Infraestructures a Alemanya: un mapa

Verkehrsanbindungen (© Die Zeit)

Aquesta setmana el setmanari Die Zeit dedica la infografia del seu magazine a analitzar les connexions de les principals infraestructures del país amb els seus habitants. En els mapes groc, blau i vermell es representen els minuts necessaris des de cada racó d’Alemanya per arribar als aeroports (Flughafen), a les entrades de les autopistes (Autobahnauffahrt), o a les estacions de tren d’alta velocitat, regional o amb connexió europea (ICE, IC, EC), respectivament. Com més fluix és el color, més es triga a connectar amb la infraestructura.
L’equilibri entre els avantatges de la proximitat i les molèsties que suposen les infraestructures és fràgil. Com diu el text que acompanya la infografia: “ningú vol viure a prop de l’aeroport o al costat de l’autopista (i en la majoria de ciutats tampoc al costat de l’estació), però massa lluny tampoc.”

Del senzill mapa es poden destacar algunes dades: si bé les autopistes cobreixen el país notablement (no en va Alemanya és el país de les Autobahn!), el tren les supera en proximitat; en qualsevol cas, les dues infraestructures es complementen quasi perfectament.
Alemanya, amb només 23 aeroports cobreix bastant bé tot el territori (excepte el nord de Saxònia-Anhalt, on una àmplia zona resta blanca al voltant de Salzwedel) – en contra dels 52 aeroports a l’Estat espanyol.

 

Cada setmana el diari publica una infografia que retrata el mapa d’Alemanya des d’una perspectiva diferent i interessant. En podeu consultar els anteriors al seu web.

6 comentaris

  • Guim Bonaventura

    03/12/2012 20:10

    El professor Germà Bel sobre el model d’infraestructures de l’Estat espanyol:
    http://www.tv3.cat/videos/4106970/Germa-Bel-Trens-aeroports-i-decadencia
    Quan acabeu podeu tornar a comparar-ho amb el mapa

  • gomezdeutsch

    06/12/2012 23:22

    Molt interessant!

  • Jofre Oliveras

    08/12/2012 17:02

    La veritat és que jo he viatjat en tren per Alemanya i la qualitat del servei és molt alta i a preus força raonables. Aquest estiu he estat a Àustria i tres quarts del mateix. A més per als clients habituals DB ofereix una àmplia gamma d’abonaments i descomptes.
    En canvi a Espanya els trens ofereixen un servei molt més limitat i a preus semblants als alemanys ! Pot ser que una part de la culpa la tingui la complicada orografia de la Península, però em temo que el lobby de l’automòbil també hi deu haver tingut a veure en això de negligir els trens.
    Ah i com ja és vox pòpuli, quan a Madrid es decideixen a “millorar” la xarxa de trens, en fan una a un cost desorbitat que no es podrà pagar, una xarxa d’AVE que ni tan sols els alemanys s’han vist en cor de construir… I mentrestant s’envien totes les mercaderies per camió. Quanta incompetència !

  • Jofre Oliveras

    08/12/2012 17:28

    I a part de despotricar contra la RENFE i els AVEs també m’agradaria demanar-te si algun dia dedicaràs algun article a la política alemanya. T’ho demano perquè des del meu punt de vista les notícies que ens arriben d’allà són totalment desconcertants. Avui mateix l’ARA publica que es preveu que augmenti l’atur a Alemanya (Bundesbank dixit) i que les exportacions alemanyes baixin, i en canvi el senyor Weidmann continua insistint en l’austeritat. Té Alemanya un govern masoquista ? L’austeritat és culpa dels ultraliberals de l’FDP ? Se n’adonen els alemanys del merder en què s’ha ficat Europa ? Perquè la Merkel és tant popular allà ?
    Bé, espero que no abusi de la teva confiança si et pregunto tot això, i gràcies per deixar-me desfogar aquí.
    Endavant amb el blog !

  • ramonb3

    21/12/2012 11:40

    i la xarxa d’AVE acabarà sense rails per que els robaran per que no hi passaran trens. Qui pagarà el manteniment? l’Estat? no podrà. Alguna empresa? no. Resultat, rails robats, coure robat,……. desastre econòmic a les grandeses de uns que es pensen que encara son imperi.

  • Guim Bonaventura

    11/02/2013 21:30

    Benvolguts gomezdeutsch, Jofre i ramonb3, gràcies pels comenaris i perdoneu el retard en contestar.

    Jofre, gràcies per plantejar-me el repte d’explicar temes tant interessants! He intentat des del principi aportar una altra visió a la dels mitjans establerts, fent-ho des del territori i basant-me molt en l’experiència personal i la intuïció. Tot i això hi ha temes que se m’escapen per la seva complexitat. I encara que he fet articles el·laborats i amb molta informació contrastada, aquests requereixen molt de temps, del qual lamentablement actualment no disposo. Si torno a tenir temps, tinc un bon llistat de temes pendents per treballar a fons, això no ho dubtis!

    ramonb3, tens tota la raó: no només no s’ha pensat en la inversió inicial sinó que no s’ha plantejat com es farà el manteniment d’una infraestructura sobredimensionada per la paupèrrima economia espanyola. Si a Alemanya no tenen xarxa exclusiva d’alta velocitat (només trens ràpids per xarxa normal) és per això.

    Gràcies als tres de nou i perdoneu no haver contestat a temps.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús