Twitter i l’èxit del català a la xarxa

1316363614637.jpg El passat 16 de maig de 2012 Twitter anunciava que obria el seu centre de traducció al català. L’esperada notícia arriba després d’una llarga i original campanya, impulsada pel tenaç periodista Albert Cuesta, que sota l’etiqueta #Twitterencatalà ha comptat amb la col·laboració de milers d’internautes, entitats i, fins i tot, administracions. Les accions per aconseguir una versió en català d’aquest popular programa han anat des d’una piulada massiva pel Twitter en català, que va ser trending topic mundial el passat setembre, fins a una recollida de signatures, passant per les cartes enviades a la seu internacional de la companyia per part d’entitats civils i administracions catalanes per demanar una versió en català de la xarxa social.

Aquest nou èxit de la comunitat catalana a la xarxa mostra que el català té un gran dinamisme i una notable presència a la xarxa. Per exemple, dels 12 webs més visitats del món segons Alexa, the web information company, 7 disposaran d’una versió en català quan la versió en català del Twitter estigui disponible. L’edició en català de la Viquipèdia és un altre indicador de l’empenta de la comunitat catalana a la xarxa: ocupa la quinzena posició en nombre d’articles, per sobre de llengües amb més parlants, com el romanès, el coreà, el turc, l’hongarès o el txec. Segons Portalingua. Observatori de les llengües a la societat del coneixement el català és una de les llengües més actives a la xarxa, ocupa la vuitena posició en l’Index de penetració a Internet, un indicador que mesura el nombre d’usuaris d’Internet que navega en una llengua pel nombre total de parlants d’aquesta llengua.

Bona part de les companyies tecnològiques americanes punteres (Google, Facebook, Apple, Microsoft i d’aquí res Twitter) ja disposen de versions en català de la major part dels seus productes. L’aposta per la llengua pròpia de Catalunya d’aquestes empreses demostra que és una llengua rendible a la xarxa i que compta amb un notable potencial econòmic i demogràfic. Si no fos així, algú pensa que aquestes empreses es molestarien a implementar versions en català? Ara caldria que les empreses catalanes i espanyoles que encara no utilitzen el català en prenguessin nota i es desempalleguessin de prejudicis allunyats de la realitat.

Des de la Plataforma per la Llengua estem plenament convençuts que moltes empreses s’endurien una sorpresa positiva en emprar el català i, a més de respectar la legalitat vigent i els drets dels consumidors, n’obtindrien beneficis estrictament comercials.

 

Eloi Torrents Vivó

Plataforma per la Llengua

Per llegir més articles de la Plataforma per la Llengua fes clic aquí

1 comentari

  • Baròmetre de l’ús del català a Internet – juny 2012 | Reflexions sobre periodisme, comunicació i cultura

    02/07/2012 11:18

    […] amb el tema Twitter, destaquem l’article “Twitter i l’èxit del català a la xarxa“, publicat el 18 de juny per Eloi Torrents a “El català suma. El blog de la Plataforma […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús