Referèndum independència? Entre un 67 i un 73% de Sí

Ja tenim aquí el primer Baròmetre d’Opinio Política del CEO d’aquest 2013. La mostra és lleugerament més petita que en edicions anteriors (2.000 persones han estat enquestades) però per seguir veient les tendències crec que és igual de vàlida. És cert que el CEO no va encertar el resultat de les darreres eleccions al nostre Parlament, però que s’equivoquessin en la cuina de les dades no vol dir, necessàriament, que les dades fossin dolentes. És més, si mireu les dades de l’enquesta de la tardor del 2012 veureu que són compatibles amb els resultats electorals (el problema va ser voler estimar escons quan més d’un 40% dels enquestats no havien dit a qui votarien).

I com que crec que el que importa són les tendències, tot seguit continuo en la sèrie que vaig començar amb el segon BOP del 2011 (el primer que preguntava sobre un referèndum d’independència). Ho organitzo en tres apartats:

  1. Sentiment de català/espanyol.
  2. Intenció de vot en un referèndum d’independència.
  3. Intenció directa de vot en unes eleccions al Parlament.

1. Sentiment de català/espanyol

La pregunta 25 de l’enquesta pretén mesurar el sentiment nacional català o espanyol:

“25. Amb quina de les següents frases se sent més identificat/ada: em sento només espanyol/a, més espanyol/a que català/ana, tan espanyol/ com català/ana, més català/ana que espanyol/a o només català/ana?”

I aquesta és l’evolució de les respostes aquests darrers 3 anys (numèricament i gràficament):

BOP1_2013SentimentCatalaEspanyol.png

Es pot veure que en 30 mesos, el sentiment de catalanitat ha augmentat significativament, passant d’un 20.0% que es sentien només catalans el juny del 2011 a un 29.5% aquest febrer 2013. Hi va haver un fort augment el 2012 i ara està estabilitzat.

La suma de “només català” i “més català que espanyol” ha passat, en aquests mesos, de 46.4% a un 58.3%. Per altra banda, els “només espanyol” es mantenen al voltant d’un 3.0% i els “més espanyol que català” estan en un 2,8%. Tots dos junts han passat en 30 mesos d’un 9.0% a un 5.8%. I la part més neutre dels “tan espanyol com català” en 30 mesos han passat d’un 42.8% a un 35.9%.

2. Intenció de vot en un referèndum d’independència

Anem ara pel vot en un hipotètic referèndum. Aquesta és la pregunta:

“39. I més concretament, si demà es fes un referèndum per decidir la independència de Catalunya, vostè què faria?”

I aquestes són les respostes:

BOP1_2013ReferendumTot.png

Veiem que la intenció directa d’un vot favorable a la independència es manté per sobre de la meitat (amb un lleuger descens en relació a la resposta de fa 3 mesos)  i que la intenció directa d’un vot negatiu es manté en poc més del 20%, quasi bé com fa 3 mesos. En 30 mesos, els favorables al sí han passat de 42.9% a un 54.9%, mentre que els favorables del no, han passat d’un 28.2% a un 20.6%. Igual que en el sentiment anterior de catalanitat, la variació més gran es dona el 2012 i ara sembla que s’estabilitzen una mica els resultats.

… Però en un referèndum només es compta qui vota…

Els resultats anteriors recullen la intenció directe de vot i inclouen les abstencions i els no sap/no contesta. En un referèndum, però, els percentatges que compten són els dels vots emesos i, si agafem les dades anteriors i només comptem el que la gent diu que votaria, tenim que el sí guanyaria amb entre un 67 i un 72.6% del vots (en funció de si estimem vot en blanc o només comptem vots afirmatius o negatius). Aquestes són les dades:

BOP1_2013ReferendumSi_No_blanc.png

i comptant només Sí i No:

BOP1_2013ReferendumSi_No.png

 

3. Intenció directa de vot en unes eleccions al Parlament.

I acabo aquest post sobre aquest BOP del CEO amb un petit comentari sobre la intenció directe de vot a partits. La pregunta és:

“32. Si demà se celebressin eleccions al Parlament de Catalunya, a quin partit i coalició votarà?”

I jo crec que el resultat és prou contundent. Insisteixo que cal mirar l’evolució i que una altra cosa seria l’estimació d’això en escons (per això ens caldrien ingredients més elaborats  i una bona cuina i jo faig servir un modest fogonet de camping gaz).

BOP1_2013VotDirectePartits.png

Què destacaríem?

Primer, que respon molta més gent que fa 3 mesos (es passa d’un 40% de gent que no contesta a només un 17). I segon, que ERC passa a ser el primer partit en intenció directe de vot, superant a CiU. Des del punt de vista sobiranista, els partits que van votar a favor de la declaració de sobirania del Parlament (CiU, ERC, ICV i CUP) obtenen una intenció directe de vot de 54% i els partits que van votar en contra de la declaració de sobirania (PP, PSC i C’s) tenen una intenció d’un 12.7%. I des del punt de vista social, els partits que podríem considerar d’esquerra (CUP, ICV, ERC i PSC) tenen una intenció directa de vot d’un 41% per un 21% de CiU i PP, amb un 4,3% de C’s.

El procés sobiranista està en marxa, la gent comença a posicionar-se més clarament i crec que això ja serà molt difícil de parar. El poble català tenim dret a decidir què volem ser. Endavant.

Addenda 1: intenció de vot en referèndum en funció del record de vot

Per acabar de completar una mica l’anàlisi, afegeixo la intenció de vot en un referèndum d’independència en funció del record de vot en les darreres eleccions:

BOP1_2013ReferendumTotRecordVot.png

Es van clarificant els perfils dels electors: en els extrems, el màxim percentatge de sí i el mínim de no estaria en els votants d’ERC (un 95.3% i un 0.5%) i el màxim percentatge de no estaria en C’s (un 85.7%) i el mínim de sí en el PP (un 0.9%).

Curiositat: després de 30 mesos, el PSC és el partit on els seus votants han passat més clarament a un plantejament unionista (18.4 punts d’increment en els partidaris del no), CiU és el partit on ha passat més clarament a un plantejament independentista (23.3 punts d’increment en els partidaris del sí), ICV és el partit que té més votants indecisos (amb un augment de 8 punts) i ERC és el partit els votants del qual menys han canviat en els darrers 30 mesos. Potser per això ERC augmenta tant en intenció directe de vot?

Mirant cada partit, en aquests darrers 30 mesos el PP ha passat de 4.8% a 0.9% (4 punts menys) de votants que afirmen que votarien sí en un referèndum, CiU ha passat d’un 54.9% a 78.2% (23 punts més) ERC de 96,0% a 95.3% (igual pràcticament), el  PSC d’un 25.9 a un 11.7 (14 punts menys) , ICV d’un 45.5 a un 50.4 (4 punts més) i C’s de 0 a 3% (3 punts més).   Mirant el vot contrari a la independència, en el PP passa d’un 80.6% a un 74.8% (baixa un 6%), a CiU passa d’un 21 a un 7.4 (baixa 13.5 punts), a ERC de 1.7 a 0.5 (1 punt menys), a PSC de 40.6 a un 59 (puja 18.4 punts), a ICV de 26.8 a un 17.4 (baixa 9 punts) i a C’s d’un 71.6 a un 85.7 (puja 14 punts). L’abstenció baixa entre tots els votants tret del PP (on augmenta 8 punts). L’únic partit amb un nombre gran de “no ho sap” és ICV amb un 11.1% del seus votants (8 punts més que fa 30 mesos) i el No contesta és quasi bé inexistent.

Addenda 2: sobre la mostra del CEO

Més enllà de si la mostra és prou gran, un altre tema que sempre es discuteix és si la mostra és representativa o no, o si la gent respon o no la veritat quan és preguntada. Fem una prova? Posem de costat el record de vot que la gent ha indicat a l’enquesta del CEO (per província) i els resultats electorals reals del novembre

“30. I em podria dir a quin partit o coalició va votar en les darreres eleccions al Parlament de Catalunya?”

BOP1_2013RecordDeVot.png

A la dreta de la taula, de color verd hi tindríem els partits pels quals el record de vot és superior als resultats obtinguts i de color salmó els partits pels quals el record de vot és inferior als resultats obtinguts. Els casos més extrems: PP i PSC amb diferències de fins a 9 punts: o la gent no reconeix el vot, o bé el mostreig no es va fer del tot bé, o bé la mostra obtinguda té algun biaix.  ERC, CUP i vot en blanc són els que tenen un record de vot més elevat en relació als resultats reals.

Addenda 3: en resposta al comentari de Pau Civit

En Pau Civit em demana en un comentari la proporció entre record de vot i vot real. Aquestes serien les dades (en la taula anterior hi havia la diferència en punts percentuals entre record i resultats i en aquesta hi ha la proporció):

BOP1_2013RecordDeVot_producte.png

12 comentaris

  • ramon poch

    21/02/2013 17:33

    Molt treballat i molt gràfic. Els gràfics 3 i 4 claríssims. Et felicito.

  • Jordi Regincós Isern

    21/02/2013 19:27

    Gràcies, Ramon

  • Referèndum independència? Entre un 67 i un 73% de Sí | @jordir

  • josep maria fàbregas

    22/02/2013 13:45

    Treball excel.lent!
    Felicitats!

  • Bernat

    22/02/2013 14:33

    Primer de tot, felicitar-te pel treball! però volia fer-te una petita correcció: al final dius “o la gent no reconeix el vot, o bé la mostra no és del tot aleatòria” i crec que t’equivoques, el que deus voler dir és que la “o la gent no reconeix el vot, o bé la mostra és esbiaixada”. Ja que pot és el que li passa a la mostra, pot ser que sigui perfectement aleatòria però sigui esbiaixada, és qüestió de probabilitats.

  • Jordi Regincós Isern

    23/02/2013 9:34

    Tens raó, Bernat. No estava ben escrit. Ja ho he corregit. Moltes gràcies per l’observació.

  • Quim Monserrat

    23/02/2013 12:07

    Molt bon treball d’anàlisi Jordi, enhorabona!
    Crec que un partit que anirà agafant força (i ja s’observa a les taules que has adjuntat) és C’s, que repescarà votants (insultats) del PP i votants (decepcionats) del PSC… D’aquesta enquesta és potser la dada ‘amagada’. Espero equivocar-me!

  • Pau Civit

    23/02/2013 18:12

    Bo de debò. A la darrera taula, però, hi trobo a faltar una columna on hi hagi el factor de correlació entre el record i la realitat. Això explicaria com “cuinen” els resultats. Vull dir, per exemple, que al record del PP caldria multiplicar-lo per 3, 4 o 5, el de CiU es deixaria igual, el d’ERC caldria multiplicar-lo per 0,75, etc. Són nombres aproximats.

  • Jordi Regincós Isern

    25/02/2013 10:26

    Ja li tens, Pau (encara tenia el LibreOffice “calent”)

  • Salvador Garcia-Ruiz: ‘Catalunya, economia internacional i la pedagogia pendent’ |

    07/04/2013 18:10

    […] que això es refereix sobre el total del cens i que, segons aquestes mateixes enquestes, estaríem entre un 67% i 73% de vots favorables en un referèndum. És a dir, té sentit que, com a mínim, els catalans votem, ja que estem en uns nivells […]

  • Salvador Garcia-Ruiz: ‘Catalunya, economia internacional i la pedagogia pendent’ – Opinió contundent – VilaWeb | Humbert.Cat

    08/04/2013 1:03

    […] que això es refereix sobre el total del cens i que, segons aquestes mateixes enquestes, estaríem entre un 67% i 73% de vots favorables en un referèndum. És a dir, té sentit que, com a mínim, els catalans votem, ja que estem en uns nivells […]

  • Salvador Garcia-Ruiz: ‘Catalunya, economia internacional i la pedagogia pendent’ | Lloret per la independència

    08/04/2013 20:14

    […] que això es refereix sobre el total del cens i que, segons aquestes mateixes enquestes, estaríem entre un 67% i 73% de vots favorables en un referèndum. És a dir, té sentit que, com a mínim, els catalans votem, ja que estem en uns nivells […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús