Mobilitat inamovible

Rodalies RENFE #rod4 a cop de Windows

Del 22 al 29 de setembre les institucions del nostre país celebraran la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Es pot llegir al web de la Generalitat: “Sota el lema ‘Mou-te en la direcció correcta’, la Setmana del 2012 proposa una cerca de noves formes de mobilitat, allunyar-nos del domini absolut del cotxe particular, cap a un transport més sostenible”. Ja fan bé en adreçar-se als ciutadans que no agafen el transport públic perquè els que som usuaris per convicció o de forma obligada no cal que ens “venguin la moto” dels seus beneficis malgrat que cada cop sigui més difícil trobar-hi una justificació raonable. Amb la pujada de l’IVA a l’Àrea Metropolitana el preu del bitllet dobla a ciutats com Viena i a capitals amb salaris més alts com Berlín, Munic i París és molt més econòmic el transport públic, tal com destaca en portada la premsa gratuïta –cada vegada menys per la caiguda del sector– als mateixos vehicles.

A banda de l’import cal tenir en compte l’eficiència de la xarxa. Una de les millors mostres de la inoperància del sistema és la connexió ferroviària de l’Aeroport de Barcelona amb el centre, fet especialment sensible quan aterres a la ciutat. El més habitual és arribar a la nova terminal T1, de manera que has d’agafar un bus llançadora fins a la T2. Comencem perquè no té parada a l’estació de RENFE, només a l’entrada de la terminal, de manera que has de recórrer el llarg passadís sobre de l’accés per carretera. S’arrodoneix l’esforç d’arribar caminant a l’estació per haver tret la cinta transportadora. No sé per quina raó ho van fer, tot i que veient l’estat d’obra permanent de l’exterior permet establir la hipòtesi que alguna cosa s’està fent encara que ja fa un parell d’anys que segueix en el mateix estat. Allà t’hi pots trobar que acaba de marxar el tren anterior i hagis d’esperar 30 minuts al següent. Després, un cop en trajecte, gaudir de la tranquil.litat de viatjar a velocitat de tramvia i amb dues parades pel mig fins arribar a l’estació de Sants i veient com els turistes s’alarmen perquè les pantalles informen que el tren va en direcció a Maçanet quant ells esperaven anar a Barcelona… Si has d’agafar correspondència amb un altre tren també pot ser que hagis d’esperar 30 minuts més, com és el meu cas per anar a Gelida. La pujada del bus substitutori del Funicular completa un periple de 2 hores i 30 minuts en transport públic que en cotxe particular o taxi no duraria més de 30 minuts en el pitjor dels casos. Com és possible que tot segueixi igual des del 1975, quan es va inaugurar aquest ramal de rodalies a la principal porta d’entrada de Catalunya? I que per anar des del Penedès a l’Aeroport en transport públic, en el millor dels casos a 30 Km i viatjant en tren, triguis el mateix que volar a més de 2.000 Km de distància?

Però que podríem esperar si recentment aquestes institucions que demanen fem servir el transport públic en van deixar sense a més de 90.000 persones que van assistir a la final de la Supercopa al Nou Camp? I encara hi ha qui diu que tot plegat no afecta a la imatge de Barcelona. Que li diguin a la turista que va anar al camp i a més de no tenir transport de tornada va explicar a TV3 que li havien robat per completar l’experiència. Com es poden desentendre’s d’aquesta manera malgrat l’ànim de retallades? No m’estranya que els autocars que es desplaçaran a Barcelona per la manifestació de l’11 de setembre arribaran gairebé al miler, si és que pràcticament el preu del bus és gairebé el mateix que fent servir una T-10 i més econòmic que comprant un bitllet senzill! Ara bé, segur que gestionar aquesta mobilització no serà fàcil i només per veure les conseqüències és un motiu més per manifestar-se.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús