Eleccions catalanes: primer o segon ordre?

Una de les velles aspiracions del catalanisme ha estat situar les institucions catalanes com el punt de referència dels catalans. Fer que els ciutadans de Catalunya tinguessin en la Generalitat i en el Parlament un puntal al qual acudir. La idea prové de molt abans que el govern de la Mancomunitat fes de punta de llança d’un catalanisme  que tenia en la modernitat i l’excel·lència un dels seus béns més preuats. La Generalitat republicana no va fer més que accentuar la relació entre catalanisme i modernitat.

Amb l’arribada de la democràcia, però, les eleccions catalanes van passar a ser considerades, com a mínim per una bona part de la població, i juntament amb les eleccions de la resta de CCAA, com a eleccions de segon ordre. Tot i els intents del govern de Pujol –famosa és la frase de “protesten, però com a mínim ho fan al Palau de la Generalitat i no davant la Delegació del Govern”- una gran part dels catalans ha considerat les eleccions catalanes com a menys important. Com indica el terme, eleccions secundàries, fins i tot subsidiàries, de les eleccions al Congrés dels Diputats. Les eleccions espanyoles, en definitiva.

Les dades de la darrera enquesta publicada pel CEO (Baròmetre de març de 2012) no només destaquen perquè consoliden determinades tendències (com hem apuntat en la darrera entrada). Hi ha un altre element que ha passat desapercebut. Mirin el següent gràfic. Mostra l’evolució a la pregunta “dels diferents tipus d’eleccions, quina és per vostè la més important?” Des de l’enquesta anterior els ciutadans de Catalunya consideren més importants les eleccions al Parlament de Catalunya que les del Congrés dels Diputats.

primerordre.tiff

El mes d’octubre vaig creure que era fruit d’algun factor contextual que se m’escapava. Ara la tendència sembla una mica més clara. És cert que el patró es podria revertir, però el dubte que sorgeix es manté: hi ha algun factor contextual de nova aparició que pugui explicar aquest canvi sobtat en les percepcions ciutadanes al voltant de quines són les eleccions més importants? Podria ser la crisi? Un govern del PP a Madrid? Però, i si és així, per què no trobem la mateixa situació en anys anteriors? Seria arriscat relacionar l’augment continuat en el suport a la independència a aquest canvi de tendència?

Sigui com sigui, dades que recorden i impulsen la vella aspiració del catalanisme: fer de les institucions catalanes un punt de referència. O això o caldrà recordar a Joan Fuster: “Cal no oblidar que tota política que no fem nosaltres serà feta contra nosaltres”.

Etiquetes

7 comentaris

  • Andratx Bellmunt

    05/03/2012 12:23

    Potser el fet que cada cop la gent consideri més importants les eleccions al Parlament va lligat a que, en molts aspectes, guanyi qui guanyi a Madrid no hi ha una diferència marcada en les polítiques que afecten els catalans. Per contra, el resultat de les eleccions a Catalunya, amb possibilitats que varien molt més, sí pot suposar diferències importants en les polítiques que es faran.

  • Jordi

    05/03/2012 12:28

    Pot ser que el resultat reflecteixi un canvi en la jerarquia de les eleccions.

    Però també podria ser un efecte secundari de la davallada del PSC: el creixent allunyament de l’electorat en relació amb el PSOE (i en el relació amb el PP), els dos que poden guanyar, fa que aquestes eleccions, on només competeixen dos que no em fan el pes, no siguin tant importants per a mi, elector, com les catalanes on hi ha gent que sí em representa.

    És a dir, l’indicador no estaria reflectint estrictament la importància atorgada. Tindria gràcia que fossin els antics electors del PSC a les generals els qui encapçalessin aquest canvi de jerarquia en les eleccions.

  • Marc Guinjoan

    06/03/2012 9:33

    Estic totalment d’acord amb els dos comentaris. Em sembla que l’explicació podria venir per la percepció cada cop més generalitzada entre diversos sectors de la societat (principalment gent a l’entorn del PSOE-PSC) que en el Congrés espanyol, governi qui governi, és difícil que el discurs dels catalans s’hi vegi ben reflectit. Així, determinats sectors poden estar veient com és des del Parlament català des d’on és més factible defensar els nostres interessos.
    Crec que seria un exercici important agafar un baròmetre del CEO i un actual i fer uns quants creuaments entre la gent que percep el parlament català com el més important i els que perceben el congrés , amb unes quantes variables d’identificació partidista i nacional. Si aquestes idees que s’apunten fossin certes, veuríem com entre ha estat sobretot entre els votants del PSC (i ICV?) on hi ha hagut un canvi més important. Un altre exercici doncs que ens queda pendent….

  • nu

    08/03/2012 23:25

    Estic molt d’acord amb en Guinjoan però… no és una mica aviat per comentar aquesta tendència? D’altra banda, al juny no se sabia ja que el PP tindria majoria absoluta i que Catalunya no seria decisiva?

  • Pere

    10/03/2012 11:01

    Tendència TOTALMENT desmentida per 30 anys de participació a les diferents eleccions. Mai les catalanes han assolit els nivells de participació de les “generals”. I el darrer exemple no és passa massa llunyà! No serà que amb el canvi de direcció al CEO, les mostres estan una miqueteta esbiaixades?

  • Toni Rodón

    12/03/2012 21:43

    Hola nu,
    Sí, és una mica aviat, tens raó. Per això ho dic amb totes les reserves del món. Això que dius del PP té molt de sentit, però aleshores la pregunta és: I per què ara i no l’últim cop que va governar el PP?
    Hola Pere,
    L’empresa que fa les enquestes del CEO és la mateixa. Per tant, no, no estan esbiaixades. Quant al tema de la participació, efectivament ha estat així, però si es produís el canvi de tendència que apunta el gràfic, la situació es capgiraria? Si el canvi de tendència es confirma, haurem d’analitzar-ho amb les dades que vindran, no amb les que hem tingut els darrers 30 anys.

  • Cinc novetats pel calendari sobiranista – Ara.cat

    15/03/2012 11:25

    […] Suport a l’Estat propi a les enquestes. El creixement de l’independentisme queda palès a la darrera enquesta del CEO. Aquí vam analitzar-ne l’evolució i la preferència per un Estat propi ja supera l’opció autonomista. D’altra banda, les eleccions al Parlament de Catalunya són percebudes des de fa un parell d’anys com “les més importants” pels catalans. […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús