No ens fem mal amb la web social

Com que sóc tafaner de mena i m’agrada conèixer les experiències d’aquelles persones inquietes que volen comerciar en les xarxes socials, l’altra dia me’n vaig anar a un comerç de Barcelona per conèixer una experiència que hi volia fer cap, però que no sabia ben bé per on començar.

Si tens una botiga, segur que la situació no et ve de nou. I és que, l’emprenedora en qüestió, va voler fer una botiga virtual, però desconeixedora d’aquests temes, es va enganxar els dits amb un proveïdor que va mirar més per fer diners fàcils que no pas per atendre les necessitats del seu client. I que fàcil que és enganyar al que no sap d’una matèria! Però el resultat va ser un retràs en fer la botiga virtual, ja que la botiguera en qüestió havia estat enxampada, però no vençuda i, amb l’experiència d’un primer fracàs, va anar a un nou proveïdor que li va fer una web que fa patxoca.

Superat aquest primer moment, volia treure el cap pels principals carrers d’aquesta nova ciutat digital. Es plantejava, doncs, sortir en els primers llocs de Google i aparèixer en les xarxes socials més conegudes. I, per fer-ho, s’havia dirigit a una empresa dedicada al social media i al màrqueting digital. Però quina va ser la seva sorpresa en trobar-se amb una altra roca. En aquest cas, un pressupost inabastable per un petit comerciant. Era car al servei? Segurament no ho era, la feina d’aquestes empreses és molt bona, però demana d’hores i hores d’anàlisi i treball. Unes hores que cal pagar. Ara bé, una botiga tradicional, un d’aquests negocis que aguanten l’economia d’un país de petites empreses com el nostre, no es pot permetre aquesta feina tan ben feta, ni aquesta inversió en un nou món que li és desconegut. Per això, abans d’entrar a jugar a divisió d’honor, cal que, el nouvingut, es plantegi molt bé què hi vol anar a fer i a qui vol dirigir-se. Fet això, haurà de gastar unes quantes horetes de feina, testejant aquest nou món i, d’aquesta experiència, treure’n uns coneixements que li permetin negociar pressupostos amb les empreses que treballen aquests temes digitals. Ara sí, amb garanties d’èxit i, si tot ha anat bé, amb uns primers ingressos generats en els nous canals

I com ho fem això?

Com deia, el primer és saber què volem, quin suc volem treure d’Internet. Hem de marcar-nos un camí i no deixar-lo estar per res del món. Internet és un gran món, però un món d’individus solitaris amb els seus objectius necessitats i aspiracions. Nosaltres mateixos som un d’aquests individus que viatgen a la velocitat de la llum i que ara se’ns apropen, ara ens defugen, ara ni els veiem. Cal, doncs, estar preparat per captar la seva atenció quan siguin a prop nostre o anar-los a buscar, si són lluny de nosaltres.

I, per fer-ho, ens hem d’asseure a taula, agafar un llapis i un paper, i pensar en la gent que entra en la nostra botiga – què ens demanen? quines paraules utilitzen? – i en els clients que ens envien correus electrònics – què ens demanen? Com ens ho demanen? – I, encara més, si tenim algun sistema d’anàlisi del nostre web – com ara el Google Analytics -, com ens troben a Internet?

Amb aquesta feina, obtindrem un llistat de paraules que haurem d’utilitzar per descriure la nostra empresa i els nostres productes allà on siguem – un web, un bloc, un Facebook, un Twitter, un… – El canal és molt menys important que les paraules, ja que els cercadors – veritables oracles d’Internet – busquen per paraules i el client és qui les escriu en el seu propi llenguatge, no pas en el teu que sol ser molt més tècnic i ajustat.

Feta aquesta feina, o simultàniament a la mateixa, hem de tafanejar les paraules que hem trobat i, a través d’aquest camí, descobrir on són els nostres clients potencials. Potser ens hem encegat amb facebook i la nostra gent és a linkedin. Allà on els trobem és on haurem de dirigir els nostres esforços i guanyar reputació en el mitjà.

No ens hem de deixar seduir per noms o per productes. Una campanya de Google AdWords només obtindrà retorns si la dirigim a un aspecte concret, a un producte determinat, a una pàgina que acabi per captar l’atenció de la persona que ens ha trobat a través d’aquests mitjans. Si no ho fem bé, perdrem la relació. Si la campanya dirigir al client potencial a la pàgina d’inici de la nostra empresa, difícilment anirà més enllà. Una campanya de paraules clau, ha de seguir amb una experiència d’usuari que respongui exactament a les necessitats que hem cridat. D’altra manera, estarem llençant els diners. Obtindrem vistes, però no pas vendes que, no ho oblidem, és el què estem buscant.

Altres eines per testejar en el nostre bateig social, poden ser:

> un bloc temàtic amb un toc específic i sincer. No es tracta tan de vendre com d’esdevenir un líder d’opinió sobre el sector on ens movem comercialment.

> un programa que ens ajudi a gestionar la nostra presència social. Eines que ens ajuden a programar enviaments, a segmentar la gent que circula pels canals socials, o a analitzar els resultats de la nostra presència i la difusió dels nostres missatges per d’altres individus d’aquest món social. Jo utilitzo el Hootsuite, però n’hi ha a cabassos. Pel que cal tenir present que són eines amb les que ens hem de trobar còmodes, cadascú a d’adaptar la tecnologia a les seves necessitats i no pas a l’inrevés.

En qualsevol cas, entrar en el món social és un repte que demana de molta humilitat – com que no sé res, em tocarà provar i assajar – i un xic de paciència – perquè malgrat la velocitat d’Internet, o justament per ella mateixa, els resultats triguen un xic en arribar – Abans de vendre, cal consolidar una reputació que no faci dubtar als incrèduls de la teva sapiència i bona voluntat.

Per ajudar-te en aquesta feina, un recurs et vull recomanar. És un recurs de l’empresa on treballo, però que pot ajudar-te a no perdre’t dins de tot plegat. Són les activitats del Cibernàrium i, més en concret, els videocursos que han penjat en aquest enllaç:  http://videos.cibernarium.cat/

 Un cop feta aquesta aproximació, ja podràs invertir en una empresa d’aquestes que us deia abans i anar, de bracet, un xic més enllà.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús