La mediació laboral: una opció on tots guanyen

Seguint amb el post anterior sobre assetjament laboral, aquesta setmana parlaré de la mediació, una altra via possible per a gestionar els conflictes també en aquest àmbit.

És aquesta una altra alternativa, cada cop més utilitzada, on recorren tant els treballadors com advocats. El cert és que es pot acudir tant des de la via intrajudicial (quan el Jutjat deriva a mediació) com de forma privada (quan una de es parts es posa en contacte amb un mediador).

Generalment no són processos que la seva durada estigui per sobre dels dos mesos i, a dia d’avui, són una eina que desencalla l’acumulació de procediments que tenen els Jutjats. A més a més, el factor temps es més que important, doncs processos judicials que es perllonguen en el temps al voltant dels 18 mesos, vénen resolent-se ens aquests dos mesos. És important remarcar que si hi ha acords de mediació, aquests no acostumen a portar aparellats execucions dels mateixos. Les parts compleixen amb allò que acorden, generalment, en la immensa majoria de vegades. És una via per a que les parts (tant treballadors com empresaris) davant d’un professional expert en la matèria de mediació, puguin explicar, argumentar i justificar el per què d’una demanda, d’una petició, amonestació o queixa, cara a cara amb l’altre interlocutor i sempre front el mediador.

La mediació està governada per una sèrie de principis que la fan altament atractiva, com són la confidencialitat de tot el que es parla en les sessions de mediació, la voluntarietat per als mediats d’assistir a les sessions i la imparcialitat i neutralitat del mediador com a agent extern. No podem oblidar també la transparència i bona fe amb la que les parts han de preparar-se les sessions, així com la baixa possibil.litat d´haver de realitzar escrits i demandes d´execució o de compliment dels acords.

Amb la col.laboració de Carles Garcia Roqueta, advocat, mediador i àrbitre de consum. www.mgradvocats.com

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús