressentiment algun per no ser protagonistes. En general no ens agrada ser-ho. I tampoc ens agrada gens quan hi ha protagonismes per davant de feina. Però aquest seria un altre debat. Una abraçada cordial

  • Maite

    05/11/2011 14:47

    Hola tothom,
    Jo també vaig ser al prgrama Banda Ampla sobre cooperació. Anava de públic, no vaig parlar tot i que el tema m’interessa. Primer de tot, dir que va ser una gran experiència veure com es fa el programa in situ. I potser pot ajudar a entendre perquè les coses van anar com van anar un parell de detalls, que suposo que l’Aitor també compartirà.
    Abans de començar ens van avisar que el programa seria bastant més curt del habitual per l’inici de la campanya electoral. La presentadora ens va donar a entendre que això complicava el fet de tractar tot el que estava previst, i va demanar un esforç d’interevencions curtes i concises. I també em sembla just remarcar una cosa: també abans de començar, la presentadora va deixar molt clar que podiem dir que el volguéssim, que no hi havia cap tema ni prohibit ni tabú, i que l’únic límit que posava el programa era el del respecte. Ho dic perque si no es van tractar segons quins temes, potser la responsabilitat no és només del programa, sinó dels qui amb el torn de paraula no van acabar de ferho bé, tot i que a mi em va semblar prou interessant el que es va dir, tant les coses que compartexo com les que no ( aixo són els debats, no?).
    Tambe vulll dir que intervenir no és fàcil, perque quan hi ha molta gent que vol parlar pots trigar una estona a tenir la paraula. Però tot i aixi, quan la tens, pots dir el que vulguis. I tal i com està el pati als mitjans de comunicació, per mi aixo és notícia!
    I això que diueu dels segrestos, potser si que va tenir massa pes, però m’he pres la molèstia d’anar a mirar el video del programa a la seva web, i cap al minut 15 ja no en parlaven…aixo no es mig programa, no? En tot cas, a mi tot plegat em va passar molt ràpid i crec que tots al plató ens haguessism quedat molta més estna parlant, aixo segur.
    Salutacions i si hi podeu anar, no ho dubteu, els ciutadans no tenim tants llocs on anar a expressar-nos, encara que sigui amb algunes dificultats!!

  • Osistere

    07/11/2011 16:09

    Gràcies per les aportacions Maite. Ens ajuden a posar-ho tot en context. Una abraçada

  • Germa Alonso

    09/11/2011 16:54

    Tot i que estic d’acord amb tots els comentaris, a mi em va agradar bastant com van enfocar el programa. Crec que almenys es va poder reflexar que hi havia varis models de cooperacio, i es va parlar de la importància de fer política, de parlar de les causes no sols de donar, de fer escoles o hospitals. He viscut 5 anys a Nicaragua, on he pogut veure tots els models de coopració. Sentir parlar de causes i de política en un temps tan limitat en una tele, m’ha agradat. Aixó no ho havia sentit mai en un mitjà.. El que no entenc és que ni això valoreu en el vostre article. Per això crec que us han pogut més les emocions que valorar objectivament i ser constructius. PErdoneu, però no m’agrada llegir coses que destilen tanta rabia.. Gràcies per deixar-me explicar

  • Osistere

    10/11/2011 12:20

    Germà, en primer lloc, gràcies per les teves explicacions. Estem d’acord amb tu en què alguns elements positius del debat no els hem sabut copsar en l’article (com hem plasmat en comentaris anteriors). Intentem ser constructius en tot el que fem des de la Coordinadora, per bé que no sempre aconseguim aquest objectiu. Però t’asseguro que el sentiment que ens porta a fer aquest escrit no és la ràbia, sinó la discrepància amb molts plantejaments del debat. Una salutació cordial.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús