Entrades amb l'etiqueta ‘cultura’

61a Berlinale: aparador mundial d’experimentació cinematogràfica

dimarts , 8/02/2011

Entre el 10 i el 20 de febrer se celebrarà a la ciutat la 61a Berlinale, el festival europeu de cinema d’hivern. Durant deu dies, més de 400 pel·lícules repartides en 10 seccions seran projectades en 21 cinemes, vistes per més de 430.000 espectadors i cobertes per més de 4.000 periodistes. Aquestes xifres converteixen la Berlinale en el festival de cinema més gran del món.

La primera Berlinale es va celebrar l’estiu de 1951, iniciativa d’Oscar Martay; el lema fou “Finestra del món lliure” i el film inaugural Rebecca, d’Alfred Hitchcock. Les primeres edicions foren sostingudes pel govern militar americà. A la primera edició hi hagué una resposta soviètica amb el “Festival dels films democràtics” –no cal dir que no tingué la mateixa fortuna– i no fou fins el 1975 que es projectà un film de la RDA.
Durant els primers 25 anys fou el principal i més glamurós escenari per les estrelles cinematogràfiques però a partir de 1976 el llavors director Wolf Donner passà el festival a l’hivern per fer-lo coincidir amb la Filmmesse (avui European Film Market) i el convertí en un festival més orientat al negoci.
L’actual director és des del 2001 Dieter Klosslick, que ha introduït el Berlinale Talent Campus, una trobada de formació per a joves involucrats en totes les disciplines cinematogràfiques (realitzadors, productors, actors, guionistes…). Les pel·lícules del festival es projecten en un total de 21 cinemes, els més destacats són el Berlinale Palast, el Friedrichstadtpalast, el Kino International o l’Urania.

El festival d’enguany serà inaugurat aquest dijous amb la nova pel·lícula dels germans Coen “True Grit”, malgrat fer-ho fora de concurs, secció que inclou 16 films. Aquesta Berlinale vol incrementar la presència de cinema d’arreu del món, amb moltes pel·lícules que no vénen de Hollywood o Europa com la del sud-coreà Lee Yoon-ki o la de l’argentina Paula Markovitch, i fa una aposta pels films experimentals, tant en la tècnica com en l’estètica, presentant l’última pel·lícula 3D de Wim Wenders o el film de l’artista de performance Miranda July. Aquest any es manté la curiosa secció culinària, on es projecten pel·lícules sobre menjar i després s’ofereix un bufet d’algun xef de prestigi.
El jurat d’enguany està dirigit per l’actriu i directora italosueca Isabella Rossellini, i compta també entre d’altres amb la productora australiana Jane Chapman i el cineasta canadenc Guy Maddin; així mateix, es reserva un lloc a l’iranià Jafar Panahi però segurament quedarà buit ja que el cineasta es troba sota arrest al seu país.
Els films a concurs competiran per l’Os d’Or a la millor pel·lícula, els Ossos de Plata –gran premi del jurat i a la millor direcció– així com també premis a les actuacions i diferents seccions. L’Os d’Or Honorari serà per l’actor i artista alemany Armin Müller-Stahl en reconeixement pels seus 50 anys de carrera.

Les entrades es van posar a la venda ahir al centre comercial Arkaden de Potsdammer Platz, al Kino International i a l’Urania; també es venen a través d’internet amb un número limitat de tiquets.
Si sou a Berlín aquests dies i teniu ganes d’anar-hi compteu amb llargues cues —jo mateix n’he fet dues hores per comprar una sola entrada, durant les quals, per cert, he tingut temps d’escriure aquest article— i que el principals films (sobretot els de la secció a concurs) esgoten localitats de seguida; tot i això sempre hi ha pel·lícules disponibles i moltes compten amb subtítols en anglès. Les entrades es poden comprar 3 dies abans del passi; els preus van des dels 12€ als 3€.