Escoles i dret a la informació

El govern noruec, com també va fer el català, va implantar fa anys una sèrie de proves de nivell en diferents moments de l’educació obligatòria. En el cas de Noruega es realitzen a segon i cinquè de primària, i a primer i segon de la secundària obligatòria.

Aquest mapa de les prestacions escolars havia de ser d’ús intern de l’administració, però la secció local de Trondheim del partit conservador (Høyre) va decidir publicar pel seu compte en una web tots els resultats.

No és cap sorpresa que hi ha unes variacions enormes entre escoles, i Høyre defensa el dret dels pares de saber a quina escola porten els seus fills. Ho justifica perquè “a la pràctica el teu fill tindrà una millor educació i més grans oportunitats depenent de si va a una escola o a una altra” (web del partit). Naturalment es demana que s’aprengui de les escoles més fortes, i es donin recursos addicionals a les dèbils.

Trobar les millors i pitjors escoles de Trondheim no costa gens si es coneix una mica la ciutat, només cal pensar en el nivell econòmic dels barris. Si mirem Huseby skole, situada a Saupstad, el barri amb més immigració asiàtica i africana de la ciutat, veurem que només un 32% dels alumnes d’ESO treu un resultat molt bo o excel·lent en lectura, comparat amb el 52% de mitjana de la ciutat. En canvi a Lade skole, en una zona de cases a la vora del fiord, la xifra puja fins un 69%.

Els partits d’esquerra, ara el govern, han criticat la decisió pel perill que s’estigmatitzin alguns centres escolars, i s’acabin creant escoles de primera i de segona. Høyre no explica un fet ben contrastat als estudis pedagògics: allò que més influeix en els resultats acadèmics d’un alumne és el nivell econòmic i educatiu dels pares.

És cert que a la web hi ha dades prou interessants. Per exemple, en escoles similars algunes treuen molt millors resultats en lectura i escriptura que en matemàtiques, i a l’inrevés. Però és evident que la decisió de Høyre por perjudicar la feina de les escoles que es troben als barris més desafavorits. Jo sempre he defensat que l’administració ha de donar sempre la màxima informació possible, però aquí tins els meus dubtes.

1 comentari

  • Eudald

    06/07/2012 10:29

    Donar la informació està bé.
    Però caldria donar-la ponderada, directament, doncs.
    Anava a explicar què vol dir això, però em faria pesat, crec.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús