Enoturisme, local o de proximitat?

Ambient de la Mostra de Vins i Caves

Vijazz de Vilafranca del Penedès, Cavatast de Sant Sadurní d’Anoia, Temps de Vi de Vilanova i la Geltrú, Vinetast d’El Vendrell, La Gran Festa del Vi d’Igualada, Vimart de Martorell, Subirats Tasta’l, Funifira de Gelida, ViGralla de Llorenç del Penedès o Xarel•lada de Cunit són esdeveniments iniciats els darrers anys a l’àmbit de la DO Penedès que tenen en comú ser una mostra de vins i caves popular combinada amb altres activitats lúdiques per atraure visitants a la població. Els seus antecessors són les tradicionals festes del most i de la verema. Moltes s’han adaptat amb aquesta vocació com les de La Ràpita, a Santa Margarida i els Monjos, o Sitges. El protagonisme dels balls, per celebrar els pagesos la cloenda de la collita de cara a la nova temporada i l’hivern proper, ha donat pas als tasts a peu d’estand.

Són exemples d’una tendència actual que se segueix a molts municipis de Catalunya, siguin reconeguts o no com a terra de vins, i durant tot l’any. És un fenomen que supera altres fires gastronòmiques de productes típics que difícilment se celebren en pobles on no són autòctons. Aquest fet confirma que el món del vi està de moda a casa nostra. Tot i així també es constata que, a diferència d’altres països europeus amb una cultura vinícola similar, el seu consum recula. Com s’entén això? Una contradicció és, si per una banda s’està deixant perdre l’hàbit familiar del vi de taula i es recomana el seu màxim coneixement amb tastos de qualitat, perquè es promociona amb la seva degustació popular al carrer?

La principal motivació dels turistes per visitar els cellers i caves és conèixer de primera mà els terrers i els elaboradors, tot tastant a peu de vinya o de barrica els seus productes en la millor de les situacions experiencials possibles. L’asfalt del casc urbà no sembla l’escenari ideal per la millor experiència enoturística. Tot i així aquestes fires tenen el seu públic fidel i també la constant que estant organitzades, directa o indirectament, pels ajuntaments. No es pot negar que es mereixen un 10 com a trobada de la ciutadania allà on se celebra. Només el fet de recuperar per uns dies la via pública i activitats gratuïtes en plena crisi són objectius que agraeix i molt els veïns. Ara bé, ens hauríem de plantejar si serveix al màxim per a l’objectiu de promocionar el turisme del vi i el cava fora de l’àmbit més proper, i sobretot en un moment que cal ajustar molt bé els recursos que destinem a qualsevol acció. No s’han d’imitar models que només serveixen en situacions singulars. La millor promoció turística és aquella que es fa a l’origen del visitant, de forma innovadora i amb l’objectiu de generar una activitat econòmica a la destinació que sigui habitual durant tot l’any.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús