La febre papal

Aquest és un article d’urgència que escribim després d’entretenir-nos a jugar amb el Twitter i les seves possibilitats per a fer recerca. Hem fet una cerca al Twitter dels termes “Papa”, “Pope” i “Pape” per veure si hi havia algun patró geogràfic en l’interès pel cònclave que ja ha començat (fa poc vam escriure quelcom similar. Ho podeu llegir aquí). La cerca l’hem fet coincidir amb l’inici de l’elecció papal, concretament entre les 17:55 i les 18:05 (l’inici del cònclave era a les 6). Després d’aquests deu minuts, hem aconseguit crear una base de dades amb 80036 entrades, és a dir, amb 80036 tuits.

Aquest n’és el resultat:

febrepapal.jpeg

Com veieu, els tuits es concentren, bàsicament, a la costa est dels Estats Units i a la vella Europa, singularment al Regne Unit, a l’Estat espanyol, a França, a Itàlia i a Alemanya. També veiem un nombre significatiu de piulades al Japó, a Turquia i a l’Orient Mitjà.

Quant a les llengües utilitzades en la petita mostra que hem recollit, són les següents:

llenguestwitter.gif

Com era previsible, la majoria (51%) són en anglès. El 16% són en castellà i l’11% en portuguès. La quarta llengua és el francès (6%) i, la cinquena, el turc i el rus (ambdues amb un 5%).

Nota metodològica: Crear el mapa no hauria estat possible sense el codi creat per Pablo Barberá. Ja ho hem fet personalment, però aquí ho repetim: moltes gràcies!

Segona cosa: com observarà el lector, no hi ha punts vermells a la majoria de països de l’hemisferi sud. De tuits sí que n’hi ha, però cap d’ells té informació sobre la geolocalització. Del total de tuits recollits, un 26% provenen dels EUA, un 17% del Brasil, un 8% del Regne Unit, i un 7% d’Indonèsia i de Francça. De l’estat espanyol n’hem recollit un 5%. Sabem que els usuaris que permeten les geolocalitzacions són menys del 3%. Però no sabem si hi ha diferències entre països. Si algun expert en Twitter o geògraf entès en el tema té alguna idea de per què hi ha països on les geolocalitzacions són més habituals, ens aniria molt bé que ens ajudés a treure’n l’entrellat. Per cert, disculpem als geògrafs l’existència de soroll cartogràfic en el mapa. Encara no ens en sortim del tot de “mapejar” amb R

8 comentaris

  • Eloi Guinjoan

    13/03/2013 10:31

    hahahaha tranquil Toni, te n’has sortit prou bé… veig que les classes d’ArcGis fan el seu efecte!

  • Toni Rodón

    13/03/2013 10:42

    Eloi!
    M’agrada que t’hagi agradat, especialment l’existència de soroll cartogràfic i de l’efecte illa. Espero no cremar en la foguera dels geògrafs.

  • Marina

    13/03/2013 17:16

    Però si efecte illa no n’hi ha, no? Ara, soroll cartogràfic sí… Progresseu adequadaemnt, si més no!!!

  • David MartinB

    13/03/2013 22:43

    Per fer consistent l’estudi que comenteu crec que heu de comprar les dades trobades amb una mostra aleatoria.

    Sinó tinc la sensació que estar veien un mapa de utilització de twitter al món.

  • Toni Rodón

    14/03/2013 11:50

    Hola David,
    Gràcies pel comentari. Tens tota la raó i estem treballant en com fer-ho. De moment, els resultats que ens surten són efectivament molt semblants.

  • Fèlix Ruiz

    14/03/2013 16:34

    D’acord amb el David, però s’ha de tenir en compte que la mostra aleatòria ha de ser durant el mateix horari, sinó la diferència de temps entre països distorsionaria les dades. A més, és normal que aquests països surtin com els que van piular més perquè aquests també són els països on més es fa servir Twitter. Respecte a la franja horària, per exemple, el 2012 el tercer país que més tuits va enviar va ser Japó (segons Jeff Bullas: http://bit.ly/VjDgv9), però per aquí no apareix com un dels més destacats no només perquè no els interessen gaire els assumptes eclesiàstics, sinó perquè allà eren les dues de la matinada quan això va passar.

    Però ei, bona feina! Només volia matisar això.

  • Toni Rodón

    14/03/2013 16:51

    Hola Fèlix,
    Moltes gràcies pel comentari. I efectivament tens tota la raó! La mostra pel twitter en general la vaig agafar dos minuts més tard d’agafar la que he graficat.
    En tot cas, diferències horàries a banda, a mi em segueix preocupant el fet que en els països de l’hemisferi sud (així en general) no trobi CAP tuit geolocalitzat. Der tenir alguna relació amb com funciona el twitter? Les operadores?

  • Fèlix Ruiz

    14/03/2013 17:19

    Em sembla molt estrany que no n’hagis trobat cap. La geolocalització es basa en la IP d’aquell que envia un tuit. Encara que la localització no sigui exacte, no sé si es pot amagar la procedència del país d’origen per part d’una operadora. No crec que sigui casualitat però, és clar… No sé com mires la geolocalització i si la trobes per uns països t’hauria de sortir per als altres… Si et pica la curiositat i tens temps lliure, aquest programa (http://ilektrojohn.github.com/creepy/) permet veure si en l’historial d’un usuari de Twitter o Flickr aquest ha enviat mai res geolocalitzat. Si trobes alguna cosa potser és que es deu a que simplement allà quasi ningú fa ús de la geolocalització? És l’únic que se m’acut, la veritat.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús