Consum responsable, consum en català!

Quan s’acosten les dates nadalenques es parla cada vegada més de fer un consum responsable. S’engeguen un munt de campanyes que fomenten valors contra del consumisme nadalenc i a favor de la solidaritat, el consum responsable i el comerç just. Aquestes accions pretenen conscienciar els consumidors de la necessitat de no caure en la dèria consumista a què aboquen aquestes festes. Es proposa consumir només aquells productes necessaris, de comerç just, no bèl·lics, alimentsdespleg_consum.jpg frescos (no envasats), mobles amb el segell FSC (Fusta de Tala Selectiva) i roba no feta mitjançant pells d’animals o explotació infantil, així com reciclar tot allò que ja no és útil, per tal que sigui utilitzat per d’altres que sí ho puguin aprofitar.

D’aquesta manera, es volen denunciar les baixes condicions laborals als països empobrits, sobretot entre infants i dones, i la sobreexplotació dels recursos naturals que es provoca, la qual pot esdevenir una de les fonts del canvi climàtic.

Quan parlem de consum responsable i de sostenibilitat també hem d’incloure la llengua. Malauradament també és encara un espai de consum per normalitzar. En el cas de les joguines només el 6% que es venen a Catalunya són en català. En concret 750 productes inclouen la llengua catalana, com a mínim a les instruccions, capsa, o a l’embolcall. L’oferta en català d’aquest mercat ocupa una vuitantena d’empreses. La tasca de normalització lingüística s’ha de fer tant pel que fa a la sensibilització a consumidors (infants, nois i noies i també pares i mares) com també en el sector de les empreses productores i distribuïdores.

L’altre dia em vaig trobar en una situació molt surrealista: en una botiga de joguines uns pares d’origen llatinoamericà estaven mirant una joguina en català, en concret una nina que cantava en català (només n’hi ha 7 models en tot el mercat!). Doncs la dependenta els va atendre en castellà. I això que la nina canta “el gegant del pi” i “la lluna la pruna”! Us semblarà molt xocant però malauradament aquestes actituds, que evidentment no ajuden gens a la integració i a la cohesió social dels nouvinguts, són encara massa habituals a casa nostra.

La presència del català en el mercat del joc i les joguines augmenta tímidament, de fet enguany a la festa del joc i la joguina en català vam notar un augment de la presència de famílies nouvingudes que s’interessaven per la festa i demanaven informació d’on podien comprar joguines en català.

És un cercle molt llarg on no s’hi val badar perquè tothom hi tí el seu paper de responsabilitat lingüística: empresaris, botiguers i  consumidors!

Jo tinc molt clar quin és el meu propòsit per al 2012: que els meu fills puguin jugar en català!

 

Eulàlia Buch i Ros

Plataforma per la Llengua

Per a llegir més artícles de la Plataforma per la Llengua fes clic aquí

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús