La camisa no es taca, però…

Avui el món casteller es tira les mans al cap després que  el diari El Punt hagi anunciat l’interès d’una colla per dur publicitat a la camisa. Tot i el desmentit de la colla, es parla de fractura i la preocupació creix per moments quan es coneix l’abast de la notícia. La junta de la Coordinadora mana parar màquines i ordena els punts de la propera reunió. Per un moment, el món casteller no només ha oblidat el conflicte armat de Líbia sinó, fins i tot, els greus problemes a la central nuclear de Fukujima.

Dir ara allò de “això jo ja m’ho veia a venir” seria totalment avantatgista, oi? Però el fet és que ara fa uns mesos ja sorgia el tema en aquestes pàgines després que el dia dels Sants Innocents vestís als verds amb diferents logos publicitaris. El fet és que els verds ja porten un logotip a les seves camises, el de Kukri Sports, la companyia fabricant d’aquestes peces de roba. Evidentment, qualsevol dirà ràpid que simplement es tracta de la marca del fabricant, com qui porta uns Levi’s blancs per fer castells, però la signatura de convenis comercials entre ambdues entitats, lluny de diluir la situació la fa sortir a flor.

Sigui com sigui, no ens enganyem, els castellers no es posen les mans al cap sinó a la butxaca. No es tracta d’un problema d’orgull per la camisa ni de pseudotradicionalismes rancis, en aquest cas l’incident posa en risc quelcom molt més important que la imatge dels castells, la seva estabilitat econòmica.

Una de les tasques principals de la coordinadora és la de la gestió i negociació de l’assegurança que aixopluga totes les colles que hi són vinculades. Amb l’objectiu que el preu disminueixi i les colles no se n’hagin de fer càrrec, la Coordinadora va aconseguir un gran acord de esponsorització amb la cervesera Damm. Si bé en aquests anys no s’ha aconseguit mai que la Coordinadora (totes les colles castelleres) acceptés dur la seva publicitat a la camisa, sí que la podem trobar-la a qualsevol plaça i a molts webs de les colles. A més, això permet que, a dia d’avui, TVC compti amb un programa especialitzat sobre la pràctica dels castells (fruit d’un conveni a tres bandes). A canvi, les colles han d’acceptar la reprociprocitat del contracte, respectant la camisa impol·luta de publicitat.

Que una colla trenqui el tracte no ha de provocar la fractura comercial, en tot cas, això forçaria a la formació a abandonar la Coordinadora. Ara cal plantejar-se si, això hauria de ser un inconvenient per la Damm, per la colla en qüestió i per a la resta de colles, i si el format de actual de Coordinadora és vigent i actual. De fet, i això és encara més interessant, el tema reobre el debat sobre els drets d’imatge de les colles castelleres (que en definitiva és el que està en joc en aquest acord comercial) i em fa pensar en els constants conflictes de la lliga espanyola de futbol que fan trontollar l’inici de temporada any rere any.

18 comentaris

  • Efren Garcia

    15/03/2011 12:25

    A Lamalla.cat s’acaba de desmentir la notícia tot i que el debat segueix latent. Personalment em quedo amb el que dic al darrer paràgraf. No veig malament que les colles triïn com explotar la seva imatge tot i que això obre un debat molt important.

    Aclarir també que el comentari sobre la sortida dels verds de la Coordinadora anava en aquest camí de qüestionar si han de ser les colles o la coordinadora qui gestioni els drets d’imatge. Si decidim que han de ser les colles, es necessitarà un canvi de model per part de la Coordinadora o aquelles formacions que No hi estiguin d’acord (i poden ser més d’una) no hi tindran cabuda.

  • Quim Rosa Gabriel

    15/03/2011 12:36

    És ridícula la cursa de les colles per generar més i més ingressos. Amb quina finalitat ? Si totes les colles poden viure amb X diners, perquè una colla necessita el doble o el triple de pressupost ? Volem perdre amateurisme i convertir-nos en professionals ? Això seria circ i per descomptat no té res a veure amb el que ha permès que ens declarin patrimoni de la humanitat.

    L’embogiment de l’actual directiva verda ens porta a paratges desconeguts (ni ells ho saben). És patètic. Estan sols.

  • Francesc

    15/03/2011 15:36

    És una trista noticia , això només és el principi de la fi de l’amateurisme dels castells, és una llastima. No m’imagino veure diables o ball de bastons amb logos publicitaris, una falta de respecte a l’afició, el món al revés.

  • j grau

    15/03/2011 18:58

    Totalment d’acord amb el Francesc. Us imagineu els gegants i nans ballant a la festa major amb publicitat a l’esquena.
    Els castells són folclore, una tradició de més de 200 anys no es mereix aquest despreci.

  • Efren Garcia

    15/03/2011 19:50

    Els castells viuen fent constants equilibris entre el folklore o la tradició i l’actualització o modernització dels estaments.

    M’agrada la imatge nostàlgica dels castells de fa 200 anys però no podem anar contracorrent. Els autocars, els locals, els àpats o les camises… tot té un preu i no podem esperar que es paguin sols.

    El món casteller ha de fixar uns límits però no veig malament que es busquin noves fonts de finançament.

    Anava a fer la típica comparació amb el futbol (també ancestral) però no cal anar tant lluny… qualsevol de les grans festes majors tenen patrocinadors i mecenes. Sant Fèlix, les Decennals de Valls, Santa Tecla o la Mercè, en tenen. A més, en algunes d’aquestes festes tenim present també a la Damm.

    Crec que cal redefinir el model casteller actualitzant-lo a l’era actual però són els castellers els que han de posar els límits. Ajustar-los en excés només durà al fet casteller a l’immobilisme i això causa aquestes piloteres cada cop que algú intenta fer una passa cap a algun lloc diferent.

  • Francesc

    15/03/2011 22:17

    El dia que els castells deixin de ser amateurs perdran tot el sentit i no és un sentiment nostàlgic si no de respecte

  • JAM

    16/03/2011 1:57

    Efren, crec que has de retirar o rectificar aquesta entrada al teu blog, i no només en un comentari adhoc a baix de tot, sinó amb una entrada completa, aclarint que tot ha estat producte d’un error clamorós comès pel diari El Punt, i que tu t’has precipitat de valent al escriure aquesta entrada.

    Has ficat la pota, t’has cregut el que has llegit al Punt i ni tan sols t’has pres la molèstia de trucar a Cal Figarot per saber la seva versió. Pèsim treball periodístic, tant el teu com sobretot el de la “periodista· que ha publicat la notícia al Punt. déu ni dó…

    Aquesta monumental cag… que has comès em fa pensar si val la pena continuar llegint el teu blog. Això és com el cas del photoshop i el fora de joc de l’Alves al diario As…

  • Efren Garcia

    16/03/2011 8:18

    Hola JAM, em sap greu que tinguis aquesta opinió sobre l’article ja que el fons del mateix era simplement obrir el debat dels drets d’imatge i la funció de la coordinadora en aquest cas.

    Durant tot el matí d’ahir vaig estar en contacte amb el president dels Castellers de Vilafranca i vaig redactar l’únic article d’aclariment que hi va haver fins a la tarda. Fins i tot vam poder comentar aquest article amb ell i fer unes línies del debat que esperava que aixequés.

    De totes maneres, prenc nota i t’agraeixo el teu seguiment.

  • Quim Rosa Gabriel

    16/03/2011 12:08

    Sr. Efren Garcia,
    Realment troba necessari i un fet intrínsec al Fet Casteller que les colles hagin de pagar els àpats als seus integrants ? vostè troba immobilista que la Colla faci corresponsable de les despeses als seus membres, per exemple fent pagar tota o part de la camisa ?

    El que és immobilista és pensar que anar a fer castells és tenir un plat calent a taula i camisa nova cada mig any pagada per la colla. Això sí que és immobilista. Immobilista i passat de moda.

  • Efren Garcia

    16/03/2011 12:33

    Bon dia Quim,

    El que crec és que hem d’estar oberts a estudiar noves fonts de financiació. Entre aquestes, per què no?, cobrar quota als castellers (hi ha un molt gran nombre de colles molt reticents). Només tindrem els límits que ens volguem posar.

    No sé com funciona a totes les colles però us puc ben assegurar que moltes de les colles petites ingressen molt poc al llarg de l’any en concepte d’actuacions. Els intercanvis es multipliquen i cada cop més ajuntaments prescindeixen de les diades castelleres o en retallen el pressupost. Per no parlar de les subvencions cada cop més baixes i pagades més tard.

  • j grau

    16/03/2011 15:56

    Insisteixo, si els castells són patrimoni inmaterial de la humanitat és per els valors culturals, tradicionals i altruistes.
    Espero no veure mai propaganda a la vestimenta tradicional de cap element del seguici popular.
    Respecta al finançament, no ens enganyem, si les colles no van unides a l’hora de negociar les assegurances, les grans perjudicades seran les colles petites.

  • JAM

    16/03/2011 16:01

    Efren, la meva crítica ve del fet de barrejar el nom dels Castellers de Vilafranca en tot això, quan sabem que això ha estat producte d’un greu error del Punt al publicar una notícia sense fonaments.

    Només cal veure el comentari del Quim, poc després de que tu publiquessis la teva aclaració, i on es veu que segueix atribuïnt als verds la intenció de posar-se anuncis a la camisa. Publicant coses a la babalà es pot causar un dany en la imatge de les persones o les institucions, encara que després es rectifiqui. Per això dic que cal una rectificació plena i en primera plana.

  • Efren Garcia

    16/03/2011 16:19

    J Grau, totalment d’acord amb la teva apreciació. Si algú té a perdre en aquest tema, com gairebé amb tot, són les colles petites. Crec que hi ha d’haver formules imaginatives per treure benefici dels drets d’imatge sense renunciar a la camisa.

    JAM, crec sincerament que li estem donant massa voltes (potser perquè sempre m’he compromés a respondre els comentaris). En veure que no quedava clar el meu article, i comentat amb el president de la colla implicada, vaig fer una aclaració als comentaris. Després del teu comentari, he canviat tres frases perquè ningú se senti ofés. Em sembla que qui ha llegit l’article en fred ha entés el debat que volia iniciar. No crec que calgui donar més voltes a aquest tema perquè només fem que alimentar-lo involuntàriament.

  • Quim Rosa Gabriel

    16/03/2011 16:45

    Cadascú és lliure de fer el que vulgui però ha d’assumir-ne les conseqüències.
    En aquest cas i supòsit, que pel que veig s’ha desmentit, apart de no entendre perquè es necessiten tants ingressos, l’afectació seria per tot el món casteller. No tinc gens clar que per a bé. Perquè repeteixo, no hi ha una necessitat real de tenir més ingressos, i més ingressos només porten a “desvirtuar” l’essència de l’activitat: amateurisme, cohesió, etc. Pregunteu als del rugby, que ho tenen prou present.

  • Pau

    17/03/2011 13:52

    JAM, per les coses que llegia a lapinya que escrivies m’agradava com pensaves, però ara m’has decepcionat. Veig que no veus més enllà del que l’autor vol, ja que jo personalment només veig la intenció d’obrir un debat que ja està obert dins el món casteller. D’altra banda, no jutjaria mai l’autor de l’article que ha desmentit la polèmica que va crear un periodista amb vés-a-saber-quines-intencions.

    M’ha sabut greu.

  • Coloraines

    20/03/2011 13:09

    S’olora el color de la camisa de cada un dels comentaris d’aquest post. I sideixeu de comentar amb la camisa i ho comenceu a fer amb el cap?!

  • Les camises al 2.0 – Ara.cat

    27/03/2011 14:40

    […] Després d’uns dies d’important agitació degut a la polèmica iniciada al voltant de l’ús de la publicitat a les camises, les colles agrupades a la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya es van trobar a […]

  • Canviem 10 anys de castell per un monument – Ara.cat

    22/06/2011 1:33

    […] gaire discutíem, abocats per la situació econòmica que ens envolta, sobre la inclusió o no de publicitat a les camises com a fons d’ingressos al món casteller. Només aturant la construcció d’aquest monument […]

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús