Treballar gratis a canvi de publicitat? Debat a l’Associació Catalana de Comunicació Científica

A la llista de correu de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) ha tingut lloc fa pocs dies un intens debat sobre la precarietat del periodisme científic  -i l’ofici en general- i la conveniència o no d’acceptar fer algunes feines sense cobrar per tal d’adquirir experiència o de guanyar visibilitat i fer-se un nom en la professió.

La polèmica va sorgir arran d’una oferta de treball que es va a donar a conèixer a la llista: el programa MasMorning80, dirigit per Sergi Mas a l’emissora de ràdio M80, demanava un periodista científic per encarregar-se de la secció de ciència del programa. La feina consistia en preparar un espai setmanal sobre ciència, anar als estudis de l’emissora i parlar sobre ciència en format divulgatiu. El programa no pagaria res al periodista, però a canvi li oferia “promocionar-lo” com a professional.

Les reaccions a aquesta oferta tan precària van sorgir al cap de pocs minuts que el missatge fos enviat. La majoria d’opinions van apuntar que el periodisme, i el periodisme científic en concret, ha arribat a un nivell de precarietat inadmissible. Que cal que els periodistes prenguem una posició unitària contra la precarietat i ens neguem a acceptar “ofertes de feina” que  fereixen la nostra dignitat i enfonsen la professió. La majoria d’aquestes opinions, cal dir, les van expressar periodistes amb experiència i que feia temps que treballaven.

Es va dir, també, que era una vergonya que una emissora que pertany a un grup comunicatiu com Prisa demani als periodistes que treballin gratis.

Però també van sorgir opinions divergents. Alguns periodistes acabats de llicenciar o amb poca experiència professional van admetre que era una explotació, però que, davant un panorama laboral tan complicat com el que vivim, podia ser una via per a adquirir experiència i anar-se fent un nom.

Un periodista que coneixia el funcionament del programa de Sergi Mas va dir que aquest espai “paga” als seus col·laboradors fent promoció de la seva persona o empresa, sense donar-los diners a canvi.  Treballar a canvi de publicitat, va dir, “és lícit i pot ser interessant”.

Vosaltres què en penseu?

 

 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús