L’Adresseavisen, el diari local de Trondheim

L’Adresseavisen (o com l’anomena tothom, Adressa) és el diari local de Trondheim i del centre de Noruega. Va ser fundat el 1767, fet que el converteix en un dels més antics que encara es publiquen.

El diari surt de dilluns a dissabte en format tabloide i a tot color, i es divideix en tres parts: informació general, cultura i opinió, i esports. A més incopora un suplement sobre la llar els divendres i un altre amb reportatges els dissabtes. La seva tirada és d’uns 70.000 exemplars, una davallada respecte els 80.000 de fa cinc anys. En canvi la web és de les més visitades.

Quines són les característiques del diari? Jo en destacaria cinc, comunes a la premsa noruega:

1. És radicalment local. La informació està totalment centrada en la ciutat de Trondheim i la regió del Trøndelag. Les notícies de la resta de Noruega només hi surten si són molt importants o afecten la regió, i les pàgines d’internacional rarament són més de dues: cal per tant informar-se’n amb un altre mitjà. En canvi el diari és ple de notícies sobre obres, activitats culturals, problemes veïnals, projectes escolars, cròniques nocturnes, els salmons més grans que s’han pescat, etcètera. A més hi ha detalls com l’agenda de l’alcaldessa o les entrades i sortides del port.

2. Fomenta la discussió política. Als nostres mitjans els polítics hi solen sortir criticant-se els uns els altres o parlant de temes que no tenen cap interès. A Noruega en canvi es fomenta la discussió de propostes. Un dia surt per exemple un membre del partit conservador parlant de models escolars, de la legislació urbanística o de quotes de pesca; al dia següent la resta de partits contesten i ofereixen les seves opcions.

3. Incorpora sèries d’articles. De tant en tant el diari tria un tema i hi dedica articles diaris durant més d’una setmana. Els dos darrers temes han estat el mobbing a l’escola i el mercat immobiliari. Els periodistes responsables fomenten la participació ciutadana deixant el seu nom, foto, número de telèfon i correu electrònic, i per tant a partir del tercer o quart dia el debat s’enriqueix.

4. Molta opinió, però no en mans d’opinadors professionals. La joia del diari són les dues pàgines de cartes al director, on també hi participen polítics i sindicats. Un dia a la setmana hi ha una tercera pàgina pels joves. A més diàriament es publiquen dos articles d’opinió més extensos, que se solen deixar en mans d’experts: professors d’universitat, responsables de l’administració… Els “opinadors professionals” tenen columnes més breus i són els mateixos periodistes del diari.

5. Les portades, normalment per a la gent. La d’avui n’és un bon exemple. Tracta de la diferència de sou en diferents sectors: 60.000 corones (8000 euros) al mes per als de petroli i gas, 27.700 corones (3700 euros) per a la restauració. A la foto, un grup d’estudiants d’enginyeria del petroli molt somrients, sota el titular “els guanyadors del sou”. A sobre, tres notícies sobre l’exentrenador del Rosenborg, una escola i els ajuts al cinema.

En resum, l’Adresseavisen és el butlletí imprescindible per saber què hi passa a la ciutat, hi ha més tothom hi té moltes opcions per sortir-hi. La proximitat del mitjà amb els ciutadans no té comparació amb els diaris catalans.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús