Comerç proper 2.0

Anti-marketing

“Aquesta casa té per norma des de la seva fundació, no figurar a cap guia turística, gastronòmica, comercial ni telefònica”. Aquesta contundent declaració d’intencions figura a la porta d’un petit restaurant de la plaça Vila de Madrid de Barcelona. Una afirmació que d’entrada sembla tant lapidària com les tombes que hi ha a tocar, al jaciment de la via sepulcral romana. En tot cas no sembla que els hi vagi malament perquè a l’hora de dinar l’establiment té cua. Tot i així observo com tots els clients són catalans, i això al casc antic de Barcelona no deixa de ser curiós. Però ja és més estrany veure que molts d’ells es coneixen i se saluden de taula a taula. Encara hi viu molta gent “de tota la vida” al centre de la capital i penso que deu ser l’efecte de la política comercial –o millor dit anti-comercial– dels propietaris. En comentar-ho als responsables de la Taverneta, que és com es diu l’establiment, ens treuen de dubtes. Fa més de cinquanta anys que el restaurant està en funcionament però només un amb la nova direcció i en trobar aquest rètol els hi va fer gràcia i el van deixar, “si tenim facebook i tot” aclareixen.

El comerç de proximitat té actualment a les xarxes socials d’internet unes eines per promocionar-se que no són gens menyspreables. Un bon ús en permet una difusió local i universal alhora. Així és com ho han entès a Xerigots, una petita botiga del centre de Vilafranca del Penedès especialitzada en formatges, vins i caves oberta recentment. La Gemma, en Jordi i la Laia ens van convidar aquesta setmana a uns quants blocaires i piuladors compulsius per testejar com seria realitzar sopars a la botiga tastant els productes a la venda. El hashtag o etiqueta #xerigotsnyam, amb tota mena de comentaris i fotografies, es fa difondre exponencialment per twitter, i això que només èrem una dotzena de persones, aconseguint més repercussió que molts actes multitudinaris. També va ajudar a la propagació de la iniciativa el magnífic sopar ofert i el bon ambient dels participants.

Tot i així no és suficient entendre correctament el potencial del social media i la societat de la informació per mantenir la paradeta oberta. Malauradament aquesta setmana també he conegut com una vinateria de Gelida, el Lluquet, abaixarà la persiana l’1 de gener després de quatre anys d’activitat. Tal com diuen el Gil i la Mercè al bloc de la botiga “La fredor dels números pot contrastar amb el caliu de la botiga, però del bon ambient no en viu ningú i els comptes són els que acaben imposant un tancament que, de no haver gaudit de l’estimació de tanta gent i de la pròpia autoestima dels responsables de la botiga, racionalment s’hauria d’haver produït fa temps”. És una llàstima però la conjuntura econòmica actual no ha ajudat gens. Malgrat tot, la seva pàgina al facebook és oberta les 24 hores. Serem possibles amb les nostres mostres de suport evitar el tancament?

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús