Llum turística

Somnis de lloguer @SITurismeCAT

Viganella, situada als alps piemontesos, es va convertir en un poble famós a tot el món el 17 de desembre de 2006. Aquell dia es va celebrar la inauguració d’un mirall gegantí controlat per ordinador en un dels vessants de la vall. L’objectiu de l’invent era reduir les hores de penombra a l’hivern durant el dia. El mirall d’acer té una superfície de 40 metres quadrats i es troba a una alçada de 1.100 metres. Capta i reflecteix la llum durant sis hores, sent especialment efectiu a les 11 del matí, quan s’estableix una alineació òptima entre el mirall i la plaça del poble. La iniciativa va causar gran expectació a tot el món, fet que es va reflectir en la cobertura de nombrosos mitjans de comunicació. L’audiència estimada va ser de 50 milions de persones, de la qual es va beneficiar la província de Huelva en la seva promoció turística. Com ho van aconseguir? Simplement amb creativitat i innovació. El Patronat Provincial de Turisme de Huelva es va interessar mesos abans per la iniciativa. Va lligar la seva marca turística “Huelva, La Luz” amb una Trobada de la Llum Huelva-Viganella, dins una sèrie d’actes que comptaven fins i tot el desplaçament d’un petit ambaixador de la costa andalusa per oferir al poble italià una mica de la seva llum i alegria. Aquesta acció no només va significar la major projecció internacional de la seva imatge turística en la història, sinó que a més a més la destinació va entrar a les llars de tot el món transmetent el gran atractiu que representa el valor de la solidaritat. Es va calcular que la incidència econòmica de la imatge de Huelva en aquesta acció va superar la xifra d’un milió d’euros.

El Penedès ha viscut recentment un nou capítol en la seva maduració com a destinació turística, participant amb estands propis al Saló de Turisme a Catalunya, a la Fira de Barcelona. De tots els canals possibles de promoció, les mostres sectorials són el format més clàssic i al mateix temps el que menys rendiment obté per la ràtio d’impactes en la difusió d’informació contra la inversió en adequació d’espais, distribució de fulletons en paper, hores d’atenció, activitats, etc. Una nova àrea delimitada com a enoturisme, era el reclam perfecte per aconseguir amb posterioritat a l’esdeveniment uns titulars exitossos de promoció. Però realment el resultat ha compensat l’esforç? Mentrestant, la inversió més rendible actualment, el marketing on-line i les xarxes socials, amb prou feines rep el manteniment de perfils a facebook i twitter, desaprofitant moltes de les oportunitats que ofereix aquest canal. Ara també es parla de recuperar l’experiència efímera de la festa major penedesenca a Barcelona, amb un format similar al de gairebé 80 anys enrere. En una època que obliga a esprémer al màxim els recursos… I si ens guiés més els objectius quantificables que les imatges autocomplaents? I si potenciem la promoció turística del Penedès a la xarxa? I si fem la Setmana del Penedès… a internet?

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús