S’estrena The Daily, el primer diari per a iPad

El magnat de la comunicació, Rupert Murdoch, ha presentat avui a Nova York la seva darrera aposta digital: The Daily. The Daily és un diari creat exclusivament per a iPad que es descarrega com una aplicació i costa 0,99 dòlars a la setmana. El nou diari, visualment molt llaminer, planteja alguns interrogants en un mercat ja de per si prou dubtós. Una cosa és clara: si Murdoch hi és al darrere, The Daily no passarà desapercebut.

El primer que transmet The Daily és ambició. El diari no té res a veure amb les versions per a telèfons intel·ligents i tablets dels mitjans tradicionals, sinó que visualment s’assembla més a les versions que algunes revistes com Wired han desenvolupat per a iPad. El mitjà conté fotografies de 360° que s’arrosseguen amb el dit, gràfics animats que ballen a la pantalla i mil virgueries més, fins i tot una bonica presentadora que, si tens un dia mandrós, t’explica les notíces del dia per tal que no les hagis de llegir.

A part de l’atractiu visual, l’ambició de The Daily recau en l’equip que el fa possible. Res de “copiar i enganxar” notícies d’agència; el diari compta amb un planter de 100 periodistes que es dedicaran a produir continguts exclusius. Aquest és un dels factors que diferencia The Daily d’altres projectes semblants que hagin aparegut anteriorment –i que potser el farà sobreviure. A més a més, els periodistes que integren la redacció no són pas desconeguts. N’hi ha que provenen de The New York Times, de revistes de prestigi com The New Yorker i The Atlantic, de portals web com The Daily Beast o AOL News. Tot aquest “múscul periodístic” s’ha pogut agrupar gràcies a un pressupost de 30 milions de dòlars.

Més enllà de les preguntes òbives que provoca el naixement de qualsevol mitjà de comunicació en les circumstàncies econòmiques actuals –funcionarà el sistema de fer pagar pel contingut? Tanta fotografia i efectes especials compensaran uns articles encara fluixos i una mica sensacionalistes? Podran 100 periodistes elaborar diàriament material de vídeo, àudio, text i infogràfics de qualitat?– The Daily en planteja una de més subtil, però no menys important: Serà l’iPad l’únic suport digital del futur?

Què passa amb el paper digital? Desapareixeran els e-Books? Tots els anys d’investigació invertits en desenvolupar un suport digital que no cansi la vista es llençaran per la borda? Murdoch ja ha deixat ben clar aquest matí al museu Guggenheim, on s’ha fet la roda de premsa, que no té intenció de desenvolupar una versió de The Daily per a altres suports digitals –un cop més, Steve Jobbs ha demostrat ser un gran estratega. Sembla que l’aparença llaminera fa guanyar lectors –encara que aquests aguantin cada dia menys temps llegint un article.

El magnat, propietari també del Wall Street Journal i la cadena de televisió Fox News, ha assegurat a més a més que The Daily és un producte “per a tothom”, que pretén arribar a les masses. Jo, per ara, hauré de continuar llambregant The Daily a través del que en publiquen les pàgines web d’ altres mitjans de comunicació perquè, com el 99,9% de la població mundial, no tinc iPad.

[youtube KHILJBw-104]

3 comentaris

  • tncatalunya

    03/02/2011 21:38

    Vaja i jo de nou perduda entre el iWorld, iPad, iPhon, iPod, i altres iAvanços d’ última generació. Però jo no em dono per vençuda i aquí estic, com la primera, posant alguns comentaris a través d’un mitjà cada cop més habitual fins i tot pels que superem una certa edat. I ? iArtefactes. Tot i el dubte inicial, finalment tots ens apuntem al progrés. Gràcies Marta per mantenir-nos al dia.

  • Carles Ahicart

    04/02/2011 07:22

    Caldrà estar molt atents a l’aparició de nous models de negoci en el sector de la premsa digital, amb continguts encara excessivament presoners de l’edició en paper , i amb un mercat gairebé il•limitat en quant a capacitat d’accés però dificilíssim de fidelitzar (lectors àvids i promiscus que picotegen cada dia d’aquí i d’allà i sense haver de pagar!). No sé si l’èxit acabarà acompanyant definitivament la nova iniciativa. Però el que sí sembla clar és que el futur serà dels que s’atreveixin a innovar.

  • e,.rodriguez

    08/02/2011 19:07

    Bien Marta por tu artículo , yo no entiendo mucho de estas nuevas tecnologias , pero se que es lo que viene, yo naci en otra epoca, pero en fin lo veo bien.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús