Tots pendents d’un sol home

Valls. Completes i S.Joan 2011 062.jpg

Imatge de Sergi Sanchez

En anteriors articles hem pogut veure com el món casteller es mou sempre envoltat de tòpics ineludibles. Avui, gràcies a la Colla Vella dels Xiquets de Valls, exposarem un d’aquells més curiosos ja que els mateixos valors d’aquesta tradició en contradiuen frontalment la seva existència. Una de les bases importants del fet casteller diu que “ningú no és imprescindible” però la meva experiència, i situacions com la viscuda a Valls aquest cap de setmana, em fa pensar que això no sempre és del tot real.

En una colla, és importantíssima la participació de tothom, i com més gent hi prengui par millor. És cert que hi ha posicions més crítiques que d’altres però un error en qualsevol d’elles pot ser fatal per a la consecució d’un castell. Des de l’enxaneta a les crosses, passant pels segons o els laterals del castell, tothom ha de mantenir la concentració i disciplina per fer de cada estructura un èxit.

Però què passa quan falta un casteller? La teoria diu que no res doncs ningú no és imprescindible. En una entitat que supera el centenar de membres (i en alguns cassos concrets també el mig miler), sempre hauríem de trobar recanvis per a totes les posicions. El fet que una colla no s’estructuri com una cadena sinó com una xarxa, fa que si una baula es trenca tot l’entramat col·labori en mantenir l’empresa del grup.

Durant el darrer pont, a Valls, s’han viscut les actuacions que marquen oficialment l’inici de la temporada de la ciutat. Enguany, la vigília de Sant Joan, la diada de completes, passava al format antic (sense rondes establertes), per tal de centrar el protagonisme en l’actuació del dia 25. Tot i així, la Colla Vella dels Xiquets de Valls va capgirar els seus plans degut a la impossibilitat de comptar amb un dels seus homes clau per a la diada gran i va optar per alçar les seves màximes estructures el dijous a la nit.

És veritat que hi ha posicions més difícils de substituir que unes altres però em resulta incomprensible que una colla del recorregut i prestigi de la Vella dels Xiquets de Valls es vegi tant afectada per la manca d’un sol component. És assequible que segons quines estructures no es puguin resoldre en pocs assajos, però l’espectacular salt qualitatiu que va separar les dues jornades fa sorprendre a propis i estranys. De l’estrena de dos castells, un d’ells el primer nou de la temporada, vam passar a la clàssica de vuit, gairebé dos esglaons per sota.

Cal aplaudir el gest de prudència del nou cap de colla del camises rosades però si la situació actual els fa dependre d’un sol casteller caldrà també donar-los un important toc d’atenció. O les coses canvien o haurem d’estar pendents del calendari laboral d’aquest vallenc per conèixer les aspiracions de la colla de cara a les grans diades d’enguany.

12 comentaris

  • pere magriñà

    27/06/2011 11:08

    Aquest divendres va fallar el Llatzer si, pero des de principi de temporada es té a un altre terç força important lesionat i cal recordar que fa un any tenies a un gran terç que ara s’ha hagut de retirar…

    Per fer 4d8 ja es va renovant a gent i fen debutar a altres, inclus al 4d8pilar, pero per fer un 4d9f o un 3d9f ho trobo massa atrevit.

    Que podriem haver provat com a minim el 2d8f? pot ser.. pero si el cap de colla qe seria un dels possibles recanvis no ho va veure viable, doncs no passa res…

    La Vella ha fet la millor actuacio de la setmana, d’aixo no se’n parla pas

  • pere magriñà

    27/06/2011 11:26

    El que he posat del 2d8f no es res que hagi sortit de la boca de ningu de la colla eh! son opinions meves, per tant no fagis tweets posanto com si fossin paraules dites per el cap de colla, siusplau

  • Efren Garcia

    27/06/2011 12:15

    Hola Pere,

    Estic d’acord amb els teus comentaris. D’altes banda, no crec que de la piulada que he fet es pugui desprendre que les declaracions eren del cap de colla però, com has pogut veure, ho he aclarit de seguida que m’ho has comentat per Twitter.

    Espero que no t’hagis sentit molest perquè hagi piulat el teu comentari ja que és una pràctica habitual del blog.

    Salutacions,

    Efren Garcia

  • Castellera CVXV

    27/06/2011 12:45

    Si només fos un casteller fonamental com el Llàtzer, que falles estaria d’acord en aquesta critica, però la cosa no és així, la Colla Vella ha començat un any amb més de 5 lesions de persones importants (terços i quarts). S’està treballant molt per fer nous castellers i buscar recanvis d’aquests, però no es tan fàcil fer castellers de 9. I per acabar, dir que estic molt d’acord amb la prudència del cap de colla Manel Urbano, perquè aquest any hi ha molta canalla nova i el que no es pot fer es arrisca’ns a caure, se’ls hi ha de donar confiança per empendre una gran temporada.

  • Jordi Anglada

    27/06/2011 12:46

    Aquest es un topic d’aquells que queden be, pro que tothom (o almneys els que han estat a una tecnica) sap que es mentida, els castells limit a tronc tenen una aliniació o unes baques sagrades que hi han de ser per força.
    Es molt habitual baixar el nivell perque falta una persona, i encara mes habitual perque falta un membre del pom. A plaça tots em sentit i fins i tot dit, voliem fer tal, pro ens falta un terç o l’acotxador o fins i tot ens falten mants altes.

  • Jordi Anglada

    27/06/2011 12:50

    M’ha faltat dir, que el que no es habitual es baixar-lo tant, ara amb els comentaris que han deixat alguns membres de la Vella per aquí les coses s’entenen molt millor.

  • Claro Claro

    27/06/2011 12:58

    Si clar, no és nomès un component no…. dels que tenieu dijous a la nit al dia de Sant Joan (dia central de la festa major a Valls) quants us en faltaven??????

  • Castellera CVXV

    27/06/2011 13:15

    Doncs si a les 5 baixes ni afegeixes 1 més, doncs si, podem considerar que es una baixa molt important per donar un pas enrera. És molt dificil en els castells de 9 introduir minim 3 persones noves o que fa molt que no pujaven, com seria el cas.

  • Jaume G

    27/06/2011 13:22

    Pel que es veu estic d’acord amb tots una mica. S’ha de ser prudent, cert i si et falla un gran casteller toca rebaixar el nivell, cert.
    Però com be diuen per aqui, és contradictori dir que per les baixes de X castellers s’ha de fer el 3d8, 4d8 i 2d7 quan el dia abans tenint les mateixes baixes menys una es fa 3d9f, 2d8f, 4d8p.

  • Claro Claro

    27/06/2011 13:23

    Llavors de l’actuació de completes a la de sant joan, la única diferència és que us faltava UN home, no??? si ho he entes bé

  • pere magriñà

    27/06/2011 13:45

    pero a veure, claro claro, apart de no posar el nom sigues una mica coherent..

    si nomes faltes el llatzer i les altres baixes no hi fossin podries fer mes bons castells, ja que tindries algun recanvi. Pero amb les baixes que tens si et falla el casteller que et fa el pilar(pd6 i 4d8p ja no els tens) i qe fa el 2 3 i 4… doncs malament anem

    Suposo que tots sou castellers i enteneu el que ha dit castellera CVXV al ultim comentari

  • Clara

    27/06/2011 17:39

    Jo estic d’acord amb l’autor de l’article. El gran topic de ‘ninú no és imprenscindible’ esta molt extes en el mon casteller i venem molt la imatge de que tothom pot fer-ho tot, pero, sobretot les colles petites i mitjanes, has de quadrar el teu calendari en funcio de X persona…

    I pel que fa a l’actuacio de la Vella per sant joan… Que això li passi a Capgrossos, a Sants, a Lleida, o a qualsevol colla “novella” ho puc entendre. Pero ja han passat molts assajos des de l’inici de temporada i crec que si el dia anterior van poder fer el 3d9 diumenge haurien d’haver estat capaços de trobar un sustitut. I crec que qualsevol explicacio per argumentar-ho denotarà que s’han comès errors.

    Es el que te estar al capdavant… Que tothom espera molt de tu.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús