La retallada de llibertat diària i de futur

El menú diari de la RENFE

No hi ha opció. Amb convicció o sense s’ha d’agafar el transport públic per anar a la feina. Cada dia. Tot i que en cotxe podries arribar abans després no hi ha lloc on deixar-ho i el cost del pàrquing és prohibitiu. Ni tant sols compartint cotxe surten els números, quan fins i tot molts s’han d’emportar el dinar en una carmanyola per tal d’estalviar. La conjuntura actual és el millor incentiu per oblidar el transport en vehicle privat.

Al Penedès, tot i la millora progressiva d’autobusos urbans i interurbans, està clar que és el tren qui fa el servei més útil… o hauria. Malgrat patir-ho els usuaris gairebé cada dia, només apareix als mitjans de comunicació puntualment. Parlo dels deu minutets de retard que més o menys a primeres hores del matí ens obsequien els rodalies des de fa un temps. No és una avaria, no és una vaga, és la RENFE. No és una incidència destacable per comentar-la a les connexions que fan els programa de ràdio matinals. Tampoc és una estona suficient per perdre més temps reclamant el retorn del bitllet. Però és gairebé diària i va sumant. La manca de puntualitat dels trens –quan més ho haurien de ser– comença a ser proverbial. Així ho denuncien grups d’usuaris com els #renfadats, al quals tots ens sentim identificats.

Ara diuen des del govern central que per estalviar en el consum de petroli baixaran el preu dels rodalies. Això ho podrien fer cada inici de l’any no pujant les tarifes sistemàticament per sobre, fins i tot el doble, de l’IPC. Només caldria que millorés el servei amb horaris reals, més trens i millor informació per augmentar l’ús. Els retards continus són una retallada diària a la llibertat personal. Aquesta falta de respecte al ciutadà té molt a veure a una mala gestió i també a una miopia d’alçada. Un exemple proper també el tenim amb el Funicular de Gelida. De les dues cabines només hi funciona una. El motiu? Sempre he sentit que per estalviar-se un conductor-cobrador. Sembla increïble que es pugui anul.lar la meitat del servei per no tenir una persona més treballant-hi. En algunes franges horàries pots haver d’esperar fins a 40 minuts per agafar el “Funi”. A més a més el detall que déu ser un dels pocs transports públics que no té el bitllet integrat amb la resta de transports metropolitans.

Aquesta situació tant singular semblaria que hauria de ser puntual però ja fa molt de temps que dura a l’espera de construir un funicular nou. Semblaria lògic que l’Ajuntament de Gelida estigués reclamant aquesta millora, un petit gest pels Ferrocarrils de la Generalitat però una gran millora pels gelidencs, però l’estratègia és queda en celebrar un festival com la Funifira. No és d’estranyar aquesta tàctica quan es prefereix gastar-se 700.000 Euros en unes escales mecàniques que comuniquen dos carrers a canvi de poder invertir-ho en un bus urbà que comunicaria tot el municipi durant diversos anys. Això sí que és una retallada de futur.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús