Una altra #literatura és possible

Aquesta setmana, i no sé si serà pel fred propi de la Setmana dels Barbuts o per l’efemèride de l’Any Calders que tot just encetem, em veig empès a baixar un xic del núvol i a deixar-me arraulir vora l’escalforeta del foc de la proximitat. El mateix foc que, ara fa una setmaneta, em feia reflexionar sobre el rellotger de Gràcia per acabar empescant un sector econòmic que aprofita un nínxol de mercat força interessant: el del barri, poble o entorn més proper de qui pren la ploma per escriure. Pocs exemplars a la venda, focalització absoluta del producte en l’entorn que descriu, i un ús intensiu d’Internet per abastar d’altres mercats són tres de les característiques principals de la literatura de proximitat.

En el cas del llibre d’en Joan Lafarga tot succeeix al barri de Gràcia, apareixen com a protagonistes del llibre, persones parides pel moviment associatiu de la vila, tot ell respira gracianisme i, si hom està interessat en adquirir la novel·la, ho pot fer a les llibreries i papereries del barri, primordialment, però també a través de la xarxa.

El llibre no és un best-seller ni a comptat amb una campanya de promoció a l’ús de la literatura de les grans editorials, ans al contrari, ha jugat amb una altra de les característiques de la literatura de proximitat, les presentacions en el territori que protagonitza la novel·la.

Darrera del rellotger però no hi ha una editorial gracienca. L’obra és publicada per l’editorial Gregal, una de les tres potes del projecte cultural TerraCel, amb seu a Maçanet de la Selva i un fort accent per oferir “productes de qualitat i propers alhora”.

Projectes com aquest abanderen la literatura de proximitat, però no pas en exclusiva, ja que, en aquest món, Internet hi juga un paper cabdal a través de l’autopublicació. Aquest és el cas de la Editorial Círculo Rojo, una empresa d’Almeria que, per exemple, ha publicat la versió martinenca del rellotger de Gràcia. Parlem de les Penúrias exquisitas  d’en César Blasco, una novel·la que volta per les realitats del districte barceloní de Sant Martí de Provençals, que hom troba en les llibreries d’aquest districte, i que reforça la seva comunicació a través de punts de llibre – confesso que el vaig conèixer per aquesta via en adquirir l’últim llibre d’en Jaume Cabré -, presentacions més o menys tradicionals, i un bloc que destil·la el corrosiu humor que el lector es pot trobar en llegir la novel·la.

Es tracta doncs d’un altre mercat on la innovació i la creativitat es mariden amb l’experiència dels seus protagonistes i l’existència d’un volum de lectors suficient com per permetre el rendiment dels productes sorgits de la proximitat més terràqüia.

Coneixes algun altre cas de literatura de proximitat? Si és així, no ho dubtis, i comenta’l a volta de bloc.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús