Assalariats japonesos a la recerca dels seus somnis?

El salariman és el personatge central de la història econòmica del Japó del segle XX. És el samurai corporatiu, l’assalariat dedicat a l’empresa durant tota la seva vida productiva, l’home que sacrificava la vida familiar i els seus somnis de joventut pel bé de la companyia. Gràcies a ell el Japó va poder créixer amb rapidesa i ordre.

Al començar la segona dècada del segle, el soldat de l’oficina encara és important pel bon funcionament del sistema, però els temps han canviat i ara ja no és tan estrany que algun d’ells demani una excedència per tenir cura d’un familiar malalt.

Més enllà d’aquesta opció per fer front a una necessitat, ara hi ha empreses japoneses que semblen disposades a esforçar-se per fer més  dolça la vida dels seus empleats. L’agència de notícies Kyodo explica que hi ha empreses que intenten fer realitat els somnis de realització personal.

Un dels exemples que dóna és la cervesera Kirin, que permet als treballadors amb cinc anys o més d’antiguitat agafar fins a tres anys de baixa per projectes de desenvolupament personal que inclouen el voluntariat o la realització de cursos a l’estranger.

A més de Kirin hi ha altres empreses que ofereixen la possibilitat de l’excedència i un nombre creixent que han adoptat esquemes de flexibilitat d’horaris per permetre la conciliació familiar o la realització d’activitats alienes a la feina. Darrere aquesta aparent bondat corporativa hi ha l’esperança de millorar el rendiment a la feina i s’entreveu la dificultat de les empreses japoneses de trobar i retenir personal qualificat en una societat que ja ha començat el seu declivi demogràfic.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús