Aprendre a llegir en format digital millora la lectura i l’escriptura

Fa uns mesos vaig assistir a un seminari de la UOC, universitat amb la qual col·laboro, sobre el model educatiu de Suècia. El vaig trobar enriquidor, tant per la meva vessant de periodista especialitzada en Internet com per la vessant de mare de dues nenes en edat d’aprendre a llegir i escriure. Aquesta és la crònica que vaig publicar a la sala de premsa de la UOC.

«Aprendre a llegir en format digital ha millorat el nivell de lectura i escriptura dels alumnes suecs»
La professora i investigadora sobre educació i TIC de la Universitat d’Estocolm, Eva Edman Stålbrandt, ha explicat en una conferència a l’eLearn Center com el sistema educatiu de Suècia integra les TIC en l’aprenentatge dels alumnes de primària i secundària. Malgrat que el país no té una estratègia nacional de TIC en l’educació, compta amb experiències reeixides, com l’aprenentatge de lectura i escriptura en format digital.

professora eva staldmant

La professora Eva Edman Stålbrandt.

El mètode d’aprendre a llegir en format digital es va introduir fa cinc anys, procedent de Noruega, i actualment és majoritari a les escoles del país. Els alumnes no escriuen a mà fins que tenen set anys i han adquirit un bon nivell de lectura i escriptura amb l’ordinador. «Les lletres s’entenen més bé amb un format digital. S’ha demostrat que els alumnes aprenen a llegir més ràpidament i adquireixen un grau de comprensió més avançat amb textos digitals que no amb textos escrits a mà», explica Stålbrandt.

La tecnologia també motiva els alumnes a expressar-se i ser creatius. «El fet que els alumnes puguin escriure i després publicar els seus textos en blogs i altres plataformes d’internet fa que tinguin més ganes d’escriure. Els alumnes creen des de diccionaris inventats fins a històries de misteri».
Tot i aquest ús extensiu de les TIC, Stålbrandt explica que s’ha demostrat que els millors alumnes no són els que passen més estona davant de l’ordinador, sinó els que hi passen «el temps just».

Aprendre a ser crítics amb la informació d’internet
Un altre treball important que fan els alumnes de primària i secundària és aprendre a ser crítics amb la informació que ofereixen internet i els mitjans de comunicació. Aquest treball, que comença quan aprenen a llegir, aconsegueix que els estudiants suecs surtin de l’escola molt ben preparats en aquest àmbit.
Els mestres treballen amb pàgines web i aplicacions per a impartir algunes matèries, especialment les llengües i les matemàtiques. Un exemple de web molt popular és Gapminder, que ofereix una gran quantitat de possibilitats per a treballar creativament estadístiques amb relació a dades d’informació del món que ens envolta i que a les escoles de Suècia és bastant utilitzat per a ensenyar estadística i també generar debats ètics entre els alumnes a partir de la presentació de les dades en relació amb diferents temes.

Tecnologia des de la llar d’infants
Els infants suecs fan servir ordinadors i tauletes des de ben petits. L’educació obligatòria no comença fins a set anys, però la majoria d’infants (més d’un 80%) van a la llar d’infants, on l’ús de la tecnologia és molt estès. En aquestes escoles es treballa amb càmeres digitals i tauletes. Els infants fan fotografies i descriuen les imatges per desenvolupar el seu nivell de llenguatge. També se’ls ensenya que les imatges es poden modificar i manipular amb programes informàtics.

Disponibilitat de recursos, però manca d’estratègia
Entre 1995 i 2002 el Govern suec va fer grans inversions per dotar les escoles amb noves tecnologies amb l’objectiu que els alumnes adquirissin competències digitals. Aproximadament la meitat de les escoles compten amb un professional expert en TIC: depèn de l’ajuntament en el qual estiguin.

Actualment l’escola sueca té els recursos necessaris per a fer un ús extensiu de les TIC —tots els centres tenen ordinadors, tauletes i connexió a internet—, però el nivell de coneixement d’aquestes eines entre els mestres és desigual. Stålbrandt, formadora de mestres a la Universitat d’Estocolm, és crítica amb la manca de metodologia pedagògica en l’ús de les TIC. «Caldria establir una estratègia nacional; si no, continuarem tenint, com ara, iniciatives individuals que depenen del coneixement dels mestres de cada escola».

La professora Stålbrandt ha estat convidada a la UOC pel professor Guillermo Bautista, dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació i investigador de l’eLearn Center. Bautista ha treballat a la Universitat d’Estocolm amb Stålbrandt i és un gran coneixedor del funcionament i la integració de les TIC en el sistema educatiu suec.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús