Alemanya mai recolzarà d’entrada la independència de Catalunya

Des del primer moment que vaig arribar a Alemanya em vaig adonar del difícil que es explicar als alemanys el fet català (vaig escriure un article Converses del fet català amb un alemany a on ho exposava). La història alemanya i crec que també, una societat molt influenciada pel calvinisme i la religió protestant, fa que els hi sigui incomprensible que després de més de 40 anys de democràcia, els catalans encara estem queixant-nos del tracta rebut per Espanya. Sobretot quan reivindiquem l’espoli fiscal.

Pels alemanys la nostra situació s’hauria d’haver-la resolt els primers anys després de la mort del dictador i sinó fos el cas, els catalans per dignitat ens hauríem d’haver-nos independitzat d’Espanya. Però després de tants anys, la reivindicació catalana per ser més sobirans econòmicament s’entén com una reacció de protesta a les mesures d’austeritat, més o menys igual que fan els sindicats i funcionaris grecs. Per la seva mentalitat, els alemanys no entenen com és que els catalans no fan pinya amb la resta del espanyols per treballar de valent per tornar els deutes que tots els espanyols han adquirit.

Pels alemanys els catalans som tant espanyols com els madrilenys d’igual manera que els bavaresos som tant alemanys com els berlinesos. Els bavaresos, no tan com els catalans, també són mal vistos per la resta dels alemanys. També Bavaria, igual que Catalunya, és la regió més rica i industrial d’Alemanya. Igual que passa amb Barcelona i Madrid,  Munic i Berlin són les dues grans ciutats alemanyes, una és la capital econòmica i l’altre és la capital de l’Estat. Però malgrat aquestes similituds i les diferències culturals, religioses i històriques entre els bavaresos i els prussians, cap bavarès dubta que són igual d’alemanys que un de Berlin.

Per això la imatge que tenen dels catalans és la d’uns bavaresos ignorants tal com ho va reflectir el director d’Air Berlin fa uns anys quan va publicar una editorial a on es queixava de la intenció del govern balear d’obligar a anunciar les instruccions de vol també en català (aquí podeu veure la notícia a vilaweb). Per la majoria dels alemanys, el català és un dialecte de l’espanyol igual com ho és el bavarès de l’alemany estàndard.

Però ara amb la crisi econòmica, la cosa encara ha empitjorat si podia ser encara pitjor. La deute que Espanya té amb Alemanya com també l’efecte desastrós per pot provocar a la Unió Europea la fallida de l’estat espanyol, fa que els alemanys vegin amb pànic qualsevol fet  que pugi provocar encara més inestabilitat. En aquesta tessitura, els politics alemanys faran el que calgui per impedir que Espanya es divideixi en varis estats. Els castellans ho saben i s’aprofiten per aplicar la seva concepció d’Estat centralista i unitari d’arrel castellana.

Els catalans no podem esperar res dels alemanys com tampoc d’Europa. No podem queixar-nos, nosaltres si estiguéssim en la mateixa situació faríem el mateix.  Però això no vol dir que els alemanys ajudin directament als espanyols a eliminar el poble català com varem fer fa 80 anys. En ple segle XXI això ja no es pot fer impunement. Si els catalans democràticament aconseguim la independència, els alemanys ho acabaran acaptant perquè es senten molt avergonyits del seu passat nazi.

Cal que ho tinguem clar que la independència no ens ajudarà ningú a aconseguir-la, si deixem de banda la actitud bel·licosa del nacionalisme espanyol. De fet, cada dia penso més que l’actitud dels nacionalistes espanyols és l’única ajuda que podem esperar de l’exterior. Jo diria que sense ella, els catalans mai farien el pas per aconseguir-la. Per això els alemanys i moltes altres nacions menyspreen o en el millor dels casos, ignoren el poble català. Fins ara, poques vegades hem estat dignes per ser considerats un poble respectat.

 

Endavant les atxes!!

10 comentaris

  • Albert Martí

    11/06/2012 18:04

    Hola Manel, a mi em sembla que el problema és com expliques que els catalans fins ara no han posat sobre la taula la independència, com es justifica que durant 30 anys ningú s’hagi queixat de l’espoliació fiscal i com és que durant la transició no es va mantenir una posició per la qual Espanya es constituïa en un estat federal amb tots els pobles en igualtat de drets. Com és que tothom va acotar el cap, com és que les banderes espanyoles onejen als edificis oficials de Catalunya, com és que ens deixem trepitjar d’aquesta manera. Ningú et respecta fins que no et comences a respectar.

    No ens ajudaran pas. Ningú vindrà de fora a solucionar-nos aquest problema. I responent a la teva última frase, no som un poble respectat perquè no ens fem respectar. És així de senzill.

  • Carles

    11/06/2012 20:44

    Doncs estaria bé fer-los entendre que gracies entre altres coses als bombardeixos alemans sobre Barcelona i Guernika, el dictador Francisco Franco després de la mort de molts joves catalans al Ebre i l’exili de molts altres va provocar una emigració massiva d’espanyols a Catalunya i el País Basc.
    Emigració que nosaltres els catalans hem mirat d’integrar però no hem tingut gaires mitjans durant 40 anys de prohibició de la nostra llengua i 30 més d’una transició controlada pels militars franquistes que va conservar la obligació de saber castellà per els catalans.

  • Manel Bargalló

    11/06/2012 21:06

    Albert,
    tens tota la raó. Per ser dignes de ser una nació cal guanyar-s’ho fent-se respectar. Els bascos malgrat la mort i destrucció que han ocasionat amb el terrorisme, els alemanys els veuen més independents que nosaltres

  • Manel Bargalló

    11/06/2012 21:08

    Carles,
    això que dius s’ha d’utilitzar però només si el poble català es mostra ferm amb la voluntat de ser independents, sense això per a ells, són excuses o en el millor de casos et diran que d’acord però que això ja es història

  • Muhyi

    12/07/2012 15:11

    Estic del tot d’acord amb tu.Me’n recordo quan veinen els cientifics alemanys a la nostra empresa, apuntant en les seves llibretes fins el mes minim detall. I el que mes els sorprenia era la creativitat llatina (que ells no es que en tinguin massa) i quedaven al.lucinant quan utilitzavem un cargol per alcar una plataforma ja que si no no hi arribava.Molt organitzats pero no canviaria per res del mon la nostra creativitat i improvitzacio.

  • Marco

    15/07/2012 5:05

    Estatut! On sf3n aquesta gent que s’anomena ERC, perdf3 Esquerra, i s’autonomenen indnpeedentistes? bueno, han surtit tres persones, perf2 e9s el corrent intern contra l’actual cupula del partit. A TV3 nome9s o diuen d’esquitllada, quan es un fet gravissim per Catalunya i un petit grup de ciutadants d’aquest pais , perque8 no nome9s varen ser joves, tambe9 hi havia algun no tan jove! Cada dia els nostres mitjans de comunicacif3 parlen de la casa gran del catalanisme, si el referendum del 2014 pero em pregunto.. aquestes paraules despres de les eleccions continuaran o nomes son paraules buides de

  • Manel Bargalló

    16/07/2012 8:31

    Hola Muhyi,
    realment si els catalans som capaços de combinar la nostra creativitat amb l’organització germànica, seriem imparables. De fet això és una mica el que ha fet el Guardiola amb el Barça.

  • Manel Bargalló

    16/07/2012 8:35

    Hola Marco,
    no sé perquè surt malament el tema d’accents, però pel que entenc critiques als dirigents d’ERC. Home jo també els he criticat i molt, durant la seva etapa al tripartit, tant que vaig deixar de ser-ne militant després d’estar-hi 18 anys!!. Però ara amb la nova direcció d’Oriol Junqueras sembla que estan retornant al seu lloc que mai haurien d’haver sortit. Però tot necessita temps i cal donar-li a l’Oriol un temps per veure si ho aconsegueix. Amb tot, sense una ERC forta que treballi per la independència de Catalunya, serà més dificil que al contrari. Cal confiar que ho aconseguirà.

  • Escote Tuset, silvia

    12/12/2013 12:56

    totalment d´acord amb l´article. empatia alemana nivell 0 amb els catalans, jo visc a Alemania. Van veure la senyera a casa meva i em van atacar de nacionalista. Confonen el seu nacionalisme i el espanyol amb el català, vaja error! quan lituania es va independitzar jo vaig pensar clar, lituania es lituania no rusia. però ells no capten i tampoc volen captar.

  • Manel Bargalló

    19/12/2013 15:36

    Sílvia, però per sort són democràtics i quan vegin que els catalans hem decidit fermament ser independents i els espanyols ho impedeixin quedant com antidemocratics, llavors ho acabaran acceptant encara que de mala gana. No voldran ser vists com a còmplices antidemocràtics.

    Moltes gràcies pel comentari

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús