Sobre enquesta experimental del CEO del referèndum independència

Ahir el Centre d’Estudis d’Opinió va publicar els resultats d’una enquesta experimental que havien fet duran el mes de desembre. Van plantejar 11 grups diferents, amb cinc dimensions diferents i amb orientació positiva i negativa (economia, Unió Europea, política, identitat espanyola i identitat catalana), completat amb una sense cap introducció prèvia. A cada grup la pregunta de si votaria sí o no a la independència es precedia d’un text diferent. Per exemple les dues dimensions sobre economia (positiva i negativa) eren:

“6ep. A Catalunya el govern i la majoria de partits parlamentaris volen convocar un referèndum sobre la independència. Imagini que, finalment es convoca el referèndum i es dóna la següent situació: Els experts anuncien que en cas de votar favorablement a la independència, Catalunya obtindria grans beneficis econòmics i se li obririen noves oportunitats econòmiques. El fet de recuperar els 16.735 milions d’euros que anualment Catalunya paga en impostos a Espanya i que no retornen seria suficient per millorar els serveis públics i les infraestructures del país, i reduir així els problemes d’atur que actualment afronta el país. En aquestes circumstàncies, vostè què faria al referèndum?”

“6en. A Catalunya el govern i la majoria de partits parlamentaris volen convocar un referèndum sobre la independència. Imagini que, finalment es convoca el referèndum i es dóna la següent situació: Els experts adverteixen que en cas de votar favorablement a la independència, Catalunya patiria greus conseqüències econòmiques. D’una banda, les vendes de productes catalans a Espanya, que actualment representen el 33% de la facturació de les empreses catalanes, es veurien greument afectades per un anunciat boicot comercial. D’una altra banda, les dificultats per comerciar amb la resta d’Europa serien molt més grans, i seria molt difícil assumir els costos econòmics de posar en marxa un nou estat (ambaixades, exèrcit, etc.) sense disposar de recursos ni d’accés al crèdit. En aquestes circumstàncies, vostè què faria al referèndum?”

Teniu totes les preguntes i les respostes de l’enquesta en aquest enllaç.

No són un conjunt d’enquestes representatives i tot plegat es planteja com un experiment per estudiar com afecta la informació prèvia a la resposta. Sí que voldria, però, incidir en la manera que s’han tornar a comentar als mitjans els resultats, insistint en donar només la intenció directa de vot i no el que seria el resultat en referèndum que es desprèn d’aquesta intenció directa. Les dades són aquestes:

Dades.png

(Consultant aquest document del CEO (pàgines 15 i 16) trobareu el text corresponet a cada una de les breus descripcions de la dreta. Les dues cites anteriors 6ep i 6en corresponen a les dues primeres files). En el mateix document hi trobareu les dades que he posat al bloc de la dreta (intenció directa) a partir de les quals he calculat els percentatges del bloc central (Resultat referèndum) comptant només els vots vàlids (sí, no i blanc).

Una representació gràfica dels dos blocs (intenció directa de vot vs Resultat en referèndum) seria la següent:

resultatCens.png

Fixeu-vos que en aquesta primera gràfica dels onze grups només dos estan per sota el 50% en intenció directa de vot afirmatiu (introducció negativa UE i introducció catalana positiva). I si ho plantegem en percentatges sobre vots emesos? Doncs veiem que tots passen del 50%, quedant el més baix en un 52% de vots afirmatius.

resultatReferendum.png

Anant una mica als objectius de l’enquesta, podem observar que la diferència entre els resultat del referèndum arriba fins a 16 punts en el sí (del 68.1% de la introducció política negativa al 52% de la introducció UE negativa) i fins a 18 punts i mig en el no (per les mateixes preguntes). El blanc també té una variació significativa de 6.4 punts (del 3.8% per introducció economia negativa al 10% per introducció identitat catalana positiva i negativa).

Insisteixo, ja acabant, en el fet que aquestes enquestes, tal i com avisa el CEO, no són  representatives i només les faig servir per seguir il·lustrant la diferència – per mi fonamental per interpretar les enquestes que aniran sortint sobre el referèndum – entre intenció directa de vot i resultat en referèndum (on només es compten vots afirmatius, negatius i en blanc).

I un comentari final recurrent: fugim de titulars i mirem d’anar a les fonts. Aquest és l’advertiment que fan des del mateix CEO:

AdvertimentCEO.png

 

“Aquesta enquesta on-line no és representativa del conjunt de la població catalana, donat que
la mostra s’ha extret d’un opt-in panel d’individus que voluntàriament han optat per formar part
del panel. Aquesta auto-selecció de voluntaris implica un biaix (desconegut i no-mesurable)
respecte a la població general. Aquesta metodologia és la habitual en l’àrea de les enquestes
on-line, i no afecta als experiments i tests de l’estudi.”

3 comentaris

  • Sobre enquesta experimental del CEO del referèndum independència | @jordir

  • Guia per a convèncer indecisos (a partir d’un experiment) | Marçal Terrades i Planadevall

    12/02/2014 11:25

    […] No m’entretindré en explicar en què consisteix la proposta experimental que ens ha presentat el CEO, bàsicament perquè un bon grapat de professionals se m’han avançat (entre ells, en Jordi Muñoz  al diari Ara, en Toni Rodon a El Pati Descobert o en Jordi Regincós al seu blog). […]

  • Guia per convèncer els indecisos (a partir d’un experiment) | Marçal Terrades i Planadevall

    12/02/2014 12:31

    […] No m’entretindré en explicar en què consisteix la proposta experimental que ens ha presentat el CEO, bàsicament perquè un bon grapat de professionals se m’han avançat (entre ells, en Jordi Muñoz  al diari Ara, en Toni Rodon a El Pati Descobert o en Jordi Regincós al seu blog). […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús