Esport o folklore?

L’activitat castellera és tan àmplia que disposa d’un lloc per a cada perfil de persona: els alts, els prims, els àgils, els forts, la gent gran i la canalla. De la mateixa manera, la implicació entre els diferents elements que formen una colla els col·locarà en un grup o altre. Sovint, la desconeixença fa que la gent se sorprengui al conèixer la preparació i periodicitat d’aquesta activitat; la major part de les formacions assagen dos cops per setmana i actuen gairebé tots els caps de setmana durant el més de mig any que dura la temporada. A l’hora de tancar una pinya, la tècnica situa en el taulell, un a un, tots els peons i figures al lloc indicat, la mala col·locació d’una sola peça pot fer perillar la partida. Per tot plegat, com més de prop coneixem els castells més complicat se’ns fa dibuixar una frontera entre esport i folklore.

Abans de seguir, m’agradaria deixar-vos unes quantes definicions extretes del diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans amb la clara intenció de complicar-vos una mica més la resolució:

Esport: Exercici corporal d’agilitat, destresa o força, que es practica individualment o en grup, amb intencionalitat lúdica o competitiva i seguint unes regles establertes.

Competició: Manifestació esportiva consistent en l’enfrontament, individual o per equips, d’una sèrie d’adversaris, en una o més proves, per determinar-ne un guanyador.

Tradició: Transmissió oral de pares a fills de fets històrics, de creences, de doctrines religioses, etc. | Allò que és transmès oralment de pares a fills. | Costum que ha prevalgut de generació en generació.

Folklore: Conjunt de tradicions, de creences, de llegendes i de dites populars.

El principal lema del fet casteller diu que els castells s’han de fer amb “Força, Equilibri, Valor i Seny”, quatre mots fàcilment relacionables amb el món de l’esport però no oblidem que folklore, tradició i cultura son també tres paraules vinculades habitualment a la construcció de torres humanes. Quina és la clau doncs? Perquè una activitat esdevingui esportiva, cal que hi hagi unes regles establertes. Si bé no existeix cap manual casteller (amb permís del ‘Castells i Castellers’ del company Xavier Brotons), la transmissió oral (tradició) ha fet que tothom sàpiga com s’alcen els castells igual que qui surt a córrer als matins sap com ho ha de fer. El que no té lloc a discussió és l’agilitat, destresa i força necessàries. Així doncs m’atreviria a catalogar l’activitat castellera com a esport tradicional o esport folklòric.
 
En canvi, per norma general, al món dels castells no hi ha guanyadors ni vençuts. Tret de les classificacions emprades en els concursos que tenen lloc a Tarragona (els anys parells) i a Torredembarra (els anys senars), els castells només es poden comparar qualitativament degut a la gran quantitat de variables que en formen part. Els castells, fora de les dues diades esmentades, no compten amb una puntuació determinada però sí amb una dificultat definida. D’aquí que les actuacions es defineixin com a exhibicions i que les colles s’associïn en coordinadores i no pas en federacions. Per tant, podem concloure que la pràctica castellera no es veuria reflectida en l’esport de competició sinó en l’esport lúdic.

5 comentaris

  • Xescu Jorba

    10/02/2011 14:23

    Totalment d’acord amb tu Efren

  • Tweets that mention Esport o folklore? – Ara.cat — Topsy.com

    10/02/2011 15:52

    […] This post was mentioned on Twitter by loputocap and CastellersVilafranca, Efren Garcia. Efren Garcia said: Esport o folklore? – Gamma extra al Ara.cat http://t.co/WtjpMTL vía @diariARA #castellers Avui em mullo! I jo sense paraigües… […]

  • competitiu

    10/02/2011 16:02

    Els castells des del seu orígen són competitius i no lúdics! Sinó encara aniríem amb el ball de valencians…

  • Lluïsa

    10/02/2011 18:57

    També hi estic d’acord. Els castells requereixen unes habilitats que han d’entrenar-se, quant més entrenament, millors castells!

    Veient la definició d’esport, crec que és evident la proximitat dels castells com a esport d’equip.

  • Francesc Montserrat

    11/02/2011 11:12

    Els castells necessiten, evidentment, d’un component físic important que podríem vincular a una activitat esportiva, però, des del moment en què tots acceptem que en una colla hi té cabuda tot tipus de persones, què diuen que fan totes aquelles que en una colla no hi tenen una participació física directa, esport? No, fan castells. És una cosa completament diferent. No cal passar-nos el dia buscant comparances entre realitats que tenen algun component en comú per acabar trobant aquella definició que s’apropa més al nostre interès personal i/o professional.
    Per altra banda, qui ho diu que només es competeix als concursos? cada any, a la Bisbal, a Vilafranca, a l’Arboç, al Catllar, a Valls, … es competeix i molt!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús