Sense cervesa, no hi ha emprenedor

O, millor dit: sense emprenedor no hi ha cervesa.

I no t’espantis, que no tinc la intenció que castiguis el fetge amb litres i litres de cervesa per tal de montar el teu negoci. Ans al contrari, vull que que ho facis amb el paladar apunt per accedir a un sector emprenedor que em crida l’atenció cada cop que, navegant sense nord, tafanejo per la web.

I és que, més enllà de l’Estrella, la San Miguel i la Moritz -amb uns sabors molt determinats i produccions força massives-, hi ha tot un món de cervesers artesanals que demostren com, amb bon paladar i força empenta, es pot emprendre en un sector on cada consumidor pot esdevenir productor al mateix temps.

Entrem al món de les cerveses artesanals per la Falda del Montseny. A Sant Miquel de Balenyà, hi trobem les instal·lacions de la CCM, la Companyia Cervesera del Montseny, una de les artesanes més antigues d’entre les novelles emergents. I és que, en els orígens d’aquesta cooperativa hi trobem – i si algú del sector creu que m’erro que m’ho digui – al Pep Guardiola de les cerveses locals, en Pablo Vijande. una de les ments i mans més actives d’aquest món de petites empreses que han fet de la cervesa un negoci lucratiu.

Un sector que sembla que va néixer al voltant de la desapareguda Barcelona Home Brewers (BHC), associació d’el·laboradors casolans de cervesa, i que és farcida d’emprenedors que estimen la competència com un entorn on compartir experiències, i arribar a un mercat de prosumidors (productors i consumidors a la vegada) que creix constantment.

De fet, els mateixos productors animen a la producció casolana de cerveses – qui perd els orígens, perd identitat, que diuen -. Un exemple d’aquest fet és la pàgina cervezas.info on, a més a més de formació i informació, ofereixen el material per a fer la pròpia cervesa. Costos baixos d’el·laboració permeten l’ebullició d’aquest sector, un sector on, la diferència entre produccions, la marca la diversitat de sabors i la capacitat de costumitzar els productes treballats. I un segon exemple és el bloc Cerveza Artesanal en Cataluña, el millor mitjà per a seguir el dinamisme d’aquest jove, però ferm sector productiu.

No puc tancar aquest apunt sense fer referència a la cervesera pionera d’aquesta jove fornada de cervesers catalans. Es tracta de la Llúpols i Llevats d’en Àlex Padró. La seva marca, Glops, és la que fabrica més estils de cervesa diferents i va saber apropar-se a Barcelona Activa, l’Agència de Desenvolupament Local de l’Ajuntament de Barcelona, per a cercar l’assessorament necessari per donar forma a la seva proposta emprenedora. Érem a finals del 2004 i l’any següent començava l’aventura cervesera d’un veí del Poble Sec que s’establia a l’Hospitalet de Llobregat.

8 comentaris

  • Jordi Casals Prat

    09/03/2011 14:13

    Crec que estem d’acord que l’emprenedoria és un dels valors per garantir un futur.
    L’apunt, bo.

  • Òscar Montserrat i Prat

    09/03/2011 23:02

    Jo em quedo amb la cervesa, i vosaltres amb els emprenedors!

  • Lluís Mauri i Sellés

    10/03/2011 0:05

    Home, Òscar, que jo també vull alguna cervesa (:-D)

  • Cerveza Artesanal en Cataluña

    10/03/2011 10:15

    Hola Lluis.
     
    Siempre es de agradecer que los medios de comunicación encuentren un hueco para hablar de estos, como calificas muy bien, emprendedores.

    Solo una sugerencia. Si quieres profundizar un poco más en los orígenes de este mundo cervecero en nuestra tierra, te aconsejo que consultes el libro Micros del compañero Andrés Masero.
     
    Saludos
    Jordi

  • Lluís Mauri Sellés

    21/03/2011 10:40

    Complement a l’apunt: Col·loqui sobre aquest sector a La 2 de Televisió Espanyola:
    http://www.rtve.es/alacarta/videos/para-todos-la-2/para-todos-la-2-la-cerveza/1048073/
    que m’han fet arribar els de Cerveza Artesanal de Catalunya

  • Lluís Mauri Sellés

    11/01/2012 15:37

    Actualització de l’apunt:
    Ahir, a Culturilla Cervecera, van publicar canvis a la Companyia Cervesera del Montseny:
    Un NextPipe -subvenció pública per a empreses-, nou accionariat, contractació com a assessor d’un experimentat i qualificat mestre cervecer i nova imatge corporativa.

    http://culturillacervecera.blogspot.com/2012/01/nuevo-rumbo-en-la-companyia-cervesera.html

    Comentari personal:
    La marca d’en Pablo Vijande em fa pena. Des de la distància del consumidor, em semblava l’ànima d’una CCM que, professionalitzant-se, corre el risc de naturalitat.

    Salut!

  • lmselles

    30/01/2012 11:27

    La comunitat emprenedora del món de la cervesa ha organitzat el Primer Barcelona Beer Festival. Més informació sobre aquesta fira de la cervesa artesana a http://www.barcelonabeerfestival.com/2012/
    Au! Queda dit!

  • Lluís Mauri Sellés

    17/04/2012 18:51

    Actualització de l’apunt:
    La gentq ue mou la Gacetilla Cervecera acaba de publicar dos llibres per aquest Sant Jordi:

    Guía de Cervezas Españolas
    Jorge Expósito – Andrés Masero
    ISBN: 978-84-615-8199-3
    Información y pedidos: guiacervezas@gmail.com
    Sinopsi:
    “En los últimos años el panorama cervecero de nuestro país ha experimentado un cambio radical debido a la irrupción de pequeñas microcerveceras. En este libro hemos querido reflejar esta transformación haciendo un repaso de las grandes empresas cerveceras y de toda esta nueva amalgama de pequeños productores. Encontrareis la historia de 70 de estas empresas y su trabajo, con datos de 274 cervezas.”

    I

    CATÁLOGO DE BREWERIANA CATALANA
    Más allá de la cerveza industrial
    Jorge Bort – Jorge Expósito
    Diseño cubierta: Pedro Gómez Taboada
    Editorial: Círculo Rojo
    ISBN: 978-84-9991-872-3
    Depósito Legal: M-13478-2012

    Sinopsi:
    “La cerveza es algo más que un simple trago que acompaña a la comida, o que compartimos en las tertulias con amigos. Es parte de nuestra vida social y de nuestra cultura. Nos ha acompañado desde los orígenes de la civilización.

    Y de esa cultura se nutre el coleccionismo cervecero. Sólo hemos intentado dar cabida en la primera edición de este catálogo, a los nuevos proyectos que han ido surgiendo en estos últimos años de efervescencia cervecera en Catalunya. Porque la realidad es que nunca antes habíamos vivido un periodo de florecimiento de empresas y marcas como el que estamos viviendo actualmente”.

    Dues propostes pels amants de la cervesa aquest Sant Jordi.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús