Quina autonomia tenim?

Un lloc comú del centralisme és que vivim a l’Estat més descentralitzat del món. Segons aquesta lògica, les autonomies actuals són el màxim nivell de descentralització/federalització que pot arribar un Estat compost. Doncs bé, aquesta afirmació és rotundament falsa. Al gràfic que poden veure a continuació hi hem representat l’índex d’autoritat regional de diverses regions del món, desenvolupat per Hooghe, Marks, Schakel (2010). Hi hem representat dos indicadors self-rule i shared-rule; la combinació de tots dos ens permet saber el nivell de federalització d’un Estat o el nivell d’autoritat regional d’un ens subestatal. El primer (self-rule) fa referència al nivell de poder de la unitat regional dins les seves fronteres, sobre la gent que hi viu. És a dir: institucions autònomes, competències, autonomia fiscal, legislatiu i executiu propis. El segon (shared-rule) fa referència al nivell de poder compartit per la unitat amb la resta de l’Estat, és a dir: paper a la legislació estatal, control de l’executiu, control fiscal, reforma constitucional.

Si fem un cop d’ull al gràfic observem que Catalunya no és ni de bon tros l’entitat subestatal amb més autonomia del món. El seu nivell d’autogovern (punt vermell) és el mateix que el de les autonomies de règim comú. En matèria de self-rule podríem dir que té una autonomia elevada, al mateix nivell que Escòcia (que aviat ampliarà poders amb la Scotland Bill), Valònia, les regions amb Estatut italianes o Flandes. L’índex que hem agafat situa Catalunya fins i tot per sobre dels Länder alemanys, els territoris autònoms d’Austràlia, Gal·les o la comunitat alemanya de Bèlgica en matèria de self-rule. En tot cas, com es pot observar, el País Basc obté un punt més de self-rule gràcies a les competències fiscals; i els Estats americans, els cantons Suïssos o les Províncies de Canadà queden força més lluny ja que disposen de més competències pròpies i autonomia fiscal. Ara bé, el veritable dèficit federal és el nivell de shared rule, és a dir el paper de Catalunya en relació amb la resta de l’Estat. Aquí observem una distància abismal entre el Principat i moltes altres entitats subestatals. La centralització és absoluta en gairebé tots els paràmetres i, de fet, segons els autors de l’índex, només sumen els representants al Senat i el Consell de Política Fiscal i Financera. Tal com sabem, Catalunya no disposa de cap mecanisme directe de control de l’Executiu central, com tampoc de proposició de lleis ni de veto constitucional o de mecanismes de reforma. La immensa majoria (7,5 sobre 9) de mesures de shared rule contemplades per l’índex emprat són completament inexistents a l’estat de les autonomies.

Un darrer apunt, que ens permet treure més suc a les dades, és el fet que allà on l’autoritat regional és més elevada hi trobem casos on també hi ha nacions sense estat (punts verds). Una variant de l’argument que hem esmentat al principi és que si hi ha estats més federals (com els EUA o Alemanya) és perquè aquests no tenen minories nacionals. El cert és que observem nacions sense estat amb molts més poders que Cataunya i, sobretot, amb un nivell de shared rule que arriba a triplicar el que tenim a casa nostra.

Etiquetes

8 comentaris

  • Toni Rodón

    18/03/2012 23:08

    Més clar, impossible.
    Escolta, que te m’has fet quanti ara? :P

  • Claudi Fitó

    19/03/2012 10:36

    El punt de color verd de Montenegro, no hauria d’existir, per sort per ells, des de l’any 2006 són un estat independent.

  • Marc Sanjaume

    19/03/2012 11:20

    Ei Claudi tens tota la raó, les dades són de principis del 2006 i per tant Montenegro encara era dins la federació de Sèrbia i Montenegro (valgui la redundància).

  • Pere

    26/03/2012 14:57

    em sembla que cal ser una mica més curós amb les dades. Quan es diu “Tal com sabem, Catalunya no disposa de cap mecanisme directe de control de l’Executiu central, com tampoc de proposició de lleis ni de veto constitucional o de mecanismes de reforma.” Això NO és cert, per tant l’index esta mal calculat. Fins on jo conec la CE permet la iniciativa legislativa de les CCAA i a més els òrgans col·legiats de les CCAA poden interposar recursos d’inconstitucionalitat a les lleis del Congrés (art. 87.2 i 162) !!!!
    Hauriem de mirar de ser una mica més curosos!

  • jo

    09/04/2012 1:21

    El Pere té tota la raó. A més no es tenen en compte els diputats de tots els partits del Congres dels Diputats que també formen part de la vida política espanyola en el día a día, amb mes implicació que els flamencs o els valons de Bélgica o Alemania. Jo crec que aquestes dades no son correctes.

  • jo

    09/04/2012 1:22

    * tots els partits i diputats catalans al Congres volia dir…

  • Jina

    23/04/2012 17:11

    As a quilter, I love this idea of a vtriual quilt and the photo you used is perfect!I don’t know how else to get ahold of you so I’ll answer your post on my blog here. Hope that’s ok.>>PS Can I just say, I love your templates for writing the pictures as canvas. How are you doing it? Is there a program you are using?Sorry to be so curious but they are lovely posts (including the writing)<<Thank you so much for your very kind comments. Coming from a writer such as yourself, I am beaming.I am using a program called Scrapbook Max, but I am just using the blank templates and not too much of what they actually offer with the program. Part of the template I use allows me to cut and paste all my journaling at one time and that is very convenient. Then I am able to import any photo in my computer. I know this same type of digital imaging can be done with photoshop by more advanced techno heads, but I am not one of them!~jane S

  • Propostes federalistes – Ara.cat

    17/07/2013 10:44

    […] d’eines institucionals potents per plantar cara a Ottawa. Però ni Ottawa és Madrid, ni l’autogovern català el quebequès. Farien bé de fixar-se en aquesta obra aquells que encara entonen l’”Escolta, Espanya”, hi […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús