“Les xarxes socials serviran a les farmacèutiques per a conèixer els efectes secundaris dels seus medicaments”

Entrevisto John Mack (@pharmaguy), el gurú del màrqueting digital a la indústria farmacèutica, també conegut com a “Pharma guy”. Mack ha estat convidat a parlar al congrés Pharma eMarketing, que s’ha celebrat de l’11 al 13 de setembre a Barcelona, on ha compartit amb els assistents el seu gran coneixement de l’ús dels social media en el sector farma. Mack ha creat una extensa comunitat 2.0. de professionals de la indústria que comparteixen últimes tendències, bones pràctiques i canvis legals en màrqueting digital del sector. El seu blog, Pharma Marketing, ha estat recomanat com a “must read” pel Wall Street Journal.

john mack

Ens trobem al lobby de l’hotel Barcelo Sants, després d’haver contactat amb ell per Linkedin un temps abans. És un home afable, accessible i divertit.

John, pots explicar quina és la teva activitat professional? Tens algun projecte nou en ment?

Sóc consultor de màrqueting digital a la indústria farmacèutica. Escric un blog i faig conferències, però no rebo honoraris de la indústria, només cobro per parlar en congressos. En un futur, tinc previst focalitzar-me en les xerrades i conferències: escriure menys i parlar més.

Els social media han millorat la relació entre pacients i metges: proporcionen una relació més propera entre ambdós i accés més ràpid a informació sobre salut, entre altres beneficis. Quins canvis estan portant els social media en la relació indústria farmacèutica – pacient?

Estan fent canviar aquesta relació. Un impacte important és que les companyies farmacèutiques podran conèixer millor els efectes secundaris dels seus productes. Sovint, aquests efectes no es coneixen perquè el sistema actual de recollida d’informació és insuficient. Als Estats Units, per exemple, la FDA (Federal Drug Administration) estima que només rep un 10% dels casos d’efectes secundaris dels medicaments. Amb els social media, hi ha molta gent que parla sobre la medicació que es pren i pot explicar els efectes secundaris que tenen. Les farmacèutiques hauran de prestar més atenció a aquest tema, serà una discussió més oberta  i hi haurà molta més transparència. Aquests canals els serviran per conèixer els efectes secundaris dels seus medicaments en els pacients.

Si les companyies farmacèutiques volen realment establir contacte i comprometre’s amb els pacients (engagement) a través dels social media, hauran de respondre els missatges dels pacients sobre efectes secundaris i proporcionar aquesta informació a les autoritats reguladores. Crec que aquest aspecte tindrà un impacte en la relació entre els pacients i la indústria farmacèutica.

A més, crec que les companyies haurien de fer més per ajudar els pacients a prendre’s la medicació, i els social media poden tenir-hi un paper important.

Les farmacèutiques  nord-americanes i les europees fan servir els social media de manera diferent?

Sí. Les companyies dels EUA sempre volen parlar dels productes, mentre que a Europa les companyies no s’han dedicat a parlar de productes amb els pacients sinó de malalties, és a dir, les condicions mèdiques que pot abordar el seu producte. A Europa, per tant, estan més oberts a usar els social media que als EUA;  les companyies nord-americanes no sabrien com parlar sobre productes tot complint amb la regulació de la FDA.  És per això que l’ús dels social media entre les farmacèutiques europees sembla més avançat que als EUA, on sempre posen l’atenció en publicitar el nom de la marca. Però hi ha companyies nord-americanes que estan fent coses interessants, com ara Sanofi EUA, que està fent projectes molt bons en social media  i diabetis.

Quins grans esdeveniments de futur es perfilen en comunicació de la indústria farmacèutica?

Darrerament he escrit molt sobre mòbils. Les companyies farmacèutiques fan servir plataformes de mòbil per a comunicar-se amb pacients i metges. El motiu pel qual m’estic centrant en aquest tema és perquè és un nou camp on la indústria farma podria cometre errors dels quals hauria d’haver après. Per exemple, hi ha programes de mòbil que fan servir els metges per a ajudar-se en diagnosticar pacients. Als EUA, i probablement també a Europa, caldrà regular aquests programes. I no només això, si una aplicació de mòbil fa servir un algoritme per fer un càlcul, aquest algoritme cal que estigui documentat i que el metge n’estigui informat. En alguns casos, les companyies farmacèutiques no està portant a terme aquestes pràctiques i caldrà que hi parin més atenció. Aquest és el tema que està centrant més la meva feina, darrerament.

“Les companyies farmacèutiques han copsat els beneficis dels social media

i estan disposades a tenir un diàleg amb els pacients”

imatge de recurs

El reconegut blog de John Mack, àlies "Pharma guy"

Creus que les companyies farmacèutiques estan disposades a establir un diàleg genuí amb els pacients?

És divertit que em preguntis això perquè just acabo d’escriure sobre Boehringer Ingelheim i altres companyies que tenen converses reals amb pacients a Facebook i Twitter, i no només amb pacients sinó també amb professionals de la salut. En el passat, les companyies no volien rebre comentaris de pacients a les xarxes socials, però crec que el problema de fons era que no tenien prou professionals dedicant-se a aquests canals. Respondre a preguntes i comentaris a les xarxes socials representa una gran quantitat de feina i les companyies no estaven encara preparades per a dedicar tants professionals a aquest problema. Ara sembla que han copsat els beneficis dels social media i estan a punt per a contractar professionals que busquin el diàleg i el compromís amb el pacient a través d’aquests canals.

Per acabar, ha llegit “Bad Pharma”, el supervendes del metge i periodista de The Guardian, Ben Goldacre? L’obra fa una crítica a la manca de transparència de la indústria farmacèutica i explica com aquestes pràctiques poden perjudicar els pacients.

Sí, tinc una crítica penjada al blog. És un llibre informatiu que abarca temes sobre el màrqueting farmacèutic dels quals ja s’ha escrit. També cobreix la recerca que fa la indústria, de la qual he après el per què de les crítiques sobre l’opacitat a l’hora de mostrar resultats d’assajos clínics. Sempre m’he mogut en el camp del màrqueting i mai no havia parat gaire atenció a aquesta altre tema, però crec que és important i que el llibre ho aborda molt bé.

Quant a la crítica que fa sobre el màrqueting farmacèutic, no està tan ben informat. L’autor fa servir fonts que es contradiuen i exposa les típiques crítiques que se solen fer a les farmacèutiques, per la qual cosa no hi vaig trobar cap novetat. Penso que la part més important del llibre és sobre els assajos clínics i com cal que hi hagi transparència en els resultats, ja siguin positius o negatius.

Quina és la seva impressió sobre el congrés de Barcelona?

Bé, encara no ha començat (l’entrevista es va fer el 10 de setembre) però l’any passat ja hi vaig participar i vaig conèixer gent molt interessant. M’encanta venir a Barcelona, és una ciutat fantàstica i m’agrada trobar-me amb gent d’Europa amb qui no tinc l’oportunitat de veure’m quan estic als EUA. Realment amplia els meus horitzons i em fa conèixer a molta gent.

 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús