Entrades amb l'etiqueta ‘Qualia’

Propriétés des Qualia (pas trois, mais quatre)

divendres, 25/01/2019

Le philosophe américain Daniel Dennett distingue quatre propriétés généralement attribuées aux qualia:

    • les qualia sont ineffables, on ne peut les communiquer, ni les appréhender autrement que par expérience directe.
    • les qualia sont intrinsèques ou immédiats : ce ne sont pas des propriétés relationnelles.
    • les qualia sont privés : toute comparaison interpersonnelle est impossible.
    • ils sont appréhendés directement par la conscience, i.e. avoir l’expérience d’un quale, c’est savoir que l’on a l’expérience d’un quale et savoir tout ce que l’on peut savoir sur ce quale.

Not three but four laws

dijous, 24/01/2019

 Vilayanur S. Ramachandran and William Hirstein proposed three laws of qualia (with a fourth later added), which are “functional criteria that need to be fulfilled in order for certain neural events to be associated with qualia” by philosophers of the mind:
  1. Qualia are irrevocable and indubitable. You don’t say ‘maybe it is red but I can visualize it as green if I want to’. An explicit neural representation of red is created that invariably and automatically ‘reports’ this to higher brain centres.
  2. Once the representation is created, what can be done with it is open-ended. You have the luxury of choice, e.g., if you have the percept of an apple you can use it to tempt Adam, to keep the doctor away, bake a pie, or just to eat. Even though the representation at the input level is immutable and automatic, the output is potentially infinite. This isn’t true for, say, a spinal reflex arc where the output is also inevitable and automatic. Indeed, a paraplegic can even have an erection and ejaculate without an orgasm.
  3. Short-term memory. The input invariably creates a representation that persists in short-term memory—long enough to allow time for choice of output. Without this component, again, you get just a reflex arc.
  4. Attention. Qualia and attention are closely linked. You need attention to fulfill criterion number two; to choose. A study of circuits involved in attention, therefore, will shed much light on the riddle of qualia.

They proposed that the phenomenal nature of qualia could be communicated (as in “oh that is what salt tastes like”) if brains could be appropriately connected with a “cable of neurons”. If this turned out to be possible this would scientifically prove or objectively demonstrate the existence and the nature of qualia.


 

V.S. Ramachandran on Qualia

dimecres, 23/01/2019

 

 

The definition of the philosophical term Qualia

dimecres, 23/01/2019

DAVID CHALMERS: QUALIA

dimarts , 22/01/2019

BARBARA GOJLIK
BOUCHRA OUKACHA
CRISTINA DUMITRACHE
PAULA SÁNCHEZ PIAZUELO

2. EXPERIMENTOS MENTALES

Para poder entender más fácilmente este apartado incluimos la explicación de algunos conceptos:

EXPERIMENTO MENTAL – se parecería a un experimento científico con la salvedad de que en este experimento no se llega a poner en práctica, es decir, no se realiza físicamente lo que en él se plantea. No se puede llevar a la práctica por razones de inviabilidad ni por falta de recursos científicos.

CUALIA – la cualidad subjetiva de la experiencia, o dicho de otra manera “experiencias en primera persona”, como por ejemplo el dolor, el placer mental, el color, etc.…

ORGANIZACIÓN FUNCIONAL DEL CEREBRO – la organización causal abstracta del cerebro.

ISOMORFO FUNCIONAL – se refiere a un sistema que reproduce la organizaciónfuncional, de manera que es funcionalmente idéntico al sistema que reproduce.

A continuación vamos a describir una serie de experimentos mentales, dos de ellos planteados por detractores de la teoría de David Chalmers llamados “qualia ausentes” y “qualia invertidos” y otros dos propuestos por el mismo autor para defender su teoría, “qualia desvaneciente” y “qualia danzantes”. Para facilitar la lectura incluimosasimismo un cuadro para en el cual puede encontrar una breve explicación de los experimentos mentales que vamos a explicar a continuación y unos ejemplos que pretenden aclarar:

“QUALIA AUSENTES” “QUALIA DESVANECIENTES” “QUALIA INVERTIDOS” “QUALIA DANZANTES”
Ausencia total de experiencias subjetivas (como por ejemplo de color) en un sistema isomorfo funcional al cerebro.  Un sistema isomorfo funcional del cerebro, a medida que este sistema se aleja de la organización funcional del cerebro, las experiencias subjetivas que puede tener se van desvaneciendo; cuando es idéntico en organización funcional al cerebro el sistema experimenta rojo, en el proceso que va cambiando la organización funcional la percepción de color del isomorfo funcional es de rosa. Un sistema isomorfo funcional del cerebro que tiene experiencias de “azul2 cuando el cerebro produce experiencias de “rojo”.  Si por ejemplo en una persona implantamos un circuito de procesamiento del color artificial, de chips de silicio y dicho circuito procesara “azul” cuando el circuito neural de la persona procesara “rojo”, a través de un dispositivo del tipo de interruptor podríamos hacer que la persona vea rojo, y cuando le damos otra vez al interruptor viera azul, por lo tanto su experiencia del color “danzaría”.

“QUALIA AUSENTES”

Tal y como hemos visto en el apartado anterior, Chalmers plantea que la consciencia surge de lo físico en base a la organización funcional del cerebro (la organización causal abstracta del cerebro, tal y como hemos dicho anteriormente) una organización que podría realizarse, según el autor, en muchos sustratos físicos diferentes, como por ejemplo en un sistemas similar que el cerebro, pero que en vez de neuronas estuviera compuesto por chips de silicio.

(més…)

The nature of consciousness

dimarts , 15/05/2018

In 1974 Thomas Nagel thought about bats and so made his case arguing that physical knowledge does not explain phenomenal states. In 1982, almost a decade later, Joseph Levine coined the expression ‘the explanatory gap’ to express the problem faced by any attempt to explain consciousness in physical terms. Without wishing to reject physicalism altogether, Levine put forward the idea that there is a gap in our ability to explain the connection between phenomenal states and the properties of our brains. We have no satisfactory understanding of why brain processes produce the taste of chocolate, or the visual sensation of seeing blue. If you hear a philosopher wonder “How can colour perception arise from the soggy grey matter of our brains?” you will recognize that they’re acknowledging the ‘explanatory gap’. Generally, we lack any explanation of how a phenomenal state is identical with a physical state of the brain.

What is it like to be a bat?

dilluns, 14/05/2018

In his famous article ‘What Is It Like To Be A Bat?’ (Philosophical Review, 4, 1974) the philosopher Thomas Nagel wrote: “Without consciousness the mind-body problem would be much less interesting. With consciousness it seems hopeless” – a great admission by one of the key figures in the philosophy of mind.

 

The Qualia Problem

dijous, 3/05/2018

Philosophy Qualia

dimarts , 1/05/2018

Els quàlia són el nom genèric que adopten tots aquells continguts subjectius de la ment en filosofia. Corresponen a les sensacions i idees qualitatives, com per exemple la percepció exacta d’un color concret o un sentiment.

Daniel Dennett caracteritza els quàlia com a inefables, donada la seva natura subjectiva no es poden comunicar a d’altres; intrínsecs, perquè no canvien segons la relació amb altres continguts mentals o exteriors; privats i immediatament perceptibles per la consciència.

 

Understanding something else’s

Consciousness & the Brain

diumenge, 29/04/2018

John Searle, one of the world’s great philosophers of mind and language, has spent fifty years stimulating thinking around the world.