viquipèdia: la fem créixer?

castells a l'Escola Politècnica Superior Universitat de Girona

Escola Politècnica Superior Universitat de Girona

A Catalunya tenim quasi mig milió (487.779) d’alumnes a ESO, batxillerat i cicles formatius (285.461 a ESO, 87.377 a Batxillerat, 56.304 a Cicles Formatius de Grau Mig 51.100 a Cicles Formatius Grau Superior i 7.537 als Programes de Qualificació Professional Inicial segons  dades IDESCAT curs 12-13)

A Catalunya tenim quasi dos cents vint mil (219.915) universitaris en estudis de grau i una mica més de vint mil (20.859) en màsters.

I a Catalunya tenim 17.380 professors universitaris  i 42.273 professors a secundària.

Us imagineu el salt endavant que representaria per la viquipèdia si aquests 60.000 professors i aquests 725.000 estudiants decidissin millorar els articles que hi ha a la viquipèdia o crear-ne de nous? Us imagineu la força de 800.000 persones fent créixer un projecte col·lectiu de compartició de coneixement lliure com és la viquipèdia?

Logo viquipèdiaAixò és el que està intentant fer l’associació Amical viquimèdia (antiga Amical viquipèdia) amb el seu projecte de portal d’educació buscant la complicitat i col·laboració amb universitats i centres docents. I és en aquest projecte a on estem fent una petita aportació amb els meus alumnes de tercer d’Enginyeria en Informàtica de la Universitat de Girona: el Viquiprojecte Enginyeria Programari UdG amb una activitat de pràctiques per la millora (o creació) d’una vintena d’articles de la viquipèdia en l’àmbit de l’enginyeria del programari.

La nostra és una aportació modesta (unes 70 persones d’aquest col·lectiu de 800.000 que citava abans) però que al costat d’altres experiències d’altres universitats i centres educatius farà una mica millor la viquipèdia.

Un desig? que això s’estengui com una taca d’oli. Que la gent entengui que disposar del coneixement en obert és una garantia de progrés per tothom i que mica en mica els docents anem incorporant en les nostres activitats docents no només la consulta de la viquipèdia sinó també la col·laboració en la seva millora. I que els responsables de les nostres institucions i centres docents ho incorporin en les seves estratègies pel futur.

I un comentari final: la viquipèdia és una eina molt potent i que tendeix a tenir bona informació però que puntualment pot tenir informació equivocada (per errors comesos en les modificacions dels articles o per actes, simplement, de vandalisme). És a les nostres mans fer-ne un ús adequat i ajudar a que l’eina sigui el més robusta possible. Quan consultem els articles acostumem-nos a mirar les darreres modificacions que s’hi han fet (enllaç “mostra l’historial” present a totes les pàgines) i que l’article contingui referències a treballs que ens semblin de confiança… I si quan la consultem hi detectem errors clars,no dubtem en corregir-los directament nosaltres (enllaç “modifica” present a totes les pàgines). La següent persona que ho consulti ja no els trobarà…

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús