el sistema estatal i el sistema tribal en la resolució d’homicidis involuntaris

Quan a Mauritània hi ha un accident de circulació amb ferits o morts es dóna per sentat que l’acció ha estat involuntària. En el context europeu, com sabem, hi ha factors que determinen la intencionalitat o no d’un accident de circulació. Per aquest motiu, perquè en el nostre entorn no tots els accidents són accidentals, hi ha científics que postulen per canviar el terme “accident” per parlar de col·lisions en el si de la circulació. Bé, sigui com sigui, a Mauritània aquest debat no té lloc perquè es pressuposa que, efectivament, ha estat un accident. En les entrevistes, de fet, els informants han parlat força dels accidents com a resultat de la voluntat divina.

El cas és que en ser tractat com un homicidi involuntari, s’aplica la diya. Tant si els implicats acudeixen als tribunals com si pacten entre ells. Aquestes dues vies jo les pensava, al principi de la recerca, com la formal i la informal. El meu director de tesi, però, em va fer veure que els pactes entre tribus no els podem considerar informals perquè justament tenen moltes regles comvingudes i patrons establerts. Ara ho veig molt clar. Vaig conceptualitzar-ho com la via oficial, la dels tribunals, i la via no oficial, la dels pactes. Però ara, després d’aquesta tongada d’entrevistes, tampoc no ho veig clar, perquè el pacte està sancionat per l’autoritat del país.

En primer lloc, l’autor de l’accident és retingut a la comissaria. D’allà, passarà al sistema de tribunals a no ser que les tribus implicades entreguin un document on testimonien que es fan càrrec del culpable, que el posaran a disposició de la policia se aquesta el reclama, i que pactaran entre les dues parts l’entrega de la diya. Em sobta que la responsabilitat individual desaparegui per complet. Contràriament, si l’assumpte va als tribunals el culpable pot estar castigat amb 6 mesos de presó. A part, haurà de pagar una diya i una multa.

Si les parts acorden pactar, un cop arriben a una entesa han d’anar al notari i fer un document conforme han negociat i la tribu de la víctima ha rebut una determinada quantitat de la tribu del culpable. Aquest document és molt important, i és que exhaureix la possibilitat de dur el cas als tribunals de la justícia estatal.

El pacte entre tribus, doncs, no es fa d’esquenes a l’estat. Potser una conceptualització més encertada fóra sistema estatal i sistema tribal, però deixant clar que el segon no és totalment independent, i és que a l’inici i al final de la negociació ha de passar pel sistema estatal.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús