15 maig: com en parla la premsa xinesa?

acampada.jpg El moviment dels indignats ha pres força arreu del món, i la premsa internacional se’n fa ressò, sobretot a Europa on les protestes s’extenen a moltes altres ciutats del vell continent. Les protestes ocupen primeres planes i en alguns casos extensos reportatges. Aquí a la Xina, un país amb una forta censura mediàtica i amb un sistema de govern autoritari unipartidista, és interessant analitzar com es tracta el tema des de la premsa.

Un dels principals diaris de parla anglesa, el Chinadaily, ofereix en un racó a la part inferior esquerra de l’apartat internacional el següent titular:

Espanya prohibeix les protestes laborals

Cal destacar, d’entrada, que el titular apareix en aquest minúscul apartat en 4rt lloc, encapçalat per un italià que intenta batre un rècord d’apnea. No faré comentaris al respecte per no desmerèixer la possible futura proesa Simone Arrigoni

L’article se centra principalment en els 5 milions de parats del país com a causa de les protestes, sense fer cap mena de referència als reclams dels manifestants i sense esmentar en cap moment la paraula democràcia.

A favor de l’article cal dir que remarca que les acampades han estat organitzades mitjançant les xarxes socials, un fet curiós si tenim en compte que aquí xarxes com el facebook o twitter estan censurades.

En resum, a part d’ocupar un lloc gens destacat en el rotatiu xinès, el diari centra l’article en la falta de treball. Que bona part de la protesta l’encapçala el 21% d’atur del país no ho nega ningú. Que els manifestants protesten i reclamen més que reducció de l’atur… Bé, això no ho explica tothom, almenys aquí. Suposo que en un país que segueix en creixement quan la major part del món està en crisis, vendre les manifestacions de l’estat espanyol com a senzilles protestes a la falta de treball pot fins i tot suposar una manera de mantenir contenta a la població…Potser la premsa xinesa fa servir aquell vell argument que diu “ometre certes veritats no és mentir?”

Bona jornada de reflexió.

 

2 comentaris

  • Marc Garreta

    26/05/2011 21:46

    Considerar el China Daily com un dels principals diaris de Xina es com a minim agoserat, no el llegeix ni un 0,01% de la poblacio… Deixem’ho amb el principal en angles que llegueixen els extrangers i encara arrisco…Als diaris Xinesos i noticiaris se n’ha fet un reso una mica mes extens i profund, que no imparcial i desinteresat, de fet a l’ oficina molta gent ha preguntat que estaba pasant. A per cert, si mires les fonts de les noticies del China Daily veures que gairebe totes les noticies venen d’ agencies extrangeres… “ometre certes veritats no es mentir?

  • Jordi Tordera

    27/05/2011 10:23

    Marc, touchee al final de comentari. :) Sí, tens raó,se me n’ha anat la mà. Ho he canviat a principal diari de parla anglesa… La veritat és que jo no he vist gaire profunditat en els noticiaris de la CCTV, però evidentment no ho he vist tot, o sigui si és així em disculpo. Per altra banda, el fet que les fonts del chinadaily siguin estrangeres no té a veure amb l’ús que en faci el diari segons el meu punt de vista. Una mica com el que suposo que he fet jo… A vegades no és fàcil ser imparcial.
    Salut!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús