Suport a la independència: fins quan continuarà creixent?

Aquest matí ha sortir a la llum el darrer baròmetre del CEO, que es pot consultar aquí. El naixement del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat l’any 2006 ens ha permès disposar de sèries d’evolució temporals sobre diverses qüestions de relleu de l’actualitat catalana, i evidentment d’entre aquestes, del suport a la independència. Actualment el CEO realitza aquesta pregunta en dos formats: en la clàssica pregunta ordinal que ja ve fent des dels seus inicis, on s’ofereixen quatre possibles escenaris de relacions entre Catalunya i Espanya; i la recentment introduïda pregunta més sobre què votaria en un eventual referèndum d’independència.

Doncs bé, aquest darrer baròmetre publicat avui marcarà probablement un abans i un després en el suport a la independència perquè, per primera vegada l’opció d’un estat independent se situa per sobre dels qui prefereixen que Catalunya continuï sent una CCAA (29% i 27,8% respectivament). Malgrat que la diferència és molt petita i podria entrar en el que anomenem el marge d’error de l’enquesta, la tendència que mostra el gràfic sobre l’evolució del suport a la independència és completament inequívoca. En els darrers anys el suport a la independència ha augmentat en més de 15 punts, cosa que representa un 108% d”increment. Per contra, l’opció de CCAA ha perdut 10 punts i mig, disminuint un 27%,  i el suport a l’opció federal, malgrat que continua sent la majoritària ha perdut 2,6 unts percentuals i un 7%.

La gràfica sembla indicar que hi ha una tendència imparable en l’increment del suport a la independència. Paral·lelament el suport a l’opció de la CCAA i el de l’Espanya federal no paren de decréixer, sent especialment notori en el primer cas. Cap on evolucionaran les dades en els propers baròmetres? Esdevindrà el suport a la independència l’opció amb més suport? Evidentment ara mateix és impossible fer elucubracions sobre el futur, però en tot cas no seria gens d’estranyar que al llarg del proper any l’opció independentista aconseguís donar finalment el sorpasso!

suport independencia CEO.png

De les conseqüències d’aquesta nova situació, i fins i tot de les seves implicacions de cara a un possible referèndum ja no només amb dues possibles respostes sinó multiresposta com el que planteja Alex Salmond a Escòcia, en parlarem un altre dia!

Etiquetes

12 comentaris

  • L’home del sac

    02/03/2012 15:35

    El que em faria falta a mi per poder entendre bé aquesta enquesta és saber quina diferència hi ha entre una comunitat autònoma i un estat federal, ja que a banda del nom jo no la hi sé veure.
    En principi, pensaria que els que volen un estat federal són uns autonomistes que pensen que amb això d’un estat federal, Catalunya tindria més reconeixement. Però en canvi, quan es fa una única pregunta sí o no a la independència el sí guanya de carrer. Seria interessant fer un creuament de dades i poder veure a banda dels que prefereixen que Catalunya sigui un estat, com es distribueix el vot de les altres dues opcions quan només es pregunta sí o no.
    Altra cosa també és que surt molta gent que diu que s’abstindria i no em resulta gaire creïble…

  • Jordi

    02/03/2012 15:49

    Si inventeu significats nous per a les paraules feu ballar el cap als qui les usem en el sentit habitual: multiresposta vol dir que et poden donar diverses respostes a una pregunta, no només una.

    El que voleu dir amb multiresposta en aquesta paraula en aquest article és que hi ha més de dues respostes possibles i en aquest cas confon perquè la pregunta clàssica del CEO no és multiresposta (només es pot triar una opció) però Salmond si que vol que el referèndum sigui multiresposta (que es pugui triar sí a la independència i sí a més poder polític, o no i sí o sí i no o…).

  • Toni Rodón

    02/03/2012 16:01

    L’home del sac,
    Aquesta pregunta ha rebut moltes crítiques. En teoria la idea és que representi una certa gradació entre el model regional (en què les competències de les regions serien marginal i administratives) i la independència (sobirania plena). Sota aquest prisma, l’opció de l’Estat federal es pot entendre com un nivell intermedi entre el model actual i la independència. El problema és que també pot produir confusió. Estat federal de quin tipus? Mèxic és un Estat federal i les entitats federatives tenen pocs poders, molts menys que Catalunya. Per ser part federal dins d’una federació, es requereix sobirania. D’on vindria aquesta? Catalunya se separaria primer i després s’uniria a l’Estat federal espanyol? O la sobirania l’atorgaria Espanya? com diu el programa aquell, tot és molt confús…
    Jordi, evidentment és un error i ja està subsanat. Gràcies per avisar-nos. I no, la màgia la deixem pel mag Lari.

  • L’home del sac

    02/03/2012 16:36

    Sí, trobo que la pregunta està molt mal formulada… un estat confederal tinc més clar el que és, però un estat federal podria ser perfectament l’estat espanyol actual canviant el nom de les comunitats autònomes per estat federal… fins i tot podria ser un estat federal on els estats no fossin més que les actuals diputacions…
    Jo faria la pregunta de la següent manera:
    a)una simple regió d’Espanya sense autonomia
    b)les coses tal i com estan
    c)una autonomia més àmplia, per exemple amb més poder financer, etc.
    d)un estat independent

  • Marc Guinjoan

    02/03/2012 16:48

    L’home del sac: és cert que la pregunta és ambigua i que el federalisme pot ser molt o poc descentralitzador. Aquí quan parlen d’un estat federal es refereixen a la concepció que es té del federalisme des del PSC i des d’ICV que, malgrat ser un concepte encara ambigu, se sobreentén que suposa un grau superior d’autonomia que l’actual. En termes estrictament tècnics diria que estaríem tots d’acord que la pregunta està mal formulada, però tinc la impressió que dins de la seva ambigüitat tothom entén que el federalisme seria un pas més que la resposta “una CCAA”. El fet que la pregunta sigui ordinal està clar que també hi contribueix….

  • L’home del sac

    02/03/2012 21:35

    Sí, jo també suposo això, ja que els únics que parlen de federalisme de tant en tant són ICV i el PSC algun cop, encara que tampoc mai han explicat exactament el que és, i és més, tot i tenir ministres en governs espanyols mai han fet el mínim intent de proposar-ho!
    Sí realment és això que dius, podria ser que entre els que volen un estat federal hi haguessin molts votants del PSC i que ens trobéssim amb la sorpresa que quan es pregunta sí o no a la independència hi hagués més federalistes que aposten pel no que no pas autonomistes, perquè al final, perquè et facin aquesta pregunta i la puguis respondre has de tenir una idea del que és cada cosa i crec que moltíssima gent ara mateix no en té ni idea de que és un estat federal i en canvi, si haguessin de dir sí o no, tot i ser gent no gaire conscienciada, votarien que sí.

  • Manel Bargalló

    03/03/2012 2:22

    La multipregunta a Espanya no té cap sentit, potser si pel Regne Unit perquè son democràtics i acceptarien o accepten que existeix Escòcia com una part sobirana que té dret a decidir poder federar-se.
    Però a Espanya aixó és del tot inviable dins de l’actual marc constitucional.

    Per tant considero que la pregunta federal no té cap sentit perquè per poder federar-nos cal primer ser un estat i els espanyols segons la sentència del TC no ens considera ni com a poble i encara menys com a estat.
    Segon punt, per poder federar-nos cal que l’altre part també vulgui primer ser un estat sense la nostra part, cosa que automaticament ja ens està dient que som independents
    Tercer punt, els espanyols també haurien de votar si volen federar-se amb els catalans, cosa que segur que dirien que no (amb els termes federatius) i per tant, encara que els catalans votessin que SI, els espanyols votarien NO i ens trobarien que tot hauria estat una presa de pel.
    I s’hauria de tornar a fer el referèndum com es fan, és a dir, amb una sola pregunta: SI o NO.

    Estic segur que més de la meitat que diuen que volen un Estat federal, acabarien sumant-se els que volen un Estat independent, fent que al final el resultat seria molt favorable al SI

  • Marc Guinjoan

    03/03/2012 12:53

    L’home del sac: per veure quin percentatge de persones votarien sí en un referèndum dintre de la multipregunta és tant fàcil com fer alguns creuaments. Per aquesta enquesta suposo que encara no es podrà fer però sí que es pot fer per altres; en els propers dies doncs ens comprometem a parlar d’això.
    Manel, tens absolutament tota la raó, perquè dos s’entenguin fa falta que hi hagi voluntat per les dues parts. Ara bé, no per això considero menys vàlida aquesta multipregunta ni crec que s’hagi d’eliminar: dóna una fotografia molt real de l’estat d’opinió i del model d’estat preferit, diguem-ne somiat, de moltes persones. Tanmateix, com que hi ha models que són només utòpics, no realitzables, també està bé que es plantegi la pregunta del referèndum. Crec que són dues preguntes complementàries i que ens donen, ambdues, informacions diferents però igualment interessants. De fer, fixa’t si és interessant que en els darrers temps veiem que el suport a la independència en un referèndum es manté (de fet en aquest darrer baròmetre ha baixat un 1%) mentre que el suport a l’opció independentista dintre del grup multipregunta augmenta. Això, com pots entendre, és molt indicatiu…

  • Eleccions catalanes: primer o segon ordre? – Ara.cat

    05/03/2012 10:54

    […] La política al descobert « Suport a la independència: fins quan continuarà creixent? […]

  • Cinc novetats pel calendari sobiranista – Ara.cat

    15/03/2012 11:24

    […] a les enquestes. El creixement de l’independentisme queda palès a la darrera enquesta del CEO. Aquí vam analitzar-ne l’evolució i la preferència per un Estat propi ja supera l’opció […]

  • Sorpasso independentista – Ara.cat

    28/06/2012 9:58

    […] la publicació del baròmetre d’opinió pública del CEO del marc del 2012 ja advertíem d’un abans i un després en l’evolució del suport a la independència a Catalunya: per primera vegada, en la pregunta […]

  • Indecisos independentistes o unionistes? – Ara.cat

    19/09/2012 9:59

    […] resultats, comentats a bastament aquí o aquí, sorprèn l’elevat nombre de persones que s’abstindria o que no saben o no contesten la […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús